חופשה משפחתית: אתגר והנאה

(1)
לדרג

יוצאים לחופשה עם הילדים? ערכו תיאום ציפיות, חלקו מטלות עם אחריות משותפת והיו נכונים להתגמש. כך תעברו את החופשה בשלום ואפילו תהנו ממנה

מאת: לאה שטרן

משפחות רבות נוהגות לצאת לחופשה במהלך החופש הגדול, בארץ או בחו"ל.

אנחנו חוסכים, מתכננים, בודקים, מוצאים סידור לחיית המחמד - ויוצאים לדרך. אבל למרות כל ההכנות, עלול להיווצר פער גדול - בין הציפיות של כל אחד מבני המשפחה לפני החופשה, לבין הבילוי בפועל.


יש להתחשב בגילאים השונים ובתחומי העניין של כל בני הבית. צילום: שאטרסטוק

הנה אפוא מספר המלצות, שיסייעו לכם לעבור את שלב התכנון והבילוי בצורה מהנה - עם כמה שפחות חיכוכים משפחתיים ופרצופים בלתי מרוצים:

תיאום ציפיות - במסגרת זו, יש להתחשב בגילאים השונים ובתחומי העניין של כל בני הבית. אם ישנה אפשרות להתפצל בחלק מהימים - זו אפשרות; ואם לא, חשוב שנשלב בין פעילויות המתאימות לכל הגילאים. בהמשך לכך, יש ליידע את הילדים מה תכלול החופשה - ולהכין אותם לכך שייתכן כי יהיו נסיעות ארוכות, פעילויות שלא מתאימות לכל הגילאים וכו' - אבל בטוח שכל אחד מבני המשפחה ייהנה!

בחירת היעד - ההתרגשות והציפייה לקראת הנסיעה הם בהחלט חלק מההנאה; חבל "להפתיע" את הילדים רק סמוך לחופשה. אפשרו להם (וגם לעצמכם) ליהנות מכך שהחופשה עדיין לפניכם.

אחריות משותפת - אפשרו לילדים, כמובן בהתאם לגילם וליכולתם - להיות שותפים פעילים. הם יכולים למצוא אתרי נופש, ללמוד את ההיסטוריה, להבין את ערכו של המטבע המקומי - ואפילו למצוא קופונים ומבצעים, ביעד אליו אתם נוסעים.

אורזים ביחד - גם כאן, בהתאם לגיל הילד, נאפשר לו לקחת אחריות. הילד יכול לארוז את התיק או להכין רשימה. ואתם רק תוודאו כי הכל נמצא!

"תקנו לי"- מומלץ לקבוע תקציב אישי לכל ילד, אותו יוכל הילד לבזבז כראות עיניו. כך, נמנע מהילד לנדנד לנו לרכוש עבורו דברים כל הזמן - ונתרגל את הילד בהתנהלות כלכלית: ללמוד לתעדף, להבין את ערכו של הכסף, לקבל החלטות ולהיות אחראי להן.

רק שלא ילכו לאיבוד - אם אתם מתעתדים להגיע למקומות גדולים ו/או צפופים, מומלץ לקבוע מראש נקודת מפגש, למקרה שאחד מבני המשפחה הולך לאיבוד.


אפשרו לילדים, כמובן בהתאם לגילם וליכולתם - להיות שותפים פעילים. צילום: שאטרסטוק

איך הם יסתדרו עם האוכל - כדאי לברר מראש ולוודא שיש ארוחות ילדים ו/או מאכלים מוכרים ביעד החופשה. בהחלט ניתן גם להביא נשנושים אהובים לפינוק מוכר, בין הארוחות.

חפץ מוכר - לילדים קטנים, כדאי לקחת חפץ המוכר להם מהבית. כך, תהיה להם תחושה של מוכרות גם במקום חדש ולא מוכר, העלול לעורר עבורם חשש. אגב, בקרב בני הנוער, החפץ הזה יהיה... הטלפון הסלולרי (וגם כאן - יש לתאם ציפיות על חבילת גלישה, לברר היכן ישWIFI , על מנת למנוע תסכול מיותר, או חיובי גלישה אסטרונומיים).

"אוף, מתי כבר נלך" - יש להתחשב ביכולת הישיבה המוגבלת של ילדים במהלך טיסות/נסיעות ומסעדות. גם כאן, ניתן להצטייד בחוברות יצירה או מסכים. דיסק עם שירי ילדים הוא דרך נחמדה להעביר את הנסיעה הארוכה - ברכב השכור.

גלו גמישות - בעוד שבחיי היום יום, אנו מקפידים על שגרה יומיומית, כאן בהחלט יש לנו, ההורים, הזדמנות להגמשת ההתנהלות שלנו. אחרי הכל, גם אנחנו וגם הם בחופשה משגרת היום יום... אל דאגה, החופשה תסתיים במהירות - והילדים יחזרו להתנהל בשגרה המוכרת.

כיף להיזכר - כדאי להדפיס כמה תמונות, אפילו למסגר תמונה משפחתית מחו"ל. זה תמיד מעלה חיוך על הפנים - ועושה חשק לעוד חופשה.

לאה שטרן היא מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך להנחיית קבוצות הורים.

בואו לדבר על זה בפורום משפחה וזוגיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום