סרטן המעי: הבדיקה שאסור לשכוח

(0)
לדרג

כמחצית מחולי סרטן המעי הגס אינם מודעים לקיומה של בדיקת סמן גנטי, הבוחנת את התאמתם לטיפול ביולוגי חדשני העשוי להביא לריפוי מלא

מאת: ד"ר אלכס בני

היום בו מודיעים למטופל שהוא חולה בסרטן הוא ללא ספק אחד הימים הקשים בחייו של אדם. מאותו רגע, בו הרופא מבשר לחולה את הבשורה המרה בדבר מחלתו, על החולה לשים את מבטחו ברופא, שיעשה כל שביכולתו על-מנת להקל על סבלו ויוביל אותו בדרך הטיפולית הטובה ביותר.

כיום, בעידן האינטרנט, מחפשים חולים רבים תשובות ברשת, נהפכים לפעילים בפורומים ונחשפים למידע אינסופי. למרות זאת, אין דבר שיכול להחליף את הקשר האישי עם הרופא ואת היכולת להתייעץ עם מומחה בתחומו. עלינו, הרופאים, מוטלת החובה להסביר לחולה על המחלה, על הטיפולים השונים העומדים לרשותנו וכן על התרופות הקיימות בארץ ובעולם, גם אם אין הן כלולות בסל הבריאות. מרבית הרופאים אכן עושים זאת. במקביל, גם החולים לומדים שידע הוא כוח משמעותי, המסייע ליכולתם להיאבק בהצלחה במחלה. עם זאת, חיוני להגביר את המודעות, הן אצל הרופאים והן אצל החולים, בדבר חשיבות העברת המידע ושיתוף החולה בהחלטות לגבי אופי הטיפול.

סקר בינלאומי, שכלל 7 מדינות (סין, ארגנטינה, צרפת, אנגליה, גרמניה, איטליה וספרד) בדק את מידת המודעות של חולי סרטן לבדיקות ואת מידת הידע שלהם לגבי בדיקות גנטיות המאפשרות טיפול מותאם אישית. הסקר הוצג בכנס של האיגוד האירופיESMO ( European Society for Medical Oncology).

מעדיפים טיפול מותאם אישית

מן הסקר עולה כי בעוד מרבית החולים היו רוצים להיות מעורבים בהחלטות לגבי הטיפול שניתן להם, כשליש מהם כלל לא היו מודעים לכך שקיימים מספר סוגי סרטן, שלגביהם ישנן בדיקות ספציפיות לקביעת סוג הטיפול המתאים להם. בנוסף לכך אמרו החולים כי היו מסכימים לדחות את תחילת הטיפול במחלה, אילו היו יכולים ליהנות מטיפול מותאם אישית, גם אם היה עליהם לעבור ביופסיה חוזרת.

ממצא מדאיג שעולה מהסקר הוא שכמחצית מהחולים בסרטן המעי הגס לא היו מודעים לבדיקת הסמן הגנטי KRAS. מדובר בבדיקה משמעותית, לפני תחילת הטיפול התרופתי. בדיקה זו מנבאת האם טיפול ביולוגי עשוי להיות יעיל עבור חולה ספציפי. במקרים מסוימים, טיפול זה אף מאפשר ריפוי מלא מהמחלה.

הרופאים אינם מספקים את כל המידע

אחד הדברים המעניינים ביותר שעלו מהסקר הוא הנכונות של חולי סרטן לדחות את תחילת הטיפול התרופתי. למרות החרדות, ולמרות חשיבות קבלת טיפול במחלת סרטן מסכנת חיים, 74% מהחולים הביעו נכונות לדחות את תחילת הטיפול, כדי להבטיח בחינת אפשרות לקבלת טיפול רפואי מותאם ספציפית למצבם הרפואי (כ-20% מהחולים הביעו נכונות לדחות את תחילת הטיפול בשבועיים, כ-22% הסכימו לדחות את הטיפול עד חודש ו-32% נוספים הביעו נכונות לדחות את הטיפול ככל שיידרש, ובלבד שיקבלו טיפול מותאם אישית). במדינת ישראל, הזמן הממוצע עד לקבלת תוצאות בדיקת KRAS הוא כשבועיים.

נתוני הסקר הבינלאומי מעניינים במיוחד לאור מחקר קודם שערכה האגודה לזכויות החולה בישראל, סקר ממנו עלתה תמונה עגומה בכל הקשור למידע שמקבלים חולים מהרופא המטפל. המחקר נערך בישראל בקרב חולי סרטן המעי הגס וחולי סרטן הערמונית. בסקר נמצא שאחוז גבוה מהחולים לא מקבלים מהרופא המטפל את כל המידע הרלוונטי למחלה ולטיפול בה, על אף שחוק זכויות החולה מחייב את הרופא המטפל לתת לחולה מידע מלא על כל החלופות הטיפוליות, גם אם אינן כלולות בסל הבריאות. כך, למשל, נמצא שכשלושה רבעים מהנדגמים (76%) ציינו כי לא ידוע להם על אפשרויות טיפול נוספות, שאינן נכללות בסל הבריאות, אף כי באותה תקופה היו חלופות כאלה, ו-87% מהנדגמים בקרב חולי סרטן המעי הגס לא שמעו על בדיקת KRAS .

מאז שנעשה הסקר בישראל, נכנסה בדיקת KRAS לסל הבריאות וזכאים לבצע אותה אנשים שאובחנו עם סרטן מעי גס גרורתי, עם הפנייה של קופת החולים, אך נראה כי חלק מהחולים והצוות הרפואי עדיין אינם מודעים לחשיבותה של הבדיקה. בדיקת KRAS, כמו בדיקות גנטיות אחרות למחלות הסרטן, עשויה להשפיע מאוד על אופן הטיפול בחולה בסרטן המעי הגס ועל סיכויי הריפוי. מן הסקר הבינלאומי עולה שלא כל החולים עוברים את הבדיקות הגנטיות, דבר העלול להוביל לטיפול לא אופטימלי במחלה. מדובר בעיקר בחולים עם גרורות בכבד ממקור מעי גס ועם פוטנציאל לריפוי.

הכותב הוא מרכז תחום גידולי מערכת העיכול, מרכז רפואי רמב"ם, חיפה

ואו לדבר על זה בפורום סרטן המעי הגס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום