מוות בעריסה: מומלץ להניק

(0)
לדרג

חשבתם שתחליפי החלב זהים לחלב אם? תחשבו שוב. השימוש בתחליפי חלב מגדיל כמעט פי ארבעה את הסיכון למוות בעריסה, ומעלה את הסיכון למחלות אחרות

מאת: מערכת zap doctors

כבר זמן רב ידוע כי להנקה יתרונות רבים מבחינת בריאותו של התינוק, לעומת תחליפי חלב אם. מחקר חדש מצא כעת, כי היא עשויה להגן מפני מוות בעריסה, אחד הפחדים הגדולים ביותר של הורים לתינוקות. לפי מחקר זה נראה כי ההנקה מצמצמת את הסיכון למוות בעריסה עד 73%.

לדברי חוקרים מאוניברסיטת וירג'יניה שבארה"ב, ההנקה מועילה מאוד לבריאותם של התינוק והאם גם יחד. המחקר הנוכחי מצביע על עוד סיבה מצוינת מדוע לאימהות כדאי להיניק, ואם אפשר ללא תוספות מלאכותיות. תוצאות המחקר מצביעות על כך שההנקה מגנה במידה רבה מפני מוות בעריסה; הנקה בלבד, ללא תוספות של תחליפי חלב אם, מעניקה את ההגנה המרבית.

בארה"ב נוטלת תסמונת המוות בעריסה את חייהם של 2,300 פעוטות בשנה. לפי תוצאות המחקר, הנקה בלעדית או חלקית לאורך זמן כל שהוא מצמצמת את הסיכון למוות בעריסה ב-60%. כאשר החוקרים הביאו בחשבון גם גורמים אחרים, כמו מצב סוציו-אקונומי, עישון ותנוחת התינוק בשינה, צמצום הסיכון ירד ל-45%. ואולם כאשר החוקרים בדקו את צמצום הסיכון בקרב תינוקות שניזונו מהנקה בלבד, הם מצאו סיכון מופחת ב-73%.

תינוקות שניזונים מהנקה סובלים פחות משלשולים ומזיהומים בדרכי הנשימה. לדברי החוקרים, בעיות אלה קשורות כנראה לסיכון מוגבר של מוות בעריסה.
הנקה מונעת מוות בעריסה הנקה מונעת מוות בעריסה

מיתוס תחליפי החלב

אנשים רבים משוכנעים כי תחליפי חלב האם הקיימים היום זהים כמעט לחלב אם, ולפיכך "טובים עבור התינוק כמעט כמו חלב אם". החוקרים מדגישים כי דעה זו אינה נכונה כלל. תינוקות שניזונים מתחליפים נוטים להיות חולים לעיתים קרובות יותר, מחלותיהם חמורות יותר, והם נמצאים בסיכון תמותה מוגבר בשנים הראשונות לחייהם. סיכון התמותה ממוות בעריסה גבוה יותר פי 4 לעומת פעוטים שניזונים מהנקה.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ (ללא קשר לתופעת מוות בעריסה) על הנקה בלבד במשך ששת החודשים הראשונים לחיי התינוק. גם כאשר מתחילים באופן הדרגתי להרגיל את התינוק למזון מוצק, מומלץ להמשיך ולהיניק עד גיל שנתיים לפחות. חלב אם מועיל למערכת החיסון של הפעוט, בתקופה בה מערכת זו עדיין בשלבי התפתחות והחיסון שהעניקה לו האם נמצא בירידה. החוקרים משערים כי גם עובדה זו מצמצמת את הסיכון למוות בעריסה.


לדברי פרופ' יעקב סיון, מנהל מכון ריאות, טיפול נמרץ והמרכז לרפואת שינה בבית החולים דנה לילדים, "העדויות שהצטברו לגבי ההשפעה המגנה של הנקה בפני מוות בעריסה היו עד לאחרונה מועטות ולא חד משמעיות. הפרסום הנוכחי אינו מחקר חדש אלא ניתוח מקצועי מבוקר של 18 מחקרים ופרסומים קודמים אשר בדקו גם את הקשר בין הנקה לשכיחות מוות בעריסה. הפרסום החדש כלל בניתוח שלו רק מחקרים שהיו ברמה מדעית כזו שאפשרה להסיק מסקנות, וכך מתוך כ-200 מחקרים עד כה נופו 90% ורק 18 מחקרים נמצאו כבעלי ערך מדעי מספק כדי שישתתפו בניתוח המדעי החדש. הפרסום שהתבסס רק על מקרים שהוכחו בוודאות כמוות בעריסה מצביע על כך שהנקה לכל פרק זמן שהוא מקטינה את הסיכון למוות בעריסה. יתר על כן, הנקה בלבד ללא תוספות מקטינה את הסיכון עוד יותר".

תינוקות יונקים מתעוררים בקלות רבה יותר משינה בתגובה לגירוי מאשר תינוקות שאינם יונקים. תופעה זו מתרחשת בעיקר בגיל חודשיים עד שלושה, שהוא גם הגיל המסוכן ביותר למוות בעריסה. תגובת התעוררות קלה יותר זו מהווה מנגנון הגנה מפני מוות בעריסה. נוסף על כך, חלב אם מכיל נוגדנים אמהיים שעוברים בחלקם לתינוק ומהווים אמצעי הגנה מפני זיהומים אשר נמצאו כתורמים לחלק ממקרי מוות בעריסה.

פרט לשימוש בתחליפי חלב, גם הגורמים הבאים מגדילים את הסיכון למוות בעריסה: עישון, השכבה על הבטן בזמן השינה, טמפרטורת חדר גבוהה מדי, שימוש במזרן רך מדי והשכבה במיטת ההורים. ריבוי הגורמים למוות בעריסה מקשה על החוקרים לקבוע מהו הגורם המסוכן ביותר. על הקושי המחקרי נוספת העובדה שאימהות שנוטות יותר להיניק הן גם אלו שחיות במצב סוציו אקונומי טוב יותר, אינן חד-הוריות, זוכות להשגחה וטיפול טובים יותר לפני ואחרי הלידה, נמנעות מעישון ומקפידות יותר על ההנחיות למניעת מוות בעריסה.

לאחרונה הומלץ שהתינוק ישתמש במוצץ כאמצעי הגנה נוסף מפני מוות בעריסה. מאידך, קיים חשש שמוצץ יקטין את נכונות התינוק לינוק. לכן מומלץ לתת לתינוק מוצץ רק אחרי גיל חודש, דהיינו אחרי שהוא התרגל לינוק ולא לפטמה מלאכותית.

חשוב לזכור כי בישראל, שכיחות מוות בעריסה נמוכה ביותר ועומד על שיעור של 0.5% ל-1000 לידות חי. 84 תינוקות מתו מוות בעריסה בשנת 2009, כך לפי נתונים שהוצגו בכנס בבי"ח שערי צדק של עמותת "עתיד" - העמותה ישראלית לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות. השכיחות ירדה בכלל האוכלוסייה, ולא רק בתינוקות של אימהות מיניקות. מסתבר גם שהגישה הננקטת כבר לאחר הלידה במחלקת הילודים (תינוקות) משפיעה משמעותית על הסיכוי לינוק. לכן חשוב ביותר לעודד יניקה ולהדריך את האמהות בהנקה כבר מהרגע הראשון.

בואו לדבר על זה בפורום מוות בעריסה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום