דמנציה: ניתן למנוע החרפה

(12)
לדרג

דמנציה? אלצהיימר? תהליך ממושך הכרוך בסבל לחולים ולבני המשפחה? זו איננה גזירת גורל. כתוצאה מהתפתחות המחקר, ניתן לטפל ולמנוע החרפה. חשוב לזכור להיבדק

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: פסיכותרפיה, חרדה חברתית

אחת המחלות השכיחות ביותר בקרב בני הגיל השלישי היא דמנציה. בישראל ישנם כ-120,000 חולים במחלה. דמנציה היא השם של התסמונת בכללה, ואלצהיימר, המוכר לכולנו, הוא אחת המחלות, הגורם המקובל כעיקרי לתסמונת הדמנציה. בעבר היה נהוג לחשוב שמדובר במחלה שלא ניתן לרפא אותה. כיום, כתוצאה מהתפתחות המחקר בנושא ובעזרת אבחון, הולך ומתברר כי קרוב לודאי ניתן למנוע אותה בבריאים ואולי כנראה למנוע את החרפתה בקרב החולים .

ד"ר אלי ורטמן, מומחה לנוירולוגיה ממרפאות "מרחב" המתמחות בשינויי זכרון, התנהגות ותפקוד, עושה סדר בדברים ועונה על כל השאלות לגבי אבחון וטיפול בדמנציה.

מהי דמנציה?

"דמנציה מוגדרת כירידה אינטלקטואלית מרמה קודמת, המפריעה לתפקוד מקצועי, חברתי ואישי. על מנת להגדיר את המחלה כדמנציה, צריכים להתלוות לכך שילוב של מספר הפרעות קוגניטיביות, במספר אזורים במוח. מדובר בתהליך רב מוקדי המערב מספר מערכות.

על כן, אדם החווה ירידה ביכולת עיבוד הנתונים מול הסביבה, לא מתאים את עצמו למה שקורה בסביבתו, מוגדר כלא אפקטיבי מול הסביבה, בשל ירידה ביכולת זיכרון, שליפת מילים, יכולת הפשטה וכדומה. התוצאה החמורה היא, שהוא בעצם איננו מבין מה שקורה סביבו. ברוב המקרים דמנציה נגרמת על ידי אלצהיימר, אך גם על ידי גורמים אחרים.

תופעות של אלצהיימר מתפתחות לאט, אך אין זה אומר שלא רואים ניצנים לכך, מספר שנים לפני כן. דמנציה מתפתחת לאט, כאשר פגיעה מוחית ראשונית של אלצהיימר במוח קורית עד כ-20 שנה לפני שרואים שינויים קליניים. זהו תהליך שיושב במוח, כאשר רוב הדמנציות מתחוללות מעל גיל 70".

מה גורם לדמנציה?

"ברוב המקרים מחלת האלצהיימר היא הגורם העיקרי, אך חוקרים מצאו כי ישנן גם פגיעות בכלי דם מוחיים, שגורמים לתסמונת כדוגמת לחץ דם, סוכרת, שומנים בדם, מחלות לב. אם אלו אינם מאוזנים בגוף, הם יכולים לגרום להתפרצות מחלת האלצהיימר. גורמי הסיכון הללו, המאפיינים מאד את הגיל השלישי, יחד עם תחלואה נלווית, הם נתיבים עיקריים מאד שמובילים לדמנציה.

פגיעות בכלי דם עלולות לגרום לאלצהיימר ולתופעות בהילוך איטי של ירידה ביכולת הזיכרון, ירידה ביכולת הניהול, שינויי מצב רוח, דיכאון, התפרצויות זעם וכדומה.

בגיל השלישי, ישנם אנשים רבים, שמגיעים עם יותר ממחלה אחת העלולה להשפיע על המוח. וכך, בשל ריבוי תחלואה מגורמים שונים בו-זמנית, דמנציה עלולה להיגרם ממצבים כמו גידול במוח, הפרעה מטבולית כגון חוסר בוויטמין B 12 , ריבוי תרופות וכדומה. גם הפרעות שינה, תסמונת דום נשימה וכדומה, מחמירים את ההתנהגות המנטלית.

ניתוח לגופו של מקרה וזיהוי הגורמים במועד, כדוגמת בעיות בכלי הדם, יכולים למנוע אצל החולה התדרדרות האלצהיימר וטיפול נכון כאשר מאתרים את הבעיה.

יש לציין כי טיפול ומניעת התדרדרות של המחלה יכולים לעזור רק כאשר מגיעים קודם ולאחר שמזהים ניצנים שלה. בדרך כלל אנשים מגיעים לאחר שמשהו כבר התחיל ומדליק אצלם נורה אדומה".

איזה סוגי אלצהיימר קיימים?

"אלצהיימר משפחתי-גנטי, הכולל רק אחוז אחד מהחולים. במצב זה, הגנים עצמם קובעים את הופעת המחלה. כבר בגיל 55, ניתן להבחין בניצנים הגנטיים של המחלה.
אלצהיימר ספוראדי, הכולל 99 אחוז מאוכלוסיית החולים. המילה ספוראדי מתייחסת לעובדה שחלק מהמקרים הללו מתרחשים בצורה בלתי צפויה ובדרך כלל במספר קטן יותר של בני משפחה. רוב חולי האלצהיימר הספוראדי הם בגיל המבוגר, החל מגיל 65. כאן אין תופעה גנטית, אלא רגישות גנטית. מבנה הגוף רגיש יותר מאחרים לפגיעה ספוראדית, שגורמת לדמנציה. כאשר מוצאים את הרגישויות האלו, הסיכוי גדול לכך שהוא יפתח את המחלה, אם הוא לא ישים לב לכך.

מתי מגיעים לאבחון?

"הרעיון הוא לנסות להביא אנשים לאבחון מוקדם. ישנם מצבים בהם קיימת דמנציה בינונית ואז אפשר לאתר אותה ולטפל בה. כאשר יש לחץ דם גבוה הגורם לפגיעה מוחית, מנסים לטפל בזה ולשפר את זרימת הדם למוח, מורידים תרופות לא נחוצות ומטפלים בגורמים סביבתיים ופסיכולוגיים.

מחלה כמו אלצהיימר מתחילה בהפרעה קוגניטיבית קלה. זהו שלב קליני מוקדם (גיל 65) בו אדם מתלונן. לאחר מכן מגיע שלב אמצעי ואחר כך השלב ההפרעתי. המטרה של הרופאים היא לזהות את המחלה מהשלב השני ואת מי שנמצא בגורמי סיכון כבר בגיל 45.

ישנו גם שלב של מניעה מוקדמת, אך אם משהו מתחיל וישנו חשד, צריך לבדוק את זה כדי לעצור את ההתדרדרות בהמשך ולמצוא גורמים מסכנים. האבחון הוא אינטנסיבי, רב גורמי".

מהו הטיפול הקיים היום?

"קיימות היום בשוק מספר תרופות חשובות, אולם אין טיפול תרופתי שנחשב כמרפא אלצהיימר. כיום נמשכים מאמצים רבים לפיתוח תרופה יעילה לבעיה. בנוסף, ישנן תופעות התנהגותיות נלוות כמו אי שקט, מצבי רוח משתנים, דיכאון, שגם בהן יש לטפל על ידי אנשי מקצוע. חשוב ביותר הוא ללמוד מחדש כיצד לשפר את היכולת הקוגניטיבית.

בימים אלה, נרקמת יוזמה של משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרד הגמלאים, הג'וינט ועמותת אלצהיימר, לפתח תכנית לאומית לטיפול בדמנציה.

לסיכום, למרות הדעות הקדומות שלנו לגבי אלצהיימר, על ידי אבחון מדויק של מהלך התפתחות ההפרעה הקוגניטיבית-התנהגותית, ומיפוי הגורמים שיכולים לגרום לדמנציה, כדוגמת בעיות בכלי דם, גידול או גנטיקה, קרוב לודאי שניתן לעצור את התסמונת ולשפר את היכולת הקוגניטיבית".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום