בוב ספוג לא בריא למוח הילד

(0)
לדרג

מחקר: ילדים שצופים בתוכניות טלווזיה קצביות, דוגמת בוב ספוג, מקבלים ציונים נמוכים יותר במבחנים קוגנטיביים, בהשוואה לילדים שצופים בתוכניות רגועות יותר

מאת: מערכת zap doctors

הטלוויזיה מטמטמת? מזה שנים ידוע כי לטלוויזיה יש השפעה על התפקוד, וצפייה מרובה גורמת לירידה בכושר הריכוז וביכולת להשלים משימות. כמו כן ישנם מחקרים הקושרים בין צפייה מרובה בטלוויזיה להתפתחות הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים. עם זאת, מעט מאוד ידוע על ההשפעה הספציפית של תכנים טלוויזיוניים שונים על תפקודי המוח. כעת נמצא במחקר חדש כי תוכניות שבהן הסצנות מתחלפות במהירות בזו אחר זו פוגעות ביכולות קוגנטיביות של ילדים, כפי שבאו לידי ביטוי במבחנים שעברו הילדים אחרי הצפייה, בין היתר בתוכנית האנימציה הפופולארית בוב ספוג.

שיטות:

חוקרים מווירג'יניה בארה"ב השוו בין 60 ילדים בני ארבע שחולקו לשלוש קבוצות אקראיות: ילדים שצפו בפרק מסדרה בעלת קצב התרחשות גבוה (סדרת האנימציה בוב ספוג), ילדים שצפו בפרק של תוכנית בעלת קצב איטי, וכאלה שישבו וציירו.

לאחר הפעילות, עברו הילדים מבחנים פסיכולוגיים מקובלים לאבחון יכולות קוגנטיביות, זאת בלי שהבוחנים, כולם פסיכולוגים מוסמכים, ידעו לאיזו קבוצה השתייך כל ילד. בזמן שהילדים נבחנו, מילאו הוריהם שאלונים דמוגרפיים ודיווחו על הרגלי הצפייה של הילדים בטלוויזיה.

כדי להגדיר מהי תוכנית טלוויזיה קצבית, נמדד הזמן הממוצע שעובר בין תחלופת סצינות, כלומר הרקע ומקום ההתרחשות. תוכנית קצבית הייתה תחלופת מיקום כל 11 שניות בממוצע לעומת 37 שניות בתוכנית האיטית.

תוצאות:

ילדים שצפו בפרק של בוב ספוג קיבלו ציונים נמוכים בצורה מובהקת משאר הילדים בכל המבחנים הקוגניטיביים. לא היה הבדל בין הקבוצות מבחינת נתוני רקע ומבחינת הרגלי הצפייה שלהן בטלוויזיה.

מסקנה:

צפייה בתוכניות טלוויזיה קצביות דוגמת בוב ספוג פוגעת ביכולות קוגניטיביות ניהוליות בטווח המיידי. המחקר הנוכחי מדאיג במיוחד נוכח כמות הזמן הרבה שילדים מבלים מול המסך ובהתחשב בעובדה כי "בוב ספוג" נחשבת לאחת מתוכניות הטלוויזיה הנצפות על ידי ילדים בני 2-11 בעולם המערבי. כדאי לעודד הורים להשקיע בפעילויות חלופיות עם ילדיהם.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום