כיצד לטפל בזיהום חמור בילדים?

(0)
לדרג

לכאורה, החייאת נוזלים היא טיפול מקובל בילדים עם זיהום חמור; אך מחקר חדש מוכיח את ההפך: טיפול מסוג זה גורם לתמותה גבוהה פי 1.5 לעומת טיפול ללא נוזלים

מאת: מערכת zap doctors

החייאת נוזלים נחשבת לטיפול מקובל בילדים עם שוק זיהומי. מרבית הפרוטוקולים ממליצים על טיפול ב-20-60 מ"ל לק"ג של נוזלים איזוטוניים תוך רבע שעה מהופעת הילד במיון. הנחיות אלה נרשמו על רקע נוהג דומה בהחייאת מבוגרים, ועל סמך מידע שהצטבר בילדים עם שוק זיהומי על רקע שונה.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה החודש ב-New England Journal of Medicine, היתה לבדוק את ההשפעה של החייאת נוזלים על ההישרדות של ילדים שאובחנו עם הלם זיהומי במיון.

שיטות

חוקרים מאנגליה, קניה ואוגנדה ביצעו מחקר מעקב פרוספקטיבי רחב היקף. נכללו בו ילדים בגילאי חודשיים עד 12 שנה, שאובחנו במיון עם שוק ספטי, שהתבטא במחלת חום בשילוב עם הכרה מעורפלת או קוצר נשימה. בנוסף היה על הילדים להציג סימנים של פרפוזיה לקויה (ירידה בכמות הדם העוברת לרקמות). הילדים חולקו אקראית לשלוש קבוצות: הקבוצה הראשונה טופלה בהחייאת נוזלים של 20-60 סמ"ק לק"ג של נוזלים איזוטוניים המכילים אלבומין, הקבוצה השנייה טופלה בהחייאת נוזלים בעזרת סליין 0.9%, ואילו הקבוצה השלישית לא קיבלה נוזלים. כל הילדים טופלו אנטיביוטית כמקובל וקיבלו לאחר הטיפול הראשוני מנת אחזקה של נוזלים. המדד העיקרי שנבדק היה תמותה כעבור 48 שעות.

תוצאות

* בסה"כ נכללו במחקר 3,141 ילדים בשלוש הקבוצות. החוקרים התכוונו לגייס 3,600 ילדים, אך הניסוי הופסק לפני הזמן על ידי ועדת האתיקה עקב תוצאות מובהקות.

* בקרב ילדים שטופלו בהחייאת נוזלים, היתה תמותה גבוהה יותר מילדים שלא קיבלו החייאת נוזלים (10.6% בקבוצת האלבומין, 10.5% בקבוצת הסליין ו-7.3% בקבוצת הביקורת).

* התוצאות נשארו מובהקות גם כעבור ארבעה שבועות.


* הסיכון היחסי לתמותה היה 1.45 בילדים שטופלו בהחייאת נוזלים, לעומת קבוצת הילדים שלא טופלה בנוזלים.

* ההבדלים נשארו מובהקים ללא קשר לגורם המחלה, לגיל או למקום מגורים.

מסקנה

מחקר זה קורא תיגר על הנוהג הקיים של מתן החייאת נוזלים לכל ילד עם סימני הלם. המחקר אמנם בוצע במדינות מתפתחות עם אחוזי תמותה גבוהים על רקע מחלות זיהומיות, אך ללא ספק יש לבצע מחקרים נוספים שיבהירו את ההשלכות המעשיות של מדיניות החייאת הנוזלים.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום