סרטן ריאה: עולים מדרגה

(2)
לדרג

עישון הוא הגורם העיקרי לסרטן ריאות, מחלה אשר רק כ-15% נרפאים ממנה. כל הגורמים לעלייה בשכיחות המחלה

מאת: מערכת zap doctors

שיעור התחלואה בסרטן ריאה נמצא בעלייה מתמדת, ונחשב לגורם המוות המוביל מבין סוגי הסרטן בקרב גברים ושלישי בקרב נשים. מתוך כ-7.6 מיליון מקרי מוות בשנה מסרטן, כ-1.3 מקרים נגרמים כתוצאה מסרטן ריאה. בישראל סרטן הריאות הוא השלישי בשכיחותו ומדי שנה מתגלים 1,200-1,400 חולים חדשים.

^^לרגל היום העולמי ללא העישון, כמה עובדות חשובות על סרטן ריאה:^^

1. מרבית החולים עם סרטן ריאות מאובחנים בשלב מתקדם של מחלתם ורק כ-15% מכלל חולי סרטן הריאות נרפאים. אצל רוב החולים מאובחנת המחלה בשלב מתקדם, כאשר הגידול אינו ניתן עוד לכריתה כירורגית. הטיפול המקובל בשלב מחלה זה הינו טיפול משפר איכות החיים ואף מאריכם.

2. קיימים שני סוגים היסטולוגיים של סרטן ריאה: סרטן ריאה שלא מסוג תאים קטנים (NSCLC non-small cell lung cancer), כ-85-90% מכלל המקרים. סרטן ריאה של תאים קטנים (small cell lung cancer SCLC), כ-7-15% מכלל המקרים.

3. הגורם ההפידימיולוגי העיקרי לסרטן ריאות הינו עישון. מתוך 100 מקרים של סרטן ריאות 70-75 מהמקרים נגרמים כתוצאה מעישון. עישון פאסיבי מעלה את הסיכון ללקות בסרטן ריאות.

4. הסיכון לפתח סרטן ריאות קשור למשך העישון ולכמות הכוללת של הסיגריות שנצרכו. לדוגמא, 40 שנות עישון מכפילות את הסיכון ללקות בסרטן ריאות לעומת 30 שנות עישון. הסיכון מוכפל אם העישון החל לפני גיל 15.

5. תסמיני המחלה - שיעול, קוצר נשימה, כיח דמי, כאבים בחזה ודלקות ריאה חוזרות ונשנות.

6. ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת היחידה לגידולי ריאה במכון האונקולוגי בביה"ח מאיר מציינת, כי "כריתה מלאה של סרטן ריאה מהווה את הסיכוי הגבוה ביותר לריפוי. כ-25%-30% מהחולים מאובחנים בשלב המחלה המאפשר כריתה כירורגית. במחלה מקומית מתקדמת הטיפול המקובל הוא שילוב טיפול כימי עם טיפול קרינתי. במחלה מפושטת טיפול כימי המשלב 2 תרופות - אחת מהדור החדש והשנייה מהדור הישן. תרופות הדור הישן הן: קרבופלטין, ציספלטין. תרופות הדור החדש - גמסיטבין, טקסול, טקסוטר ונבלבין (כיום ניתן גם בכמוסות דרך הפה שיעילותן זהה למתן דרך הווריד)".

7. הטיפול בסרטן ריאות התקדם בשנים האחרונות הודות לתרופות חדשות כמו נוגדנים וטיפולי מטרה ביולוגיים, שחלקן אושרו לטיפול וחלקן נבדקות במחקרים קליניים. לדוגמא: טיפולי מטרה ביולוגיים כגון טרסיבה (ניתנת בכמוסות דרך הפה) או טיפול באווסטין (נוגדן) אשר ניתן בשילוב עם טיפול כימי ונמצא מאריך חיים, לעומת טיפול כימי סטנדרטי.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום