סרקומה: הסרטן שפוגע בילדים

(12)
לדרג

הסרקומה היא הסרטן השלישי בשכיחותו מבין הגידולים המוצקים בקרב ילדים ומתבגרים. הסרטן ניתן לריפוי גם ללא ניתוח כריתה או יצירת נכות

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הסרטן הוא מחלה התוקפת בעיקר מבוגרים. ילדים הם קבוצה קטנה מאוד מכלל חולי הסרטן ועל פי רוב, סיכויי החלמתם והישרדותם גבוהים בהרבה, מאלה של חולים מבוגרים. בין מחלות הסרטן הנפוצות בקרב ילדים מצויות סרטן הדם, סרטן הלימפה, סרטן המוח וסרטן העצמות.

ד"ר דרור לוין, המטולוג ואונקולוג ילדים, מסביר על אחת ממחלות הסרטן הנפוצות בילדים, הסרקומה: "גידולי סרקומה הם גידולים ברקמות החיבור בגוף. מדובר בסרטן השלישי בשכיחותו מבין הגידולים המוצקים בקרב ילדים ומתבגרים. חלק גדול מגופנו מורכב מרקמת חיבור המחברת בין חלקים שונים בגופנו. לרקמה זו תפקיד חשוב במיוחד משום שהיא מהווה את הבסיס לכל מערכת התנועה בגוף: עצמות, שרירים, גידים, סחוס, עצבים היקפיים, תאי שומן, כלי דם ועוד. תאי רקמת החיבור הם תאים מסוגים שונים, ויכולים להיות תאי שומן, תאים יוצרי עצם וכדומה. כל אחד מהתאים הללו יכול לעבור שינוי או התמרה ממארת, במהלכם תא הופך מתא תקין ורגיל לתא סרטני ממאיר.

גידול ממאיר של תאי רקמת חיבור מוגדר כסרקומה בשם כללי, והאבחנה המדויקת נקבעת לפי התא שעבר שינוי ממאיר. כך לדוגמה, ממאירות של תא יוצר עצם נחשבת לסרטן מסוג אוסטאוסרקומה, ממאירות של תא שומן מכונה ליפוסרקומה וכן הלאה".

גילוי מהיר למען החלמה שלמה (אילוסטרציה shutterstock)
גילוי מהיר למען החלמה שלמה (אילוסטרציה shutterstock)

השכיחות של סוגי הסרקומה השונים משתנה בקבוצות הגיל השונות. כך, למשל, בשנים הראשונות לחיים שכיח יחסית גידול מסוג רבדומיוסרקומה שהינו גידול ממאיר שמקורו בתאי שריר; ואילו בגיל ההתבגרות שכיחים יותר גידולי העצם.

לדברי דר לוין, "בקרב ילדים ומתבגרים שכיחים במיוחד שני גידולים ממאירים עיקריים בעצמות: 'אוסטאוסרקומה' השכיח יותר, ו'סרקומה ע"ש יואינג'. האוסטאוסרקומה אופיינית לתאי עצם בתהליך הגדילה ולכן היא אופיינית בגיל ההתבגרות. בתחילת גיל ההתבגרות גידול זה שכיח יותר בבנות אשר מקדימות לגדול ולהתפתח ובהמשך גיל ההתבגרות הוא שכיח יותר דווקא בבנים. ככלל, ידוע כי הוא מופיע יותר בילדים גבוהים אשר התחילו כבר את צמיחתם".

מהם התסמינים העיקריים של סרקומה בקרב ילדים?

הסימן השכיח ביותר הוא כאב ורגישות באזור הגידול הממאיר. על פי רוב מדובר בכאב מתמשך הקיים זמן רב, שבועות ואף חודשים בעצימות גבוהה, כך שהוא עלול למשל להעיר את החולה משנתו. סימן שכיח נוסף הוא הופעת גוש, נפיחות, או בליטה במקום כלשהו בגוף. אותו גוש הולך וגדל, אולם לא תמיד השינויים בו בולטים לעין בשל התרחשותם בקצב אטי ביותר.

סימנים אופייניים נוספים הם קושי בהליכה, כאב או צליעה; קושי בשימוש ביד, שבר עקב מכה קלה שעלול לחזור שוב ושוב וכדומה.

"מלחמה" עד להחלמה (אילוסטרציה shutterstock)
"מלחמה" עד להחלמה (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד נקבעת האבחנה שאכן מדובר בסרקומה?

כחלק מהליך האבחון של המחלה תילקח ביופסיה מהאזור החשוד בגידול וייערכו צילומי הדמיה מסוג CT או MRI עם חומרי ניגוד. עם קבלת האבחנה הברורה מתחילים בתהליך ריפוי מורכב וממושך, אותו מכנה ד"ר לוין "מלחמה".

מהם דרכי הטיפול בסרטן זה?

הטיפול משלב שיטות טיפול שונות וכולל לרוב כימותרפיה, ניתוח וכריתת הגידול הממאיר, טיפול קרינתי ולעתים גם השתלת מוח עצם וטיפולים ביולוגיים מיוחדים.

תחום הטיפול בגידולי עצם בילדים התקדם מאוד בשנים האחרונות: הטיפול מותאם למטופל באופן אישי על פי סוג מחלתו ומאפייניה. יש כללי טיפול ייחודיים לכל סוג של סרקומה. בשנים האחרונות יש חידושים ופריצות דרך קטנות בטיפול: כך, למשל, ברוב הגדול מאוד של המקרים מתאפשרת כריתה מלאה ובטוחה של הגידול, וזאת ללא כריתה של הגפה או יצירת נכות מסוג זה או אחר.

יותר ויותר ילדים מחלימים מסרטן (אילוסטרציה shutterstock)
יותר ויותר ילדים מחלימים מסרטן (אילוסטרציה shutterstock)

ומה באשר לטיפולי כימותרפיה?

גם בתחום הטיפול הכימותרפי ישנם חידושים הודות לשימוש בתרופות חדישות וכן הודות למתן טיפול כימי בתכיפות גבוהה שמוביל לתוצאות טובות ומשופרות. גם תחום השתלות מוח עצם במחלות אלה מתקדם ובשנים האחרונות יש לנו הצלחות יפות בזכות טיפול זה בחולי יואינג סרקומה, בעיקר במטופלים הסובלים ממחלה קשה וגרורתית, מה שמלמד שניתן בהחלט לרפא גם ילד החולה בסרטן מתקדם וגרורתי.

ד"ר לוין קורא להורים להיות ערים לכל סימן מהתסמינים שתוארו לעיל: "חשוב ביותר להתייחס ברצינות לכל כאב ממושך שמתאר הילד. ייתכן שאין המדובר בסתם 'כאבי גדילה', אלא במחלה מסוכנת ולכן חשוב לפנות לייעוץ רפואי עם הופעתו הראשונה של סימן מדאיג. פנייה מוקדמת לבירור רפואי חשובה לאין ערוך משום שגילוי מוקדם של סרקומה יכול לשפר את סיכויי הריפוי של הילד באופן משמעותי ביותר".

לסיכום, חשוב מאוד להדגיש את ההצלחות בטיפול בסרטן ילדים בכלל, ובגידולי עצם בילדים בפרט: בשנים האחרונות יש יותר ויותר ילדים אשר נרפאים לחלוטין ומחלימים ללא כריתה או נכות.

בואו לדבר על זה עם ד"ר דרור לוין בפורום לוקמיה ואונקולוגיה ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום