רפלוקס: להמעיט בנטילת תרופות

(0)
לדרג

ממצא: נוגדי חומצה יעילים לטיפול ברפלוקס אצל ילדים, אולם לא מסייעים לתינוקות. בכל מקרה, מומלץ להמעיט בנטילתם בשל חוסר מידע על בטיחותם לאורך זמן

מאת: מערכת zap doctors

רפלוקס קיבתי-ושטי הוא מצב שכיח אצל ילדים. במחקרים מסוימים מצוין כי 12% מהתינוקות מתחת לגיל שנה וכאחוז אחד מהילדים הגדולים יותר סובלים מהתופעה. במקרים קלים מומלץ על טיפול סביבתי בלבד (תנוחת האכלה, השכבה מוגבהת), אך במקרים קשים יותר נהוג להתחיל בטיפול נוגד חומצה. בין הטיפולים הנפוצים כיום ישנן תרופות ממשפחת ה-PPI, דוגמת ה-omeprazole. אצל מבוגרים זהו אכן טיפול יעיל, אך בקרב ילדים קיים מידע מצומצם בדבר הבטיחות והיעילות.

מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם החודש ב-Pediatrics, היתה לסקור את המידע הקיים בספרות על מנת לבדוק את בטיחות הטיפול בילדים ואת יעילות הטיפול ברפלוקס בעזרת PPI.

שיטות

חוקרים מהולנד ביצעו סקירת ספרות מקיפה. המחברים סקרו את כל בסיסי הנתונים הרפואיים הגדולים, והוציאו מחקרים מבוקרים אשר בדקו טיפול בכל סוגי ה-PPI's כנגד רפלוקס בילדים, אל מול פלצבו או טיפול מקובל אחר. שני חוקרים קראו את כל המאמרים, ניקדו את העבודות על פי האיכות המדעית שלהם, ועשו שימוש במידע רלוונטי.

תוצאות

סה"כ נמצאו 12 מחקרים מבוקרים, אשר כללו 895 ילדים בגילאי 0-17 שנים.

בתינוקות מלידה עד גיל שנה נמצאו 5 מאמרים מבוקרי פלצבו. מסיכום הנתונים ניתן להסיק כי לא היה הבדל בין טיפול בomeprazole לבין מתן פלצבו על הטבה בתסמיני רפלוקס, זאת על אף שבמדידות PH נמצאה ירידה מובהקת ברמת החומציות בוושט. במחקר אחד שבדק את התרופות lanzoprazole ו-pantoprazole כן נמצאה השפעה מיטיבה קלה על התסמינים.

בילדים מגיל שנה עד 12 נכללו 5 מאמרים. מסיכום העבודות ניתן להסיק כי לטיפול ב-PPI יש יעילות מובהקת בשיפור תסמיני GERD בקבוצת גיל זו. במסגרת המחקר, דווח על תופעות לוואי קלות בלבד, בעיקר שלשול וכאבי ראש.

אצל מתבגרים עד גיל 17 נמצאו שני מחקרים בלבד, אשר הדגימו הטבה ניכרת בתסמינים לאחר טיפול ב-PPI's.

מסקנה

על סמך המידע הקיים בספרות, PPI's אינם תרופה יעילה לטיפול בתסמיני רפלוקס בתינוקות. בילדים ומתבגרים הם משפרים תסמינים בצורה מובהקת גם מול פלצבו וגם מול טיפולים מקובלים אחרים. בנוסף, המחברים מציינים כי על אף שלטווח הקצר התרופה נראית בטוחה, חסר מידע על בטיחות ארוכת טווח בתינוקות וילדים. ההמלצה בשלב זה היא להמעיט ברישום התרופה לקבוצת הגיל הצעירה.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר זה על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום