אוטיזם: סיכון מוגבר לאובדנות

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי מתבגרים ומבוגרים צעירים המצויים על הספקטרום האוטיסטי מצויים בסיכון מוגבר להתנהגות אובדנית וכן להימצאות מחלות פסיכיאטריות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים עם הפרעה מהספקטרום של אוטיזם קיים סיכון מוגבר לניסיונות אובדניים, בהשוואה לאלו שאינם סובלים מאוטיזם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, אשר פורסמו בכתב העת Journal of Clinical Psychiatry.

החוקרים התבססו על מאגר Taiwan National Health Insurance Research Database, הכולל נתונים אודות למעלה מ-97% מאוכלוסיית טאיוואן. מטרתם הייתה לבחון את הסיכון לניסיון אובדני בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים המצויים על הספקטרום האוטיסטי.

מדגם המחקר כלל ילדים ומתבגרים בגילאי 12-17 שנים וכן מבוגרים צעירים בגילאי 18-29 שנים, אשר אובחנו עם הפרעה שעל ספקטרום האוטיזם בין 1 בינואר 2001 ועד 31 בדצמבר 2009 (5,618 משתתפים), וכן קבוצת השוואה שכללה 22,472 ביקורות תואמות בגיל ומין.

הפרעות פסיכיאטריות נלוות כללו הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, הפרעות התנהגות, ליקוי אינטלקטואלי, דיכאון חד-קוטבי, הפרעה דו-קוטבית, הפרעת שימוש באלכוהול ושימוש בחומרים אסורים.

היארעות ניסיונות אובדניים בקרב אלו עם הפרעה שעל הספקטרום הייתה גבוהה יותר, בהשוואה לקבוצת הביקורת (3.9% לעומת 0.78%). כמו כן, במדגם החולים עם הפרעה מהספקטרום של אוטיזם, מרווח הזמן מהרישום למחקר ועד לניסיון האובדני הראשון היה קצר יותר (3.57 לעומת 6.0 שנים).

שיעורי הימצאות מחלות פסיכיאטריות היה גבוה יותר בקרב חולים עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי, בהשוואה לביקורות. שיעורי הימצאות מחלות נלוות בקרב אלו שעל הספקטרום היו כדלקמן: הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (25.3% לעומת 1.3%); הפרעת התנהגות (6.6% לעומת 0.2%); ליקוי אינטלקטואלי (42.8% לעומת 0.7%); הפרעות חרדה (11.2% לעומת 0.4%); דיכאון חד-קוטבי (16% לעומת 1.7%); הפרעה דו-קוטבית (8.4% לעומת 0.3%).

כאשר החוקרים בחנו את עקומות ההישרדות של החולים, הם מצאו כי בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים המצויים על הספקטרום האוטיסטי, תועד סיכוי גבוה יותר לניסיונות אובדניים, בהשוואה לביקורות. דיכאון חד-קוטבי והפרעת שימוש באלכוהול ובחומרים אחרים, לוו כולם בסיכון מוגבר לניסיונות אובדניים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מניתוח הנתונים עלה כי הפרעה על הספקטרום האוטיסטי הינה גורם סיכון בלתי-תלוי לניסיון אובדני, ללא תלות בנוכחות הפרעות פסיכיאטריות נלוות, כולל דיכאון, הפרעה דו-קוטבית והפרעות שימוש באלכוהול וחומרים אחרים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום