בריאות התינוק: כאבי בטן

(1)
לדרג

תינוקות רבים סובלים מכאבי בטן ללא סיבה נראית לעין. חלק מהבעיות יחלפו מאליהן, וחלקן ייפתרו באמצעים פשוטים כמו החלפת המזון - אם התינוקות אינם יונקים חלב אם

מאת: ד"ר מיקי שטיין

אחת הסיבות השכיחות לפנייה לרופא הילדים עם תינוק קטן היא חוסר שקט ובכי, למרות שהתינוק אכל לשובע, החיתול נקי ואין לו חום גבוה או כל סיבה נראית לעין לעצבנות. לכאבי בטן אצל תינוקות מספר סיבות, שאותן ייקח הרופא בחשבון בעת הבדיקה. להלן סקירה שלהן.

גזים
גזים

התינוק המוגז

הסיבה השכיחה והידועה ביותר לחוסר שקט אצל תינוקות היא קוליק, גזים במערכת העיכול. כשליש מהתינוקות סובלים מכאבי בטן וחוסר שקט שמופיעים ללא כל סיבה נראית לעין, במרבית המקרים בשעות אחר הצהריים והערב, החל מגיל שבועיים. הכאבים חולפים עד גיל שלושה-ארבעה חודשים. הכאבים יום-יומיים, נמשכים מספר שעות, מגיעים בגלים, שבמהלכם התינוק בדרך כלל מתמתח, מכווץ את הרגליים לכיוון הבטן ופולט גזים. אין הבדל בין תינוקות יונקים ותינוקות המקבלים תחליף חלב אם בהקשר הזה. על מנת להגדיר את התינוק כסובל מגזים, הבכי וחוסר השקט צריכים להימשך יותר משלוש שעות ביום, יותר משלושה ימים בשבוע ובמשך שלושה שבועות לפחות, וכן לשלול סיבות רפואיות אחרות.

הסיבות הגורמות לקוליק אינן ידועות. ישנן תיאוריות שונות, אך אף אחת מהן לא הוכחה. יש לזכור שאמנם מדובר בתופעה לא נעימה ומעייפת להורים, אך חולפת, שאינה גורמת לנזק לטווח ארוך. אפשר לנסות להקל על התינוק באמצעים שונים - החזקה על הידיים, נענוע בעגלה או במיטה. אין צורך בטיפול תרופתי, אך אפשר לנסות תרופות טבעיות.

החלב לא מתפרק

ישנם תינוקות הניזונים מתחליף חלב אם הסובלים מחוסר באנזים המפרק את הלקטוז (סוכר הנמצא בחלב פרה שממנו מכינים תחליפי חלב אם). מבוגרים הסובלים מחוסר באנזים מדווחים על כאבי בטן עזים, ריבוי גזים ושלשולים. תינוקות קטנים בוכים, סובלים מריבוי גזים ושלשולים מימיים ואף דמיים. חוסר השקט והבכי נמשכים לכל אורך היממה. הכאב מופחת מעט על ידי האכלה, אך מופיע שוב ושוב. החלפת תחליף חלב האם של התינוק לכלכלה ללא לקטוז פותרת את הבעיה. חוסר השקט חולף, התינוק שקט יותר, כמות הגזים והיציאות פוחתים.

כשהאוכל עולה

בעיה שכיחה נוספת היא "רפלוקס ושטי", חזרת מזון לוושט מהקיבה, פליטות וחוסר שקט. כל תינוק פולט, אך כאשר הפליטות נמשכות זמן רב לאחר האוכל ומלוות בחוסר שקט, בכי וחוסר שגשוג, סביר להניח שהתינוק סובל מרפלוקס ושטי. לעיתים התינוק אינו פולט ורק חוסר השקט והבכי לכל אורך היממה מביאים את האם והתינוק לרופא הילדים. גם במקרה זה הבכי וחוסר השקט נמשכים לכל אורך היממה. בדרך כלל אכילה מרגיעה לזמן קצר את התינוק. הטיפול בעיקרו שמרני: החלפת כלכלה למזון ייעודי או הסמכת תחליף חלב האם בקורנפלור מבושל. אפשר להשתמש בתכשירים טבעיים המצפים את דפנות הקיבה והוושט ומסייעים בפתרון הבעיה.

ד"ר מיקי שטיין הוא מומחה ברפואת ילדים.

בואו לדבר על זה בפורום גזים ובעיות בדרכי העיכול בקרב ילדים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום