אמא, האם החלב שלך מספיק טוב?

(0)
לדרג

שבוע קידום הנקה: מכשיר המודד את הרכב החלב יסייע לביטחון של אמהות צעירות. נמצא כי חלב של אמהות אמהות לפגים מזין כמו של אמהות צעירות שילדו במועד

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

יולדות רבות מתמודדות עם השאלה האם איכות החלב שהן מייצרות מספקת לתינוק ומתקשות להתמיד בסביבה שאינה תומכת הנקה, אך כעת המדע נחלץ לעזרתן. מכשיר חדש בפגיית בית החולים "דנה-דואק" מאבחן לראשונה את הרכב החלב.

כך למשל מחקרים שבוצעו בעזרת המכשיר מצאו כי אין הבדל באיכות החלב של יולדות בגילאים שונים ומאשר את ההנחיה להניק גם בגיל המבוגר ללא חשש מאיכות החלב; כמו כן נמצא כי אין הבדל באיכות החלב בין השד שבו מתבצעת ההנקה לשד השני; ומחקר שלישי נוסף מצא שאיכות החלב של אמהות שילדו פגים שנולדו במשקל נמוך ביחס למועד לידתן אינה שונה מאיכות החלב של תינוקות שנולדו במשקל שתואם לגיל ההריון. ד"ר רונית לובצקי, מנהלת מחלקת ילדים: "המכשיר מאפשר לנו לתת טיפול נכון ומדויק יותר לטובת התפתחות נכונה של התינוק".

מעבדת המחקר לבדיקת הרכב חלב האם שנמצאת בפגיה של "דנה-דואק" לילדים, מאפשרת לצד מחקר על חלב האם, גם להתאים את הטיפול התזונתי לפגים לאחר לידה ולתינוקות הזקוקים למעקב גדילה מיוחד בחודשי החיים הראשונים. המעבדה כוללת מכשיר ייחודי אליו מזליפים כמות קטנה מאוד של חלב אם (1-2 מ"ל) לתוך פתח מיוחד. הבדיקה מתבצעת בהתאם לצרכי הפג ולמצבו הרפואי, לפי החלטת הרופאים בפגיית בית החולים וכן במסגרת המרפאה לתזונה והשמנת יתר בילדים. הבדיקה מתבצעת לפי החלטת הרופאים בפגיית בית החולים ובמסגרת המרפאה לתזונה והשמנת יתר בילדים.

ד"ר רונית לובצקי, מנהלת מחלקת ילדים והמרפאה לתזונה והשמנה בילדים: "אמהות רבות מגיעות אלינו בהרגשה ובחשש כי חלב האם שלהן אינו איכותי או מתאים לתינוקן. בין אם הילד אינו מתפתח ,או לחלופין, סובל מהשמנת יתר. אמהות אלו מבקשות להניק עקב היתרונות הברורים של הנקה על פני תמ"ל, אך נתקלות בקשיים רבים שגורמים לחלקן, לצערנו, לוותר על ההנקה. אם יש צורך רפואי, אנחנו מבצעים את הבדיקה באמצעות המכשיר הייחודי שנמצא בפגיה, שנותן לנו מידע מפורט לגבי הרכב החלב ובהתאם לתוצאות מייעצים לאם".

לדברי פרופ' דרור מנדל, מנהל מחלקת יילודים ופגים ומנהל בית החולים "דנה-דואק" לילדים "מדובר במכשיר ייחודי המשפר לעין ערוך את הבנתנו את הרכב החלב ואת איכות הטיפול התזונתי בפג, זאת לצד אפשרות לבצע מחקר על נושא חשוב זה. הבדיקה מאפשרת לנו לזהות חסרים בחלב אם של אימהות לפגים ולהתאים את התוספות התזונתיות הניתנות במדויק לכל פג, מתוך הבנה וידיעה שתזונה נכונה לפגים משפרת את התפתחותם בעתיד".

שלושת המחקרים שהוזכרו שופכים אור על שאלות רבות איתן מתמודדות אמהות רבות: המחקר הראשון בדק את איכות החלב של אם צעירה לעומת איכות החלב של אם מבוגרת ומצא כי אין הבדל באיכות החלב של יולדות בגילאים שונים ומאשר את ההנחיה להניק גם בגיל המבוגר ללא חשש מאיכות החלב; מחקר נוסף בדק האם יש הבדל בין איכות החלב בשד בו מתבצעת ההנקה לאיכות החלב בשד השני ומצא כי אין הבדל באיכות החלב בין שני השדיים. המחקר האחרון כאמור הוכיח שאיכות החלב של אמהות שילדו פגים שנולדו במשקל נמוך ביחס למועד לידה במועד, אינה שונה מאיכות החלב של תינוקות שנולדו במשקל שתואם לגיל ההריון. "מדובר בשאלות שאנחנו הרופאים המטפלים קיבלנו עליהן תשובות שמעניקות לנו הצוות ולאמהות מידע שימושי וחשוב לטובת הזנת התינוק והתפתחותו התקינה" אומרת ד"ר לובצקי.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת ילדים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום