תרופות וטיפולים חדשים בסרטן

(0)
לדרג

טיפול במבטרה מכפיל את משך ההפוגה ממחלת סרטן הלימפה, ועל טרסבה: תקווה חדשה לחולי סרטן הריאות

מאת: מערכת zap doctors
המשך טיפול במבטרה(mabthera) כטיפול משמר מכפיל את משך ההפוגה ממחלת סרטן הלימפה

נתונים שהוצגו לראשונה בכנס הסרטן של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה ASCO בפלורידה, ארה"ב, מראים שהמשך מתן מבטרה כטיפול משמר maintenance therapy לאחר השלמת טיפול ראשוני במבטרה עם כימותרפיה מכפיל את משך ההפוגה ממחלת הלימפומה.

במחקר השתתפו חולים עם לימפומה שאינה הודג'קין מסוג איטי ואגרסיבי אשר טופלו בתחילה במבטרה ובכימותרפיה מסוג FCM . עם השגת הפוגה של המחלה חולקו החולים באופן אקראי ל- 2 קבוצות: האחת לא קיבלה כל טיפול נוסף ואילו השנייה המשיכה לקבל טיפול משמר עם מבטרה.

בקרב החולים שקיבלו מבטרה כטיפול משמר הודגם שיפור משמעותי בתוצאות, עם משך הפוגה של מעל שלוש שנים לעומת 19 חודשים בלבד בחולים שלא קיבלו טיפול משמר.
לדברי פרופסור וולפגנג הידמאן, החוקר הראשי: "הנתונים מוכיחים שמבטרה יעילה לא רק בהשגת הפוגה מהמחלה אצל המטופלים אלא אף יכולה להאריך את משך ההפוגה כאשר היא ניתנת כטיפול משמר. זהו המחקר הראשון המדגים יתרון ברור של טיפול משמר עם מבטרה לאחר מתן טיפול ראשוני הכולל מבטרה. משמעות התוצאות היא שחולים ורופאים יכולים להשיג רמת שליטה גבוהה יותר בלימפומה על- ידי השגת תקופות ממושכות יותר של הפוגה מהמחלה."
אודות המחקר:
המחקר בחן את השפעת טיפול משמר עם מבטרה על משך התגובה שהושגה בטיפול הראשוני בחולים עם לימפומה (מהסוג האיטי ו-(Mantle. בשלב הראשון של המחקר חולקו החולים אקראית ל- 2 קבוצות: האחת שקיבלה טיפול ראשוני רק עם כמותרפיה (FCM) והשניה שקיבלה טיפול משולב של מבטרה עם כמותרפיה. לאחר שהושגה תגובה מלאה או חלקית לטיפול בקו הראשון, החולים עברו חלוקה אקראית נוספת לקבלת טיפול משמר עם מבטרה או למעקב בלבד, במטרה לבחון את השפעת הוספת הטיפול המשמר עם מבטרה.
תוצאות המחקר ב-157 חולים הראו כי משך התגובה בקרב החולים שקיבלו מבטרה כטיפול משמר היה ארוך משמעותית משל קבוצת הביקורת (חציון התגובה עדיין לא הושג לאחר 3שנים לעומת 19 חודש בלבד).

אודות מבטרה:
מבטרה מהווה פריצת דרך בטיפול בלימפומה והינה התרופה הראשונה זה יותר מ-25 שנים אשר הצליחה לשפר את סיכויי ההישרדות של חולי לימפומה אגרסיבית.
מבטרה הינה נוגדן הנקשר לחלבון ספציפי ( CD20 ) המצוי על פני השטח של תאי B רגילים וממאירים. מבטרה מגייסת את מנגנוני ההגנה הטבעיים של הגוף כדי לתקוף ולהרוג את תאי ה-B. תאי הגזע (האחראים ליצירת תאי B חדשים במח העצם) חסרים את האנטיגן CD20 ומאפשרים לתאי B בריאים להתחדש אחרי הטיפול ולחזור לרמות תקינות תוך מספר חודשים. מבטרה הותוותה בתחילה כטיפול יחיד ללימפומה איטית חוזרת או עמידה לטיפול כימי וב- 2002 קיבלה את האישור לטיפול בלימפומה אגרסיבית בשילוב עם כימותרפיה. באפריל 2005 קיבלה מבטרה בישראל את אישור משרד הבריאות למתן כקו טיפול ראשון בלימפומה מהסוג האיטי בשילוב עם כימותרפיה .

טרסבה: תקווה חדשה לחולי סרטן הריאות - כך עולה ממחקר חשוב שפורסם השבוע בכתב העת היוקרתי :New England journal of medicine

הטיפול בטרסבה, תרופה חדשה לטיפול בחולי סרטן ריאות מסוג non small cell lung Cancer) NSCLC) מאריכה חיים באופן משמעותי בהשוואה לפלסבו (שיפור של 42.5%), כך קובע מחקר חשוב שפורסם השבוע ב-New England Journal of Medicine.

התוצאות נותנות תקווה חדשה במאבק נגד אחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. NSCLC היא הצורה השכיחה ביותר של סרטן ריאות עם כמיליון מקרים חדשים מדי שנה ברחבי העולם.. בארץ מאובחנים מדי שנה כ-1,300 חולים חדשים. אפשרויות הטיפול לסרטן זה הינן מוגבלות ביותר והתמותה ממנו גבוהה מאוד

"מחקר זה מהווה התקדמות רפואית חשובה לחולים עם סרטן ריאות מתקדם. פרסום המחקר בכתב עת מכובד כמו New England Journal of Medicine מעיד על חשיבות הנתונים," אמרה החוקרת הראשית של המחקר, ד"ר פרנסס א. שפרד, יושבת ראש הקתדרה ע"ש סקוט טיילור לחקר סרטן הריאות, אונקולוגית בבית החולים ע"ש הנסיכה מרגרט ופרופסור לרפואה באוניברסיטת טורונטו. "אפשרויות הטיפול הקיימות היום מוגבלות ותופעות הלוואי שלהן קשות. מחקר חשוב זה הראה שטרסבה לא רק מאריכה חיים אלא גם נותנת תקווה חדשה לחולים, מאחר והיא משפרת את תסמיני סרטן הריאות ואיכות החיים של החולים."

תוצאות המחקר
המחקר הרב מרכזי נערך על-ידי מכון הסרטן הארצי של קבוצת המחקרים הקליניים בקנדה וכלל 86 מרכזים ב-17 מדינות ברחבי העולם. זהו מחקר שלב III אשר כלל 731 חולים עם סרטן ריאות מסוג NSCLC מתקדם אשר מחלת הסרטן שלהם התקדמה לאחר טיפול כימי אחד או יותר. המחקר השווה מטופלים אשר קיבלו טרסבה כטיפול יחיד לעומת מטופלים שקיבלו פלסבו. משך ההישרדות של המטופלים שקיבלו טרסבה היה ארוך ב-42% ממשך ההישרדות של המטופלים שקיבלו פלסבו. בנוסף, 31% מהחולים שקיבלו טרסבה היו עדיין בחיים אחרי שנה אחת לעומת 22% בקבוצת הפלסבו. אצל החולים שקיבלו טרסבה נצפתה גם התייצבות או שליטה בתסמינים הקשורים לסרטן הריאות למשך תקופות ארוכות יותר באופן משמעותי ואיכות החיים ותפקודם הגופני השתפרו בהשוואה לחולים שקיבלו פלסבו.
על סמך תוצאות המחקר, אושר הטיפול בטרסבה ע"י מנהל המזון והתרופות של ארצות-הברית (FDA) בנובמבר 2004. בהמשך אושרה התרופה בשוויץ במרץ 2005 ובקנדה ביולי 2005, לטיפול בחולים עם NSCLC מקומי מתקדם או גרורתי אשר נכשלו לפחות בטיפול כימי אחד קודם. בארץ צפויה התרופה להירשם בחודשים הקרובים.

אודות טרסבה
טרסבה היא מולקולה קטנה הפועלת על המרכיב התוך-תאי של הקולטן לגורם הצמיחה האפידרמלי HER1 - HER1, המוכר גם בשם EGFR, ממלא תפקיד בהיווצרותם וצמיחתם של סוגי סרטן רבים. טרסבה חוסמת את צמיחת תאי הגידול על-ידי עיכוב פעילות האנזים טירוזין קינאז של HER1 בתוך התא.

בואו לדבר על כך בפורום רוקחות ותרופות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום