קיטרודה: לא לגידולים במוח

(0)
לדרג

מחקר שנערך בבי"ח איכילוב לא מצא יעילות לתרופה בטיפול בגידולים מוחיים. מומחה: "חולים רבים מנסים להשיג תרופות שטרם הוכחו ומסתכנים בתופעות לוואי"

מאת: מערכת zap doctors

התרופה קיטרודה אינה יעילה בגידולי מוח, כך עולה ממחקר ישראלי חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Neuro-Oncology. בעבר התרופה נמצאה יעילה בטיפול בחולי מלנומה וסרטן ריאות בלבד.

במחקר שנערך ביוזמת היחידה לגידולי מוח במערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב, נבדק טיפול בחולי גליובלסטומה מולטיפורמה (GBM) שמחלתם התקדמה ולאחר מיצוי כל קווי הטיפול המקובלים, בתרופה האימונולוגית קיטורדה. כידוע, GBM הוא גידול המוח הנפוץ והקטלני ביותר, וגם בטיפול אופטימלי הכולל ניתוח קרינה וכימותרפיה, תוחלת החיים של החולים מוגבלת. מדובר במחקר הראשון בעולם המתאר את יעילות הטיפול בקיטרודה בחולים אלה.

למרבה הצער, תוצאות המחקר הראו כי התרופה אינה יעילה בגידולי מוח מסוג GBM בשלב מתקדם. במחקר נמצא כי למרות השימוש בקיטרודה, המחלה התקדמה בכל המטופלים ולמעשה לא נמצאה שום יעילות לטיפול.

"לעתים קרובות יש התלהבות רבה מתרופה חדשה שטרם הוכחה כיעילה", מציינת החוקרת הראשית ד"ר דבורה בלומנטל, מנהלת משותפת של היחידה לגידולי מוח. לדבריה, "קל מדי לשכוח את הסכנה שבתופעות לוואי לא מוצדקות ביחד עם הוצאה כספית ניכרת, וזאת רק בגלל תקוות שווא שאינן מבוססות על נתונים. אנחנו ממליצים על בדיקה של תרופה זו, כמו גם של תרופות חדישות אחרות, רק במסגרת מחקר קליני מבוקר כדי לתת את הטיפול באופן הבטוח ביותר ובאופן שילמד אותנו מה הטיפול הנכון ביותר על פי עובדות ברורות".

לדברי פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי במרכז הרפואי איכילוב: "יש להיזהר מפני שימוש בתרופות במצבים שבהם אין עדיין הוכחה ליעילותן. במקרים כאלה, השימוש הראוי בתרופה הוא במסגרת מחקר קליני. לצערי, אנו רואים חולים רבים יוצאים למרוץ להשגת תרופות שונות גם בהיעדר אסמכתא רפואית. המחקר החדש הוא דוגמה נוספת לכך שיש להיזהר בנטילת תרופות בטרם הוכחה יעילותן כנדרש במחקר קליני".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום