כלבים מריחים סרטן מרחוק

(0)
לדרג

ד"ר האו-האו: ליאו וזואי, שני רועים גרמניים מאומנים, הצליחו לזהות דגימות של חולים בסרטן הערמונית בדיוק מרשים. מומחים: הזדמנות קלינית אמיתית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

עם שיעורי דיוק של קרוב ל-100%, שני כלבים מאומנים הצליחו לזהות גידולים של הערמונית באמצעות חוש הריח, רק על ידי רחרוח דגימות שתן. כך עולה מתוצאות מחקר חדש, הגדול ביותר מסוגו, שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם איגוד האורולוגיה האמריקאי (American Urological Association).

במסגרת המחקר, בחנו חוקרים איטלקים את היכולת של כל כלב לזהות ממאירות של הערמונית. לפני שני הכלבים שהשתתפו בניסוי, ליאו וזואי, שניהם מסוג רועה גרמני, הונחו דגימות שתן שנלקחו מ-362 גברים עם סרטן ערמונית ו-540 גברים עם מחלה לא ממארת של הערמונית או גידולים מחוץ לערמונית.

דגימות השתן הקפואות ששימשו במחקר, מקורן מבתי חולים מקומיים במילאנו. בדיקות הריח נערכו בחדר קטן, כאשר מאמן כלבים הלך עם כל כלב נפרד במעגל סביב סדרת דגימות מכוסות. החוקרים נדהמו לראות כיצד הכלב הלך במעגל ובסיבוב השני עצר בדגימות הספציפיות שכללו דגימות שתן של חולה בסרטן הערמונית.

מהתוצאות עולה כי שיעורי הדיוק של ליאו עמדו על 99% ושיעורי הדיוק של זואי עמדו על 97%. החוקרים מדגישים כי מדובר בכלבים מאומנים מאוד, המומחים גם בזיהוי חומרי נפץ.

לדברי החוקרים, מדובר בהזדמנות קלינית אמיתית, וניתן להיעזר בכלבים מאומנים באופן ספציפי כאמצעי לא-פולשני לזיהוי מחלות ממאירות. לדבריהם, לכלבים יכולת איכותית, לא כמותית, לזהות גידולים בערמונית, כאשר הצליחו לזהות באופן דומה גידולי ערמונית בסיכון נמוך ובשלבים מתקדמים יותר. עם זאת, החוקרים מודים כי לא ידוע מה בדיוק מריחים הכלבים ולא ברור כיצד ניתן להשתמש בכלבים בחיי היומיום. הם מנסים כיום לבחון תרכובות אורגניות העומדות בבסיס חותמת הריח של גידולי ערמונית.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן הערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום