דלקת מפרקים כרונית: סוף הסיפור?

(0)
לדרג

מחקר חדש בו השתתפו שלושה מרכזים רפואיים בישראל, מצא סיכויי הצלחה גבוהים של תרופה ביולוגית בקרב ילדים הסובלים מדלקת מפרקים כרונית

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש שפורסם בכתב העת NEJM (The New England Medical of Journal) מגלה סיכויי הצלחה גבוהים של התרופה הביולוגית Canakinumab בקרב ילדים הסובלים מדלקת מפרקים כרונית.

במחקר לקחו חלק 36 רופאים, חוקרים ועשרות בתי חולים מ-16 מדינות באירופה, צפון אמריקה ודרום אמריקה. בין משתתפי המחקר בלטו במיוחד שלושה מרכזים רפואיים מישראל: רמב"ם, הדסה עין-כרם ובית החולים מאיר. סך הכל השתתפו במחקר 128 ילדים (בני שנתיים עד 19), שרובם טופלו בקריה הרפואית רמב"ם.

לפי תוצאות המחקר, התרופה גרמה לשפור מיידי בקרב 80% מהחולים, ולשיפור מתמשך עד שלוש שנים בקרב 74% מהם. בעבר, אחוזי ההצלחה בתרופות ציטוטוקסיות לא עלו על 30-40%. היתרון הבולט של התרופה הוא שימוש בזריקה תת עורית אחת לחודש. היא נוגדת ציטוקין מסוג IL-1 שהוא אחד מהמרכיבים העיקריים הגורמים לדלקת בדלקת מפרקים.

בעבר, התרופות שניתנו דיכאו את המערכת החיסונית בדרך לא ספציפית, לכן הן בקושי עזרו לשיפור הסימפטומים, ואף גרמו ליותר תופעות לוואי. חשוב לזכור, כי לפי סטטיסטיקה, אחד מכל 1,000 ילדים חולה או יחלה בדלקת מפרקים כרונית של גיל הילדות.

פרופ' ריבה בריק, מנהלת מחלקת ילדים ב', מנהלת מרפאת ראומטולוגיה ילדים ברמב"ם ומי שהובילה את המחקר בביה"ח, מוסיפה כי יש קושי בגיוס ילדים למחקרים קליניים, אך יש לכך חשיבות רבה כיוון שהפרמקוגנטיקה בילדים שונה ממבוגרים. "מחקרים הבודקים את ההבדלים הללו ואת השלכותיהם, הם אלו שמובילים לתוצאות חשובות מבחינת הטיפול, כפי שהיה במחקר הנוכחי", אמרה.

בואו לדבר על זה בפורום דלקות מפרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום