מסימני החופש הגדול: דלקת אוזניים

(0)
לדרג

שהייה ממושכת בים ובבריכה עלולה לגרום לדלקת אוזניים. כך תשמרו על ילדכם ותמנעו את הכאבים המיותרים

מאת: ד"ר עדי קליין וד"ר יצחק ברוורמן

השהות הממושכת בים או בבריכה היא אמנם פועל יוצא ובלתי נמנע בתקופת החופש הגדול, אך עלולה גם לגרום לאחת התופעות המוכרות ביותר במהלך הקיץ: דלקת באוזן התיכונה. כשבועיים מתחילת החופש הגדול, ילדים רבים מגיעים למיון עם תופעות של גרד וכאבים חזקים באוזן החיצונית. במקרים מסויימים יש צורך לאשפז את הילדים ולתת להם טיפול אנטיביוטי תוך ורידי.

דלקת באוזן החיצונית הינה דלקת הנגרמת כתוצאה מהצטברות של מים בתעלת השמע. אלו יוצרים גירוי בתעלה, שינוי של מצב החומציות במקום, התרככות העור בשל ריבוי המים, הפרשות בתעלה החיצונית וכך התרבות של חיידק בשם פסאודומונאס, חיידק הנמצא באופן שגרתי בתעלת השמע החיצונית. הגירוי מתבטא בהיווצרותה של דלקת בעור התעלה וכן בצקת שגורמת לכאבים עזים (ממש כמו כאבי שיניים). הבצקת גם יוצרת סתימה של תעלת השמע, עם ירידה בשמיעה ולעיתים מקשה על הטיפול המקומי שניתן לריפוי הדלקת.

הטיפול בדלקת הוא בדרך כלל מקומי - טפטוף של טיפות אוזניים אנטיביוטיות באמצעות פתיל המוחדרת לאוזן. במידה שהדלקת מפושטת מאוד והבצקת (הגורמת לנפיחות) אינה מאפשרת מעבר אפילו של פתיל, המטופל מאושפז וניתן טיפול אנטיביוטי תוך ורידי. במידה והטיפות ניתנות על ידי אחד ההורים יש להקפיד על ניקוי יומיומי של האזור וכמובן להימנע ממגע עם מים עד להבראת האוזן מהדלקת.

מניעת הדלקת

הדלקת אינה מחוייבת המציאות, אלא בהחלט ניתנת למניעה על ידי שימוש באטמי גומי בעת השהות במים.
ילדים אוהבים לצלול, וקשה מאוד להוציא אותם מהמים ומהכיף, אבל האטמים אינם צריכים להפריע להנאה מהמשחק. כיום ישנם אטמים שמותאמים לילדים וניתנים לרכישה בבית מרקחת או אצל היצרנים המורשים לכך.

פרט לאטמים לפי מידה, יש היום מעין סרטי גומי אופנתיים וצבעוניים שגם הם נלבשים על האוזניים, בצורה כזו שמונעים את כניסת המים וגם הם יכולים להוות פתרון נוח וחינני למניעת התפתחות הדלקת. בנוסף, יש להדגיש כי אצל חולי סוכרת יש להיזהר במיוחד, כי הם רגישים עוד יותר להיווצרות דלקת באוזן החיצונית.

לסיכום: אין צורך להימנע מללכת לבריכה, לים, לפארקי מים או לקייטנה, אך יש בהחלט צורך להיות קשובים לבעיה השכיחה ולהשתמש בעזרים המתאימים למניעתה.

ד"ר עדי קליין היא מנהלת מחלקת הילדים וד"ר יצחק ברוורמן הוא מנהל היחידה לאף אוזן גרון וכירורגיה של ראש צוואר במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום