סרטן בלוטת התריס: החשש ממעקב

(0)
לדרג

הדילמה של חולי סרטן בלוטת התריס: לשלם על בדיקת מעקב יקרה או לעבור בדיקה הגורמת להתדרדרות באיכות חייהם

מאת: מערכת zap doctors

בישראל מאובחנים מידי שנה כ-500 מקרים חדשים של סרטן בלוטת התריס. ההערכה היא, כי כיום חיים בישראל למעלה מ-5,000 איש שאובחנו כחולים. סרטן התירואיד נחשב ל"סרטן נשי" - כשני שליש מהמקרים הן נשים. מרבית החולים מאובחנים בשנות ה-30-60 לחייהם.

בלוטת התריס (נקראת גם תירואיד או בלוטת המגן) ממוקמת בחלק הקדמי של הצוואר מתחת לפיקת הגרון. הבלוטה מייצרת שני הורמונים עיקריים: טירוקסין וטריודוטירונין. הורמונים אלו משפיעים על קצב הלב, רמת הכולסטרול, משקל הגוף, הזיכרון, רמת האנרגיה ועוד. חולים שאובחן אצלם סרטן בבלוטת התריס עוברים על פי רב כריתה של הבלוטה ולאחר מכן טיפול ביוד רדיואקטיבי לסילוק שאריות של הרקמות הממאירות. לאחר טיפול זה, החולה מטופל בהורמון מלאכותי המאזן את התפקוד שלו.

המצב מתדרדר

לאחר האבחון, על החולה להיות במעקב קבוע כדי לוודא שלא נותרו שאריות של רקמות ממאירות ושאין חזרה של הגידול. ראוי לציין שמעקב יעיל ובתוך כך גילוי מוקדם של המחלה מסייעים לריפוי מלא. מדובר בסוג של סרטן שאחוזי הריפוי שלו גבוהים באופן פנומנאלי ועומדים על כ-85%. כאמור וכמו בכל מקרי הסרטן האחרים - הגילוי המוקדם הוא המכריע.

המעקב נעשה על ידי מיפוי רדיואקטיבי כל גופי. על מנת להשיג תוצאות מהימנות ומדויקות בבדיקה, על החולה להפסיק את הורמון התירואיד למשך 4-6 שבועות. הפסקת מתן הורמון התירואיד גורמת למצב של תת-פעילות (היפותירואידיזם). המצב מאופיין בעייפות רבה, בלבול, דיכאון, עליה במשקל, חוסר סבילות לקור, רגישות לכאב, יובש בעור, צרידות וירידה בדופק, עד כדי חוסר תפקוד מושלם. גם לאחר החזרה לטיפול עם הורמון התירואיד המצב יכול לקחת שבועות ולעיתים חודשים עד שהמטופל חש בחזרה טוב יותר. עקב קושי זה, חלק מן החולים אינם יכולים לעמוד בהפסקת הטיפול ההורמונלי ולכן מוותרים על המעקב.

עלות מול תועלת

בישראל קיימת תרופת התירוג'ן, המאפשרת מעקב קפדני של המחלה ללא הפסקת הורמון התירואיד והמשך שגרת החיים ללא הסבל הכרוך בהפסקת הטיפול התרופתי. מדובר בגרסה של ההורמון האנושי THS אשר זהה להורמון הטבעי המיוצר בגוף. ההורמון מיוצר בשיטות המתקדמות של הנדסה גנטית על ידי חברת הביוטכנולוגיה GENZYME האמריקנית.

הטיפול מאפשר גילוי 100% של גרורות לעומת 80% בבדיקה הרגילה. בנוסף, הוא מאפשר מעקב אחרי חולי סרטן התירואיד, מבלי להכניסם למצב קשה הנובע מאי לקיחת תרופה ובכך איכות חייהם נשמרת.

התרופה מאושרת לשימוש בעולם ובישראל, אך עדיין לא הוכנסה לסל הבריאות. בהתאם לכך, חולי סרטן בלוטת התריס שמעוניינים לבצע את בדיקת המעקב באמצעותה נאלצים לשלם את עלות התרופה בעצמם: סה"כ כ-6,000 ש"ח. בשל העלות הגבוהה, כמו גם המורכבות והבעייתיות הנוצרות באלטרנטיבה הקיימת בוחרים חולים רבים לא לבצע את בדיקת המעקב ומקטינים את סיכוייהם להירפא בעשרות אחוזים.

בואו לדבר על זה בפורום סל תרופות - מידע וייעוץ ובפורום בעיות הורמונליות ומחלות עצם מטבוליות - אוסטיאופורוזיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום