שנה ראשונה בגן: תחלואה חוזרת

(0)
לדרג
תוכן מקודם

תחלואה חוזרת בשנה הראשונה של הפעוט בגן הילדים - היא תופעה מוכרת, הנגרמת כתוצאה מחולשת מערכת החיסון. הרפואה ההומאופתית מציעה פתרונות טובים

מוהל ,מומחה לכירורגיית ילדים
077-2308176 (מספר מקשר)

כאשר תינוק נולד, מערכת החיסון שלו איננה בשלה לגמרי - והיא נסמכת על הנוגדנים שהתינוק קיבל מאמו, במהלך חודשי ההריון, לצורך הגנה על הגוף מפני וירוסים וחיידקים. בעת הגדילה וההתפתחות במהלך השנה הראשונה (ואף יותר) - התינוק בונה בעצמו את הנוגדנים, משפר את המערכת החיסונית שלו ומוביל אותה לתפקוד עצמאי.

יחד עם זאת, כאשר ילדים ופעוטות נכנסים לראשונה לגן או לפעוטון, הם נחשפים לכמות עצומה של וירוסים וחיידקים, בבת אחת. הדבר מוביל לתופעה מוכרת לכל הורה: הילד - גם זה שהיה בריא לגמרי לפני כן - מתחיל לחלות בצורה חוזרת ובלתי פוסקת; ולעתים אף נמצא בבית לתקופות ממושכות יותר, מאשר הוא נמצא בגן.

תופעה מוכרת לכל הורה: מחלות חוזרות ובלתי פוסקות. צילום: thinkstock
תופעה מוכרת לכל הורה: מחלות חוזרות ובלתי פוסקות. צילום: thinkstock

מהן הסיבות לתחלואה החוזרת?

תופעת התחלואה החוזרת בשנה הראשונה של הפעוט, במסגרת של גן - מוכרת, כאמור, לכל גננת ולרוב רובם של ההורים. ההיחשפות לכמות הגדולה של וירוסים וחיידקים, בתקופת זמן קצרה, מייצרת עומס רב על המערכת החיסונית.

ההיחשפות המשמעותית לווירוסים וחיידקים "מכריחה" את מערכת החיסון לפעול בצורה אינטנסיבית - וכך היא גורמת להתשת מערכת החיסון. בעקבות זאת, הילד מותש, התנהלותו לקויה, הוא אוכל פחות, ישן בצורה בלתי תקינה ומתחיל לפגר בעקומות הגדילה. כל אלה מחלישים את המערכת החיסונית - והופכים את הילד לחשוף יותר להידבקות חוזרת ועמיד פחות בפניה.

כאמור, הבעיה איננה במערכת החיסון עצמה, אלא בהיחלשות של מערכת החיסון, עקב הצורך להתמודד עם הכמות הגדולה של הווירוסים והחיידקים - ובעקבות כך: חשיפת הילד לתחלואה חוזרת. זו תופעה שעלולה להופיע גם אצל מבוגרים, אך היא שכיחה יותר בקרב פעוטות, שמורגלים פחות בחשיפה לעולם.

מהן המחלות שפעוטות חשופים אליהן באופן מיוחד?

תחלואה חוזרת בגיל הזה כוללת בעיקר מחלות ויראליות ומחלות של דרכי הנשימה העליונות: נזלת, חום, שיעול, הצטננות; ולעתים גם דלקת אוזניים או גרון חוזרות ונשנות.

במקרים מסוימים: הצטברות יתר של ליחה ונזלת, עקב היחלשות מערכת החיסון - עלולים לגרום גם לשפעות חוזרות ואף להתקפים של קוצר נשימה.

מדוע המערכת החיסונית איננה מתחסנת כנגד תחלואה זו?

הווירוסים והחיידקים, אליהם נחשף הפעוט, במקרים של מחלות של דרכי הנשימה - אינם מהסוג המביא לשיפור וחיזוק המערכת החיסונית. בניגוד למחלות ילדות (כגון: חצבת, אדמת וכו') - שבהן ניתן חיסון אחד, המספיק לאחר מכן לאורך כל החיים, הרי שבמקרים של תחלואה חוזרת, לא מתפתח נוגדן דומה במערכת החיסון - גם לא אצל מבוגרים.

מה מקומה של הרפואה המשלימה, בחיזוק המערכת החיסונית?

הרפואה הקונבנציונלית יודעת לכבות שריפות, כאשר הן פורצות. כלומר: לטפל בדלקת האוזניים, בשיעול החוזר ובסימפטומים האחרים. עם זאת, הרפואה הקונבנציונלית פחות טובה בחיזוק המערכת החיסונית ומניעת התחלואה הבאה.

לעומת זאת, לרפואה המשלימה יש כלים רבים לחיזוק המערכת החיסונית, המציעים טיפול במקור המחלות - ולא רק בסימפטומים שלהן. נוסף על כך, חיזוק מראש של המערכת החיסונית עשוי - פעמים רבות - גם למנוע מלכתחילה את הופעת המחלות.

מהן השיטות שמציעה הרפואה המשלימה, לחיזוק המערכת החיסונית?

לרשות הרופאים ברפואה משלימה עומדים מספר אמצעים שונים, לחיזוק מערכת החיסון, הכוללים שימוש בצמחי מרפא - ובראשם האכינצאה; וכן תרכובות שונות של רפואה הומאופתית.

מחקרים שונים בדקו והראו את כוחו של צמח האכינצאה כצמח מרפא, הנחשב אף ל"אנטיביוטיקה של הטבע". מחקר שפורסם במגזין לנצט LANCET ביולי 2007 - הראה, לדוגמה, כי מתנדבים אשר קיבלו טיפול באכינצאה הראו באופן ברור עמידות גבוהה יותר לווירוסים של הצטננות.

לרשות הרפואה ההומאופתית עומדות אפשרויות ליצור תרכובות שונות, היכולות לשפר את תפקוד המערכת החיסונית - ולחזק אותה. ילדים הנוטלים תרכובות הומאופתיות מגלים עמידות גדולה יותר (יחסית) - להידבקות במחלות שהוזכרו; גם אם הם נדבקים, הרי שתקופת המחלה קצרה בהרבה, יחסית לילדים אחרים - שלא נטלו תרכובות הומאופתיות.

יתרה מכך: כאשר מערכת החיסון מחוזקת, נוסף על ההחלמה המהירה - על פי רוב נמנעים גם הסיבוכים, המובילים למחלות קשות יותר.

לבסוף: היתרון הגדול של הרפואה המשלימה הוא שאין בה שום סיכון. גם אם תרופה כזו או אחרת אינה מסייעת, הרי שהיא גם אינה מזיקה - בשום צורה שהיא.

מהי אסתמה אצל ילדים?

ההופעה השכיחה ביותר של אסתמה אצל ילדים, או קוצר נשימה חריף - היא אצל ילדים שלקו במחלה ויראלית, כגון: הצטננות חוזרת ונשנית. ההצטננות יוצרת ליחה מרובה, שאחרי מספר ימים יורדת לדרכי הנשימה - וגורמת להתפתחות של שיעול בלתי פוסק ולהתקפים של קוצר נשימה עם צפצופים. במקרים שבהם ההצטננות חוזרת שוב ושוב - ומצטברת ליחה רבה - יידרשו גם טיפולים חריפים באינהלציות ובמשאפים, בדומה לטיפול באסתמה כרונית.

הרפואה ההומאופתית משפרת את תפקוד המערכת החיסונית. צילום: thinkstock
הרפואה ההומאופתית משפרת את תפקוד המערכת החיסונית. צילום: thinkstock

מהו הטיפול שמציעה הרפואה המשלימה לאסתמה אצל ילדים?

כאמור, הטיפול שמציעה הרפואה הקונבנציונלית הוא בסימפטומים - בשיעול ובקוצר הנשימה - באמצעות משאפים, אינהלציות ולעתים אף טיפול בסטרואידים. לעומת זאת, הרפואה ההומאופתית מבקשת לטפל במקור הבעיה - ולחזק את המערכת החיסונית.

מרגע שמערכת החיסון מחוזקת, ההצטננות עצמה נמנעת. לחלופין, גם כאשר הילד נדבק בהצטננות - המערכת החיסונית החזקה מקצרת את זמן ההחלמה, מונעת הידבקות נוספת ומבטיחה כי לא תצטבר אותה ליחה, הגורמת לאסתמה.

כך, לכל ילד מורכב תכשיר מונע המתאים לו, בהתאם לנתוניו הגופניים וצרכיו. לעתים התרכובת תדאג לחיזוק המערכת החיסונית באופן כללי; ולעתים תסייע באופן ממוקד למערכת הנשימה -שלא להגיב להצטננות, בהצטברות ליחה ובקוצר נשימה.

לסיכום: מאחר שידוע כי השנה הראשונה במסגרות חינוכיות היא שנה קשה עבור הפעוט, במישור הפיזי - לא פחות מהמישור הרגשי - מומלץ ביותר לסייע לו ולחזק את המערכת החיסונית שלו. חיזוק כזה מונע מתחלואה ויראלית לחזור על עצמה - ולעתים אף מונע אותה לגמרי.

ד"ר דניאל שינהר הוא מומחה בכירורגיית ילדים והומיאופתיה מודרנית.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום