סרטן העור בישראל: במגמת ירידה

(9)
לדרג

שיעורי התמותה ממלנומה בישראל ירדו הן בגברים והן בנשים, בזמן שבעולם דווקא מדווחים על עלייה. הסיבה: עלייה במודעות לנזקי השמש ומהפכה בטיפול במחלה

מאת: מערכת zap doctors

אם אתם בעלי גוון עור ושיער בהיר, עור מרובה בשומות ונקודות חן, עליכם להישמר כפליים מהשמש, במיוחד אם אתם גרים במדינה חמה כמו ישראל בה יש קרינה ברוב ימות השנה. אולם, בזמן שבעולם מדווחים דווקא על עלייה בשיעורי ההיארעות של מלנומה ממאירה של העור, הרי שבישראל נצפית יציבות בשיעורי ההיארעות ומסתמנת אף ירידה של כ-30% בשיעורי התמותה בגברים ובכ-20% בנשים. כך עולה מנתונים חדשים ומפתיעים של רישום הסרטן הלאומי של משרד הבריאות שהציגה היום (א') ד"ר ליטל קינן בוקר במפגש עיתונאים שערכה האגודה למלחמה בסרטן, לרגל פתיחת שבוע המודעות למניעת סרטן העור ( 26.5-1.6).

עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2011 אובחנו בישראל 1,469 חולים חדשים עם מלנומה ממאירה של העור, ונפטרו 188 חולים. התחלואה במלנומה חודרנית של העור במגמה יציבה עם ירידה בתחלואה בשני המינים - בשנים האחרונות. גם שיעורי ההיארעות של מלנומה ממוקדת הינה במגמת עלייה וכעת חלה התייצבות.

ישראל נמצאת במקום ה-13 בהיארעות מלנומה בגברים ומקום 20 בנשים, מתוך 20 מדינות בעולם בעלות שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר. אוסטרליה וניו-זילנד נמצאות במקום הראשון עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר.

מהפכה בטיפול

הנתונים המעודדים מתאפשרים תודות למחקר הרפואי במלנומה שיצר תפיסה טיפולית חדשה. פרופ' מיכל לוטם מנהלת המרכז למלנומה ואימונותרפיה של סרטן, מכון שרת, מרכז רפואי הדסה ירושלים הציגה פריצת דרך משמעותית בחיסון מונע לחולי מלנומה גרורתית שנמצאים בסיכון גבוה לחזרה של המחלה. לדבריה שנים רבות הגישה החיסונית נגד סרטן נותרה בגדר הבטחה לא ממומשת אולם טכניקה חדשה שפותחה על ידה ועל ידי חוקרים נוספים מאפשרת להוציא מגוף החולה תאי מלנומה, להנדס אותם גנטית בתנאי מעבדה, ולהחזירם לגוף החולה במטרה "לעורר" את המערכת החיסונית לפעול בעוצמה נגד הגידול. עד כה חוסנו 16 חולים והם נמצאים במעקב.

פרופ' יעקב שכטר מנהל מכון אלה, מכון מלנומה במרכז רפואי שיבא, תל השומר נתן זריקת אופטימיות נוספת באומרו כי המהפכה הטיפולית בשנים האחרונות העלתה משמעותית את תוחלת החיים של חולה מלנומה גרורתי מחודשים ספורים לריפוי ב- 30% מהמיקרים והיענות לטיפול של 50-60%. פרופ' שכטר ציין כי קיים טיפול חדש באמצעות תאי טיל - מוציאים כדוריות דם לבנות מגופו של החולה ועושים להם מניפולציה במעבדה כדי להחזירם לגוף החולה במטרה שישמשו כטיל מונחה שמשמיד את הגידול. הטיפול הזה נותן תקווה לריפוי מלא של המחלה.

חשוב לזכור כי אבחון מלנומה בשלבים המוקדמים עשוי להעלות את סיכויי הריפוי בצורה משמעותית. הסימנים אליהם יש לשים לה בבדיקת נקודות חן ושומות: גאומטריה צורת שומה לא סימטרית; גבול שומה שגבולה אינו ברור מוגדר; גוון שומה שצבעה אינו אחיד ומורכב ממספר צבעים כגון חום שחור ורוד; גודל שומה שקוטרה עולה על 5 מ"מ, קוטר של עיפרון; גובה שינוי בגובה.

כמידי שנה, תפחתנה מחר (26.5) מאות תחנות לבדיקת עור בחינם, במרפאות כל קופות החולים ברחבי הארץ.

אולם, הדרך הטובה והקלה ביותר היא פשוט להימנע מחשיפה לשמש בשעות המסוכנות 10:00-16:00 ושימוש נכון במסנני קרינה כשנחשפים לשמש. מומלץ להשתמש בתכשירים רחבי טווח SPF 30 המציעים הגנה נגד קרינה על סגולה מסוג UVB ונגד קרינה סגולה מסוג UVA. יש להוסיף על כך כובע, משקפי שמש ושתייה מרובה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן (שומות).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום