משחקים בחול: זהירות חיידקים

(0)
לדרג

גם בעידן הדיגיטלי ארגז החול נשאר המקום שילדים אוהבים לשחק בו. זהו מקום בטוח שהמשחק בו תורם להתפתחות הילד, אבל החול המזמין טומן בחובו סיכונים בריאותיים

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

שפע הצעצועים והגירויים אליהם נחשפים ילדינו לא המעיט ולו במעט מהפופולריות של המשחק שגם אנחנו כה אהבנו: משחק בחול. בלי גאדג'טים, בלי פטנטים, בלי מורכבות: חול זהוב פשוט ומזמין, שהילדים אוהבים ללוש, לבנות, לפזר, לאסוף בדלי, לרוקנו וכן הלאה. רבים ההורים שאוהבים את משחקי החול: משחקים רגועים, הנערכים בישיבה, בנוחיות, תורמים להתפתחות הילד ובטוחים יחסית. האמנם?

בזמן המשחק בחול בארגז שאינו היגייני, אנו מאפשרים לילדינו להתפלש בחיידקים צואתיים וחיידקים אחרים מחוללי מחלות", קובע פרופ' אילן דלאל, מומחה ברפואת ילדים, פרופסור לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ילדים, מנהל היחידה לרפואה דחופה ילדים במרכז הרפואי "וולפסון". דלאל מבהיר: לא כל ארגזי החול מזוהמים, חלק מהארגזים מתוחזקים כראוי ונקיים".

חיידקים בחול
חיידקים בחול

עור ועיניים

לפי פרופ' דלאל, הזיהומים הנפוצים בארגזי החול כוללים חיידקים שמקורם בגופם ובהפרשותיהם של בעלי חיים, בעיקר חתולים וכלבים. חיידק הסטפילוקוק החודר לגוף דרך עור פגוע עלול לגרום לדלקת עור כרונית; חיידק הטוקסופלזמה, שמקורו בצואת חתולים, עלול לגרום לדלקות עיניים.

ד"ר עדי קליין קרמר, מנהלת מחלקת ילדים במרכז הרפואי הלל יפה, מרגיעה את הרוחות וטוענת כי רוב החיידקים אינם שורדים בארגזי חול לאורך זמן. לדבריה, הזיהומים בארגז החול נדירים, ולכן אין צורך להיכנס ללחץ וודאי שאין למנוע מהילדים מלשחק בארגז החול. יש לשחק בארגזי חול נקיים שמתוחזקים כיאות תוך הקפדה על הנחיות שקבע משרד הבריאות.

תחזוקה שוטפת

חלק מארגזי החול אכן נקיים יותר מאחרים. פרופ' דלאל: אם מקפידים על ההנחיות של משרד הבריאות ניתן לשמור על ניקיון ארגזי החול. לפי ההנחיות יש להחליף את החול כל שלושה חודשים, להקפיד על ריסוס נגד חרקים ולכסות את הארגז בזמן שלא משחקים בו". ד"ר קליין קרמר מוסיפה, כי בשל העובדה שמרבית הזיהומים מקורם בגישה של בעלי חיים לארגז, הרי שגידור הארגז מונע את הזיהומים. עוד היא ממליצה לשטוף ידיים בתום המשחק ולא לאכול או לשתות בידיים שנגעו בחול ולא נרחצו ביסודיות.

פרופ' דלאל מוסיף המלצות משלו להפחתת התחלואה, ההידבקות בזיהומים ושמירה על בריאות ילדינו: "תזונה מגוונת, ים תיכונית, עשירה בפירות, ירקות וסיבים מחזקת את המערכת החיסונית. כמו כן, אם הילד נוטה לזיהומים או שלשולים ניתן להוסיף גם פרוביוטיקה במינון מתאים".

פרופ' דלאל מציע פתרון בריא: יש כיום תחליף מצוין לארגזי החול, בצורה של יריעות גומי לגני משחקים. הרבה יותר בטיחותי, אסתטי וכמובן שהרבה יותר היגיינית. רבים נמנעים מלבחור בפתרון זה משום שהם טועים לחשוב שהוא יקר יותר. אכן ההוצאה אינה קטנה, אולם אם לוקחים בחשבון את עלות התחזוקה למשך מספר שנים הרי שההשקעה כדאית".

תורם למערכת החיסון?

הן דלאל והן קליין קרמר אינם ממליצים להימנע ממשחק בארגזי החול. אולם, יש לבחור ארגזי חול נקיים המתוחזקים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. ומה בדבר ההנחה כי דווקא חשיפה לארגזי חול מזוהמים איננה כה מסוכנת לבריאות בשל תרומתה לחיזוק המערכת החיסונית של ילדינו? דלאל: אם להתפלש בחיידקים צואתיים וחיידקים אחרים מחוללי מחלות נקרא לחזק את המערכת החיסונית, אז ניתן לומר כי החשיפה לארגז החול רצויה; אולם, בפועל, אין הדבר כך. אין צורך לעשות זאת כיוון שכמות הוירוסים והחיידקים שהילד נחשף אליהם במעון, בגן או בכל קבוצת ילדים אחרת די בה כדי לתת את הגירוי הדרוש למערכת החיסונית".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום