ילד אסור, ילד מותר

(0)
לדרג

דיאטה בילדים - כמה טיפים מתזונאי וכמה תהיות על עודף משקל ועל ירידה בטוחה, ובמה שונים ילדים ממבוגרים?

מה צריך לדעת על דיאטה בילדים?
שעור ההשמנה בקרב ילדים ובני- נוער בארה"ב ובישראל עולה בהתמדה עד כי 30% מהילדים מוגדרים בעודף משקל.
ילד שמן שלשני הוריו עודף משקל הסיכוי שישאר שמן גם בבגרותו הוא קרוב ל-80% !
אצל רבים מהילדים עודף הקלוריות מקורו לא בארוחות עצמן אלא בארוחות הביניים: שתייה מתוקה, עוגיות ,ממתקים קטנים לפעמים הם אלו העושים את ההבדל בין להיות שמן לבין עודף משקל קל.
התעסקות בספירת קלוריות אצל ילדים נידונה לאורך זמן לכישלון. הדרך להצלחה היא בבניית תפריט גמיש ובסיסי על פי העיקרון: "תאכל יותר מזה ופחות מזה".
שינוי הרגלי אכילה ולאו דווקא דיאטה הם מושגים נכונים בעולמם של מבוגרים ועוד יותר נכונים אצל בני נוער וצעירים.
ילדים אינם מסוגלים לקבל כישלונות, דיאטה חריפה ולא ריאלית תגרור בעתיד התיחסות עוינת לכל ניסיון נוסף לשינוי הרגלי אכילה.
ילדים ובני נוער נמצאים בשלב הגדילה לכן פעמים רבות המטרה היא שמירת המשקל . עליה בגובה לבדה תוביל לשינוי הפורפוציה ובפועל להרזיה.


ילדים ועודף משקל

עודף משקל הוא אחת הרעות החולות של אורח החיים המודרני, יותרמדי טלויזיה, מחשב, ומנעמי המקרר והספה, ופחות מדי התרוצצות בחוץ, טיפוס על עצים ושאר משחקי רחוב.
הסיבות לכך מגוונות ותלויות תרבות, הצרכנות הפושה בכל לא פוסחת ואולי אף מתחילה בדור הצעיר, אם פעם "אמא תקני לי" התמצה במשאית ובבובה הרי שהיום "אמא תקני לי את מה שהיה בפרסומת עם המורדים" דהיינו המבורגר כפול וקולה עם צ'יפס, זוועה תזונתית, בוודאי כשזה קורה כל יום.

וזו רק דוגמא אחת קטנה, חטיפים, מלוחים ומתוקים, הנגישות לכל המזון הזה בצירוף עם עלייה מסויימת ברמת החיים וביכולת להגיע לכל אלו, והטלויזיה והפרסומות (שוב) שמקרבות בכוח את הילד לדברים המסוכנים, ואבדן כל חוש מידה.

עודף משקל פוגע בילדים במובן הבריאותי קודם כל, ילדים בעלי עודף משקל נוטים לסבול ממחלות האופייניות לגיל מבוגר יותר, סוכרת מס' 2, מחלות לב, לחץ דם וכיוצא בזה.
מצד שני וחשוב לא פחות, החברה מסביב מתייחסת אליהם בצורה מעליבה ומשפילה, בעולם שבנוי על פרסומות ושבו הרזון והיופי הם חזות הכל, קשה מאוד להתמודד עם הקונפליקט הצרכני והתרבותי - מה שקשה למבוגרים, קשה כפליים לילדים.

אז מה עושים עם זה? האם הפתרון הוא בהפניית עורף לעולם? לא פרקטי לחלוטין, אבל אין ספק שחובה למצוא דרך להתמודד עם המצב שנוצר והולך ומחריף.


דיאטה לילדים, מה צריך לעשות?

הישג משקל אינו נשמר אם אינו מבוסס על תוכנית תזונה נוחה רגועה ומותאמת אישית לילד.

שילוב של חטיף אחד ביום (כ-100 קלוריות) בתפריט יגרום להרגשה טובה מאחד ומאידך לא יהווה תוספת משמעותית לדיאטה.

אין קיצורי דרך בדיאטה: פעילות גופנית משולבת בתזונה נכונה הם המפתח להצלחה. אולם את הילידים לא כדאי לנסות ולשכנע לצאת להליכה או להגיע למכון הכושר, לרוב ילדים צעירים לא יתמידו בסוג כזה של פעילות.
לעומת הליכה או חדר כושר; עידוד לפעילות מחוץ לבית לדוגמא: משחקי כדור, משחקי חברה, חוגי ריקוד יצליחו הרבה יותר. מומלץ לדרבן את הילד לפעילות כזו כל יום, ולמשך שעתיים.

על אף ערכם הקלורי אצל ילדים ונוער (שלא כמו אצל מבוגרים) אין להגביל את צריכת הפירות, ממש כמו שאין להגביל את צריכת הירקות.

מפירות הקיץ הילד לא ישמין כדאי לצרוך לפחות 5 מנות פרי ו- 5 יחידות של ירקות.

?הניסיון לדלג על ארוחה כדי "לחסוך בקלוריות" "עולה" בארוחה הבאה. דאגו למבחר של פירות טעימים וגם של החטיף היומי והכול בהישג יד.

לטובת תחושת שובע מומלץ לשתות 2 כוסות מים לפני כל ארוחה.

?מומלץ לדאוג ולאכול בכל ארוחה כמנה ראשונה מרק או ירקות, אכילה זו מסייעת לתחושת השובע.

לחם לא משמין...אלא מה שמורחים עליו.

משקאות על בסיס חלב, דוגמת שוקו, מילקשייק, ודומיהם "מחביאים" הרבה קלוריות.

דיאטה לילדים, איך צריך להתנהג?

אין להגדיר מטרות משקל. יש להגדיר מטרות התנהגותיות שהפרס עליהן כמובן שאינו קשור לאוכל.

אין לומר לילד אף פעם: "אם תשמור על דיאטה במהלך השבוע, בשבת תאכל המבורגר".

מומלץ להגיד מילים טובות דווקא על מה שלא עשה הילד ובכך לדרבנו לדוגמא: "ראיתי שלא לקחת את העוגה השניה שהיתה במסיבה - כל הכבוד"

קניית מזון בסופר עם הילדים בעיתית וגוררת אחריה קניה אימפולסיבית של ממתקים ודברי מתיקה מיותרים.
?
אל תכניסו הביתה מזון או ממתק שאינכם רוצים שילדכם יאכל. לא ניתן להגיד "אתה בדיאטה" בעוד האחרים אוכלים מול פרצופו. כולכם "בטוב וברע" באותה הסירה.

גם אם הילד חרג בארוחה אחת אין להקטין את הארוחה הבאה.

לפני כל יציאה מהבית מומלץ לאכול ארוחה קלה. תחושת השובע תקל על ההתמודדות הקשה עם הפיתויים בחוץ.

את הארוחות אותם מגישים לילדים יש להגיש במנות ובצלחות קטנות יותר. אכילה בצלחות קטנות מבטיחה שליטה טובה יותר על הכמויות וכך גם על הקלוריות.

אין צורך לתת תוספת מיד כשנשמעת הקריאה "אמא אני רוצה עוד".
?
הקיבה של הילד כמו של המבוגר משדרת שובע רק 15 דקות מתחילת הארוחה! חכו לפחות 10 דקות ובנתיים שלחו אותו לעיניניו.

חשוב מאוד לא לתת לילד תחושה שהוא לא בסדר, לא להעליבו ולא להפוך את משקלו למהות העניין, הדגשה של הבריאות הכרוכה בדבר, של הסכנות שהשמנה, ושל ההרגשה הטובה שינבעו מהירידה במשקל - כל אלו צריכים להוות את המוטיבציה לדיאטה, ולא לחץ, איומים, והשפלה.

הטיפים ניתנו על ידי צחי כנען, דיאטן קליני R.D B.Sc מומחה לתזונה והרזיה רפואית, מומחה בתזונת ספורט ובבניית תוכניות אימון וכושר גופני. כנען הוא הדיאטן הקליני המלווה את רפי גינת וקבוצת המרזים המשתתפים בתוכנית הטלוויזיה בנושא ההשמנה, המשודרת בימים אלה בערוץ 2. בנוסף, משמש כנען כדיאטן הקליני המלווה חלק מספורטאי נבחרת ישראל לאולימפיאדה.

רוצה להתחיל להרזות? לחץ/י על דיאטה אונליין.

בואו לדבר על כך בפורום דיאטה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום