דימום ברשתית? חשד להתעללות

(0)
לדרג

דימום ברשתית העין אינו נגרם כתוצאה מחיסוני הילדות בתינוקות ובפעוטות כפי שנטען, אלא מחבלת ראש כתוצאה מטלטול או מחבלה. יש לבדוק חשד להתעללות

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

אין קשר בין חיסוני ילדות לבין התפתחות דימום ברשתית העין של תינוקות וילדים, כפי שלעתים נטען כקו הגנה במקרים של חשד להתעללות בילדים. כך מסתבר מנתונים חדשים שהתפרסמו לאחרונה ב JAMA Ophthalmology. לעומת זאת, התברר כי חבלת ראש כתוצאה מהתעללות במקרים של Shaken Baby Syndrome, של האצה, של האטה ושל חבלה, היא העומדת בבסיס פציעות מסוג זה. בסקירה זו ביקשו החוקרים לבחון את העדויות על בסיס הקשר בין חיסון לבין דימום רשתית העין.

דימום ברשתית לאחר חבלת ראש כתוצאה מהתעללות

החוקרים סקרו את הרשומות הרפואיות של למעלה מ-5,000 ילדים שנבדקו במרפאות עיניים בין השנים 2009-2012. הילדים היו בגילאי 1-23 חודשים וכולם השלימו בדיקה להערכת קרקעית העין לאחר הרחבת אישונים. דימום רשתית זוהה בתשעה חולים בלבד (0.17%), כולם לאחר אבחנה של חבלת ראש עקב התעללות עם ממצאים מחוץ לעיניים.

אין דימום ברשתית במשך 7 ימים לאחר חיסון

החוקרים בחנו גם את היסטוריית החיסונים של 2,210 ילדים שעברו למעלה מ-3,400 בדיקות עיניים. מהנתונים עולה כי אין מקרים של דימום רשתית במהלך שבעת הימים הראשונים לאחר קבלת חיסון. ילד אחד פיתח דימום רשתית בתוך שבועיים, אך לא תועדו מקרים נוספים של דימום עד לפחות 21 ימים לאחר החיסון.

החוקרים כותבים כי הקשר הזמני בין חיסוני ילדות ובין דימום רשתית נמצא לא-משמעותי. לאור זאת, הם קוראים לדחות כל רמז לאפשרות לדימום רשתית בעקבות קבלת חיסונים, אלא לבדוק את האפשרות של התעללות בילדים במקרים אלו.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום חיסונים לילדים
פורום "בטרם" לבטיחות ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום