אימון אישי להפרעות קשב

(1)
לדרג

שיטת האימון האישי החלה לתפוס תאוצה בכל הנוגע לעבודה עם אנשים בעלי הפרעות קשב. אז איך זה עובד, ומה צריך לעשות כדי שהאימון יצליח

מאת: ד"ר זיוה שגיא

למרות שיש עדיין אנשי מקצוע שטוענים כי מדובר בהליך לא מקצועי ואפילו שרלטני, אימון אישי (Coaching) הוא תפיסה ופרקטיקה ההולכות ומתפתחות ברחבי העולם. בארצות הברית אף החילו זאת לאחרונה עבור אלו הסובלים מהפרעות קשב.

הפרעת קשב (ADHD) היא תופעה ביולוגית/נוירולוגית שמקורה במוח. היא פוגעת באיכות החיים וזה מתבטא בקושי משמעותי בלמידה, בעבודה ובחיי המשפחה, וכן בבעיות בריאותיות, כלכליות וחברתיות.

אימון אישי הוא תהליך התערבותי שמטרתו העיקרית היא להביא את המתאמן ל"מצב החיים וההצלחה" המתאימים לו ביותר; לסייע לו לממש את הפוטנציאל הגלום בו, ולסייע לו להתמודד עם אירועי החיים השונים. הבסיס התיאורטי לקוח מתחומי דעת כמו ספורט, ניהול, פילוסופיה, פסיכולוגיה ועוד.

כלים והרגלי חיים

האימון להפרעות קשב וריכוז שואב חלק ניכר מהבסיס התיאורטי והמעשי שלו מתחומים כמו פסיכולוגיה קוגניטיבית התנהגותית (CBT), פסיכולוגיה חיובית, לוגותראפיה, טיפול קצר מועד לפתרון בעיות (SFBT), פילוסופיית הקאיזן, מחקרים במדעי המוח ועוד.

האימון האישי מאפשר לאנשים עם הפרעות קשב לרכוש כלים לניהול ההפרעה, לעקוף את הלקויות, ובעיקר להשתלב טוב יותר במסגרות החיים, ולשפר את רמת התפקוד וההישגים. ההליך עצמו מתמקד בפיתוח ויישום אסטרטגיות להרגלי חשיבה והרגלי חיים וכלים יעילים ליישום.

תהליך קצר, קשיים מרובים

מדובר בתהליך קצר מועד, והוא מסתיים כשהמתאמן מדווח על השגת מטרותיו ועל שיפור ניכר באופן התנהלותו. למרות שהתהליך איננו טיפול פסיכולוגי, עצם העיסוק ביצירת שינויים חיוביים ובחשיבה חיובית משפר את העלייה בדימוי העצמי.

יש מספר קשיים שהאימון האישי נותן להם מענה: מחשבות שליליות אוטומטיות; קשיים בתהליכי למידה ובתפקודים האקדמיים (למשל הכנת שיעורי בית ולמידה למבחנים); התפרצויות כעס ותוקפנות; בעיות חברתיות; דחיינות, קשיים בתכנון, בארגון ובניהול זמן וקשיים בגיוס מוטיבציה. כמו כן, הוא נותן מענה גם לקשיים בוויסות מילולי ורגשי וקושי בגמישות מחשבתית; בעיות בתעסוקה; בעיות בזוגיות; קשיים בקבלת החלטות, קשיים בפתרון בעיות ועוד.

כשלונות הופכים לפחדים. צילום אילוסטרציה
כשלונות הופכים לפחדים. צילום אילוסטרציה

תחושת הכישלון של גלי

לפני כשנתיים הגיעה אלי בחורה מקסימה, מוכשרת ויפה בשם גלי, שבשיחת ההיכרות אתה אמרה לי את המשפט: "אני מרגישה שלא השגתי עדיין כלום בחיים, אין לי תואר אקדמי, אני לא נשואה, אין לי ילדים ואין לי מקצוע".

במפגשים הראשונים למדתי להכיר את גלי, ומתוך סיפורה למדתי עליה שהיא בזוגיות ארוכה של שש שנים. היא מנהלת משק בית משותף עם בן-זוגה, מבשלת, מנקה, דואגת שתמיד יהיה אוכל בבית ועוד. הסיבה שהיא לא עובדת או לומדת, היא ויתור שעשתה למען הקריירה של בן זוגה. אבל בעיניים שלה היא כישלון: אין לה עבודה, היא לא עושה כלום כל היום, היא לא נשואה ואין לה ילדים.

בתהליך האימון התחלנו לתצפת על החיים שלה ולמצוא את כל ההצלחות שלה. בהתחלה עשינו זאת ברזולוציה קטנה מאוד: היא קמה כל בוקר מהמיטה, מתלבשת, מכינה לה ולבן-זוגה ארוחת בוקר, הולכת לסופר לעשות קניות ועוד.

ההצלחה היא בעיני המתבונן

הצלחות מהסוג הזה לא נתפסות בעיני המוח של רובנו כהצלחות משום שאנו רואים אותן כמובנות מאליהן, ולכן חשוב להדגיש אותן ולסמנן כהצלחות. אבל גלי למדה שההצלחות הללו אינן בבחינת מובן מאליו, באותה מידה היא הייתה יכולה להישאר כל היום במיטה, לא להכין אוכל ולא ללכת לסופר.

בשלב הבא עברנו לחפש את ההצלחות היותר גדולות שלה: היא סיימה 12 שנות לימוד, יש לה בגרות מלאה עם ממוצע גבוה מאוד. בנוסף, היא שירתה בצבא, ביצעה את תפקידה מצוין, עבדה בשלושה מקומות עבודה שונים והצטיינה בכולם, אבל כאמור ויתרה על לימודים ופיתוח הקריירה שלה לטובת בן-זוגה. בתהליך האימון גלי למדה לתצפת על מציאות חייה, ולאסוף עדויות לכך שהיא אהובה על ידי בן-זוגה, ושהיא עצמה אוהבת אותו ומשקיעה בו ובזוגיות שלהם רבות.

בגלל שגלי חייתה עם מחשבות שליליות שבעטיין ראתה בעצמה כישלון והאמינה שאיננה אהובה היא פחדה להתחתן, בעיקר כי חששה שהזוגיות שלה תתפרק. לכן גם לא נכנסה להריון, כי פחדה מלהיות אמא גרועה.

כשלונות הופכים לפחדים

הפחדים נבעו מהתחושה שהיא כישלון, והם נוצרו בעקבות חיים שלמים של התמודדות עם הפרעת הקשב, שגרמה לה לצבור עוד ועוד כישלונות. המחשבות השליליות האוטומטיות תמיד עלו בכל מחשבה שלה לגבי עצמה, ושיתקו את המוטיבציה שלה ללמוד ולקבל החלטות חשובות לגבי עתידה.

במהלך השלב ראשון של הטיפול, היא נרשמה לקורס מקצועי, וכמו כן, במהלך האימון, התגברה על החשש להתחתן, נכנסה להריון, ילדה ילד, ולבסוף התחילה ללמוד באוניברסיטה ומצאה עבודה שהיא מתמידה בה.

במקביל להתמקדות ולטיפול במחשבות השליליות, בחרה גלי מטרה פרקטית שהתייחסה לאחד הקשיים עמהם התמודדה. גלי בחרה לטפל בדחיינות. הדחיינות אצל גלי באה לידי ביטוי למשל בדחייה של ניקוי הבית ומטלות שקיבלה בלימודיה ועם אלו היא בחרה להתמודד.

בשלבים אלו של התהליך, זיהינו את הסיבות לדחיינות שלה; גילינו שבזמן שהיא רצתה לשבת ולבצע את המטלות האקדמיות, תהליך נוירולוגי שמתרחש במוח לא אפשר לה לעשות זאת. בכלים שהשתמשנו, גלי הצליחה להתמודד עם הקושי ולבצע את הנדרש. היום, כסטודנטית באוניברסיטה, גלי מצליחה להטמיע את הכלים שנלמדו ולהתגבר על הקשיים. ויתרה מכך, היום גלי כבר לא מרגישה שהיא כישלון.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום