החופש הבריא: הצילו, טביעה

(0)
לדרג

המדריך המלא להורים, כתבה שישית בסדרה. בניגוד לסצינות טביעה הוליוודיות, אסור לבצע תרגיל היימליך בטובע. כך תטפלו נכון במצב של טביעה

מאת: ד"ר זיו בר

טביעה איננה מערבת תמיד שאיפה של מים לתוך הריאות, והיא מוגדרת כהפסקת נשימה ממושכת, עקב טבילה מלאה במים. בחלק מהמקרים, הטובע מגיב בסגירה לא רצונית של בית הבליעה, באופן שאינו מאפשר את חדירת המים לריאות, אך גם לא מתיר לאוויר להיכנס. בכל מקרה, כמות המים הנשאפת לריאות בבליעה הינה קטנה והסצנה היפה שאנו רואים בסרטים של פליטת מים וחזרה לנשימה סדירה היא דמיונית לחלוטין.

ארגון הבריאות העולמי קבע כי אסור לבצע לחיצות על הבטן או תרגילים כגון "היימליך", כדי לגרום לטובע להוציא את המים ששאף. לא רק שאין בהם תועלת, הם מזיקים. טביעה היא גורם מוות משמעותי בצעירים (מספר שלוש בשכיחות גורמי המוות בארה"ב) ורבע מכלל המתים מטביעה הם ילדים מתחת לגיל 14. אם כבר הזכרנו את הוליווד: נדיר לראות ילד נאבק וצועק, כשהוא עולה ויורד מתחת למים. רוב מקרי הטביעה הם שקטים: פתאום רואים ילד צף במים בלי תנועה.

סימני אזהרה

שאיפה של מים מתוקים לריאות מסוכנת הרבה יותר משאיפה של מי מלח והתופעות שהיא גורמת מופיעות באיחור של 6-12 שעות מהאירוע. יחד עם זאת, אין צורך למהר לחדר המיון כל פעם שהילד בולע מעט מים בבריכה (אם אנחנו מתעלמים מכמות החיידקים ששוחה במים יחד איתנו...).

אירוע של טביעה מאופיין בהפסקת נשימה, וכאשר זו קצרה יחסית, כלומר, מצאנו את הילד סמוך מאוד לזמן הטביעה, הילד יהיה בהכרה, אך מבולבל, חרד ומתנשף. כתינוקות, אנו נולדים עם רפלקס צלילה: כאשר טובלים תינוק במים קרירים, הוא מפסיק לנשום וקצב הלב שלו יורד באופן ניכר, כך שהוא יכול לשרוד דקות ארוכות מתחת למים. רפלקס זה אובד לנו בהדרגה, אך במקרים רבים של טביעה של ילדים, מתחת לגיל 5, אנחנו מופתעים לטובה לראות עד כמה יפה, מתאושש הילד מהאירוע, בלי לסבול מנזקים ארוכי טווח.

מה לעשות

בכל מקרה של טביעה קלה או חמורה, אין ספק ואין מקום להתלבטות: יש לגשת למוקד עזרה ראשונה קרוב ולבדוק את הילד בדיקה יסודית. למשל, במקרה של שאיפת מים מתוקים, הילד עלול לפתח תסמינים חמורים של קוצר נשימה, ארבע שעות אחרי שהטביעה התרחשה. הטיפול הראשוני תלוי במצבו של הילד.

אם הוא נושם בכוחות עצמו, יש להשכיב אותו על הצד, למקרה שיקיא או יפלוט מים. אם, חלילה, הילד אינו נושם או מתקשה בנשימה, צריך לבדוק האם יש לו דופק ולהתחיל בהחייאה מתאימה. במקרים אלה, אם ההורה נמצא לבד עם הילד, עדיף לדחות את פעולות ההחייאה במספר שניות, להזעיק עזרה בנייד, ואז להתחיל בהנשמה.

בכתבה הבאה: דלקות אוזניים מהבריכה.

הכותב הוא מנהל רפואי אזורי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום