עיוורים למשקל הילדים

(0)
לדרג

מחקר שנערך לאחרונה מגלה כי הורים נוטים להעלים עין בכל מה שנוגע לבעיות המשקל של ילדיהם. על העיוורון

מאת: ד"ר סילבינה מצקין-לוי וד"ר שלמה לוי

אנחנו חושבים שהם הכי יפים והכי חכמים, קשה לנו להודות שיש בהם פגמים, והם אף פעם לא שמנים, מקסימום 'בריאים' או 'גדולים'. להיות גם הורה וגם אובייקטיבי ביחס לילדים שלך זו דרישה מוגזמת? מסתבר שכן.

מחקר שנערך בארה"ב ופורסם בפברואר השנה מגלה שעצימת עיניים היא כנראה תכונה אוניברסלית. חוקרים ממרכז דיקנס לחקר פעילות גופנית ותזונה ערכו מחקר בקרב למעלה מ-1,200 משפחות, במטרה לבחון האם הורים מוטרדים ממשקל ילדיהם והאם נקטו בפעולה מניעתית כלשהי.

מתברר שהורים "עיוורים" לבעיית המשקל של ילדיהם, והבעיה חמורה במיוחד כשמדובר בהורים לילדים צעירים. בקרב הורים לילדים בעלי משקל עודף בגילאי 5-6 נמצא, כי 89% לא היו מודעים לעובדה שילדם סובל מהשמנת יתר ו-71% לא חשבו שמשקל ילדם מהווה בעיה כלשהי. גם 36% מההורים לילדים בעלי משקל עודף בגילאי 10-12, לא היו מודעים לעובדה שילדם סובל מהשמנת יתר ו-43% לא חשבו שמשקל ילדם מהווה בעיה כלשהי.

"מדובר בממצאים מדאיגים, המרמזים כי מאמצי ההסברה בנוגע לבעיית ההשמנה אינם יעילים", אמר מנהל המרכז, פרופ' דייויד קרופורד והוסיף: "ההורים הם חלק מרכזי מקו החזית בקרב למזעור מגמת ההשמנה אצל ילדים, ולכן הכרחי שיהיו מצויידים הן במידע והן באסטרטגיות פעולה, אותן הם יכולים בקלות להטמיע בחיי היום-יום שלהם".

"השמנה נורמטיבית"

לא מפתיע שהורים רבים לא מודעים לבעיית ההשמנה של ילדיהם, מכיוון שרובם לא מסוגלים לזהות משקל יתר גם כשזה נוגע להם. העדר ההכרה בבעיית ההשמנה של הילדים נובע בחלקו מהעובדה שהורים, בעיקר אמהות, נוטים לשפוט משקל יתר רק על פי השאלה האם הילדים האחרים מציקים לילדם בבית הספר, או האם ילדם פיתח מוגבלויות בכל הקשור לפעילות גופנית. יתכן גם כי העדר ההכרה בבעיית ההשמנה נובע מהעובדה שהשמנת ילדים הפכה לכל כך נורמטיבית, עד שלא תמיד שמים לב למשקל העודף.

על אף חוסר יכולתם של ההורים לזהות בעיית משקל אצל ילדיהם, חלק ניכר מההורים טוענים בכל זאת כי הם מיישמים אסטרטגיות שונות על מנת למנוע מהילדים להעלות הרבה מדי במשקל כגון: הקפדה על תזונה מאוזנת, עידוד פעילות גופנית, הפחתת צריכת "ג'אנק פוד", הגבלת כמות שומנים וסוכרים והגדלת כמות הפירות הנצרכת.

עובדה זו מעודדת אמנם, אך מסתבר שפחות מ-10% מההורים הגדילו את צריכת הפירות והירקות של ילדיהם כאסטרטגית שמירת משקל, ומעטים עוד יותר הגבילו צריכת משקאות עתירי קלוריות או צפייה בטלוויזיה.

נראה כי העובדה שהשמנת יתר בקרב ילדים הינה מחלה, טרם חדרה לכל שכבות האוכלוסייה. על מנת לבלום את מגמת השמנת היתר של הילדים רצוי אולי למקד את ההסברה בפירוט סיכויי הילדים השמנים לחלות בסוכרת או לסבול מיתר לחץ דם, קשיי נשימה, אבנים בכיס המרה, בעיות אורתופדיות ואפילו התבגרות מינית מוקדמת.

ד''ר סילבינה מצקין-לוי הינה רופאה מומחית ברפואה פנימית, רופאת משפחה ויועצת תזונה. ד''ר שלמה לוי, מומחה בפסיכיאטריה.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

לאתר של ד"ר לוי - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום