כינה לא חביבה

(0)
לדרג

אל תתפתו להאמין לדימוי החמוד של הכינה נחמה. כינמת הראש היא תופעה לא נעימה, שמגרה את העור ועלולה לגרום לפצעים. כל הדרכים למניעת הדבקה ולמיגור הטפיל הנפוץ

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

הכינה נחמה, גיבורת ספר הילדים המפורסם של מאיר שלו, שיפרה את המוניטין של הכינים והביאה לתפיסתן כיצורים חמודים בעיני הילדים, אולם כינמת הראש היא מצב מאוד לא נעים שמטריד גם את מי שנדבק וגם את הסובבים אותו. על אף שבחלוף השנים ועליית המודעות לחשיבות השמירה על היגיינת הגוף מוגרו תופעות רבות של מזיקים המשתכנים בגופנו, מהכינים לא הצלחנו להיפטר והן עדיין נפוצות מאוד בקרב האוכלוסייה.

הכינים הן טפילים הנדבקים לבני אדם, ליונקים ולעופות והן ניזונות ממציצת הדם של היצור המאכסן אותם", מסביר סאלים חדאד, ד"ר לרוקחות ומנהל שירותי רוקחות בקריה הרפואית רמב"ם. "ישנם סוגים רבים של כינים, כשהנפוצות בקרב בני אדם הן מסוג 'כינמת הראש'. בקדמת פיהן יש לכינים שלושה דוקרנים, כשהעליון משמש למציצת הדם והאמצעי מפריש רוק. יש להן שיניים קטנות, שבעזרתן הן נאחזות בעור הקרקפת או הערווה של המאכסן.

"הכינים מתרבות על הראש הן מטילות ביצים בבסיס השערות במרחק של כשלושה מ"מ מהקרקפת. הביצים בוקעות כעבור 7- 9 ימים, הופכות לכינים בוגרות, ואז מטילות עוד ביצים והמעגל נמשך".

טיפול בכינים
טיפול בכינים

לא עפות, לא קופצות, רק מטיילות

ד"ר חדאד: "בניגוד לתפיסה הרווחת, הכינים אינן עפות וזאת מאחר שאין להן כלל כנפיים. הן גם לא 'קופצות' מראש לראש כפי שנוטים לחשוב, אלא מועברות על ידי מגע בין ראש לראש באופן ישיר או עקיף, למשל במגע פיזי בין חברים, בין אחים או בין ילד נגוע והורה. כמו כן, תיתכן הדבקה באמצעות מסרק, מגבות, כובעים, כלי מיטה, בגדים וכו'. לא תיתכן הדבקה בבריכות שחייה או במגע עם בעלי חיים, מכיוון שכינמת הראש חיה רק על ראשיהם של בני אדם".

אף אחד לא חסין

ד"ר חדאד מדגיש כי הכינים נפוצות בקרב אנשים רבים, בכל גיל ובכל מעמד סוציו-אקונומי וללא כל קשר לרמת ההיגיינה. "כינמת יכולה להופיע בכל גיל", הוא אומר, "אך נפוצה ביותר בגיל הילדות. חלק ניכר מהילדים בישראל יהיו נגועים בכינמת לפחות פעם אחת בחיים. הגיל השכיח ביותר להופעת כינים הוא בשנים של הגן והכיתות הנמוכות בבית הספר. השכיחות בגיל בית הספר עלולה להגיע לאחוזים ניכרים של 25% בקירוב. הכינים נפוצות יותר אצל בנות מאשר אצל בנים, לא ברור אם זה בשל סיבה ביולוגית כלשהי, או מכיוון שבנות נוטות לקרבה פיזית רבה יותר עם חברותיהן, או בשל העובדה ששיער ארוך מעלה את הסיכוי להידבקות.

גרד, קליפות ואפילו פצעים

הכינים ניזונות ממציצת דם האדם באמצעות ניקוב עור הקרקפת כחמש פעמים בממוצע ליום. "בעת העקיצה הכינה מזרימה לפצע או לנקב שהיא עושה בעור הקרקפת רוק שמכיל חומר מונע קרישת דם, דבר שעוזר לה למצוץ את הדם ביתר קלות", אומר ד"ר חדאד. חומר זה גורם בין היתר לגירוי ולתגובה על פני עור הקרקפת. במצבים קיצוניים גירויים אלו גורמים אף להופעת פצעים נראים לעין. לפיכך, סימן אופייני להדבקות בכינים הוא הופעת גרד לאחר מספר שבועות מההדבקה. סימן נוסף הוא הופעת קליפות לבנות על פני הראש הקליפות הללו הן למעשה הקליפות של הביצים שמהן בקעו הכינים".

לחסל, לסרק, לחטא

אם אתם או ילדיכם נדבקתם בכינים, יש מה לעשות. אבל ראשית מה לא לעשות: אסור בתכלית האיסור להשתמש בתרופת הסבתא הקלאסית נפט, או בתערובת הידועה של חומץ, נפט ושמן. חומרים אלה מסוכנים וגורמים לנזק חמור לקרקפת הראש. ישנם תכשירים רבים אחרים יעילים ובטוחים שעדיפים לשימוש.

על מנת למגר את הכינים מומלץ להשתמש בתכשירים קוטלי כינים. תכשירים קוטלי כינים נמנים עם קבוצת התרופות שאינן דורשות מרשם, ולכן אפשר לקבל אותם חופשי בבתי המרקחת, בפארמים ובבתי הטבע. ניתן לחלק את התכשירים באופן גס לשתי קבוצות תכשירים כימיים ותכשירים טבעיים.

תכשירים כימיים: התכשירים הכימיים מכילים חומר פעיל השייך לקבוצת חומר ההדברה קוטל חרקים. "היעילות של חומרים אלה די גבוהה, יותר מ-95%, אולם יש לנהוג עימם בזהירות", אומר ד"ר חדאד. "חשוב ביותר להשתמש רק בתכשירים שקיבלו את אישור משרד הבריאות, ולהקפיד להיצמד לאופן השימוש המפורט בעלון המצורף. החומרים המצויים בתכשירים אלה עלולים לגרום להרעלה ולפגיעה עצבית אם בולעים אותם או משאירים אותם לזמן ממושך על העור, וכן לגרום לנזק במגע עם העור או עם העיניים. מומלץ לערוך את הטיפול מעל לכיור או באמבטיה, כאשר הילד נשען בתנוחה שתמנע מגע של החומר עם העיניים, הפה ועור הפנים. ניתן גם להשתמש במגבת נקייה להגנת העיניים והפה. חשוב: אם המטופל סובל מאסתמה, מחלה אחרת בדרכי הנשימה או דלקות עיניים, לא מומלץ להשתמש בתכשיר בצורת תרסיס. יש גם תכשירים, פרמטרין לדוגמה, שעשויים לגרום להתקף בילדים הסובלים מאסתמה".

תכשירים טבעיים: התכשירים הטבעיים אינם מכילים חומרי הדברה אלא תמציות צמחיות שונות. התכשיר הטבעי השכיח ביותר הוא תמצית שמן רוזמרין ושמנים ארומטיים אחרים. "תמציות אלה מחסלות את הכינים הבוגרות אך לא ממגרות את ביצי הכינים", מסביר ד"ר חדאד, "ולכן את אלה יש להרחיק בעזרת סירוק במסרק צפוף.

"אמנם יש בקרב הציבור העדפה הולכת וגוברת לחומרים טבעיים, אך התכשירים הכימיים יעילים יותר, עם דגש על שימוש זהיר ואחראי. חשוב לציין גם כי התכשירים הכימיים זכו לאישור משרד הבריאות, מה שאומר כי פעילותם, השפעתם, איכותם ובטיחותם נבדקו. התכשירים הטבעיים, לעומתם, לא עוברים לרוב בדיקות כאלה, ולכן נאסר לכתוב עליהם שהם מיועדים להשמדת כינים אלא להיגיינת הראש בלבד.

"על מנת לטפל ביעילות בהשמדת הכינים והביצים, כדאי להשתמש בנוסף לתכשירים הטבעיים או הכימיים גם במסרק צפוף - תוך כדי הטיפול וגם עם סיומו - על מנת להרחיק כינים מתות וחיות וביצים. במקביל, מומלץ לחטא את הבגדים הנגועים, מגבות וכלי מיטה שהיו בשימוש בעת ההדבקה, על ידי כביסה בחום של 60 מעלות במשך כ-30 דקות".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת ילדים
פורום תרופות ורוקחות

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים, היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום