ניתן לשפר את הטיפול באסתמה

(0)
לדרג

מתברר כי הורים רבים אינם יודעים לטפל נכון באסתמה של ילדיהם. מחקר חדש מראה כי הדרכה טלפונית לשיפור הטיפול, מעלה את איכות החיים של ההורים וילדיהם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הדרכה טלפונית להורים לילדים חולי אסטמה עשויה לשפר את איכות חייהם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת יולי של Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine.

לדברי החוקרים, אף על פי שרופאי ילדים רבים ממליצים כיום על טיפול במשאפי סטרואידים לילדים עם אסטמה עיקשת, מעטים מהם נפגשים באופן קבוע עם בני המשפחה לניטור איזון אסטמה, זיהוי בעיות עם הטיפול, או הדרכה לטיפול-עצמי. קשה ליישם במרפאה התערבויות יעילות לשיפור הטיפול באסטמה. רופאים רבים אינם מעוניינים או אינם יכולים לקחת חלק בפגישות הדרכה לשיפור כישוריהם, ובמרבית המרפאות אין אחיות או מדריכים רפואיים זמינים לסייע במלאכת הטיפול באסטמה.

שיפור באיכות החיים

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעות של תכנית הדרכת הטיפול באסטמה על איכות החיים של ההורים וילדיהם החולים, ועל שיעור הפניות לטיפול דחוף. מדגם המחקר כלל 362 משפחות עם ילד בגילאי 5-12 שנים, החולה באסטמה עיקשת. המשתתפים חולקו באקראי לטיפול שגרתי שניתן לבדו או בשילוב עם תכנית הדרכה טלפונית מובנית. עם התערבות זו, מדריכים מיומנים הציעו הדרכה ותמיכה להורים בנוגע לטיפול באסטמה. יעדי הסיום העיקריים של המחקר היו איכות החיים של ההורה והילד, ומספר הפניות לטיפול דחוף במהלך שנה אחת.

ממצאי המחקר הראו כי בקרב קבוצת ההתערבות נרשם שיפור מובהק סטטיסטית במדדי איכות החיים לעומת קבוצת הביקורת. עם זאת, לא זוהה הבדל בין הקבוצות בשינוי באיכות החיים של הילד או במספר הפניות הממוצע לקבלת טיפול דחוף בכל שנה. החוקרים מסכמים וכותבים כי תכנית הדרכה טלפונית עשויה להביא לשיפור איכות החיים של הורים לילדים חולי אסטמה, וניתן ליישמה ללא צורך בהכשרה נוספת של הרופאים או שינוי הרגלי הטיפול.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום אסטמה ואלרגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום