סוף החופש: כיצד חוזרים לשגרה?

(0)
לדרג

החופשה עומדת להסתיים בקרוב - זמן מתאים להיערכות לקראת שנת הלימודים החדשה. ד"ר רמי רחמים מציע להורים מספר טיפים להתמודדות עם חזרת הילדים לביה"ס

מאת: ד"ר רמי רחמים

במהלך חופשת הקיץ השגרה משתבשת וסדר היום הוא ספונטני ונתון לשינויים תכופים. המעבר מחופשה ללימודים קשה לילדים ולהורים גם יחד, אולם ניתן להקל על השינוי באמצעות חזרה הדרגתית לשגרה כבר בסוף החופשה. בכתבה שלפנינו מובאות עצות כיצד ניתן לרתום את הילדים ולחדש את התלהבותם לקראת שנת הלימודים החדשה.

סוף החופש
סוף החופש

שינוי במסגרת הזמן

בשלב הראשון צריך להסדיר את מסגרת הזמן. חשוב לארגן את השבוע האחרון של החופשה, כך שיהיה כמה שיותר דומה לשבוע בתקופת הלימודים: להסדיר את שעות השינה ולהחזיר את השעון הביולוגי לשגרת היום-יום הרגילה. טבעי שילדים שהתרגלו ללכת לישון מאוחר ולקום מאוחר, יתקשו פתאום להירדם מוקדם. על כן, ראוי להחליט מראש מהי השעה בה הילדים נכנסים למיטה. בשלב הראשון, ניתן לאפשר לילד להיות במיטה עם ספר או פעילות נוחה אחרת. חשוב להחליט על שעה קבועה למקלחת, לארוחת הערב ולדאוג שהילדים ילכו לישון בשעה שנקבעה.

ארגון הציוד

חשוב לארגן את הציוד לבית הספר, מבעוד מועד ולא להשאיר את הקניות לימים האחרונים, דבר שעלול ליצור לחץ מיותר. כדאי לשתף את הילדים בחווית הקנייה, להקדיש יום יומיים לסידור הספרייה והארונות. ולא פחות חשוב, אחרי שהכל מסודר כדאי להקדיש יום משותף לעטיפת הספרים והמחברות. העיסוק מחבר את הילדים למטלות הלימודיות שבדרך.

הכנת מטלות

לילדים שקיבלו שיעורי בית ומטלות לחופשה, מומלץ להגדיר במהלך החופשה זמני עבודה המיועדים לסיום המטלות בזמן.

הפחתה בשגרת הבילויים

במהלך החופשה ישנה נטייה בקרב ילדים רבים לשהות בבית, לרבוץ מול הטלוויזיה או לבלות המון שעות מחוץ לבית ועם חברים. חשוב להפחית בהדרגה את הצפייה בטלוויזיה ואת הבילויים מחוץ לבית, אשר אינם מתקיימים באופן תדיר במהלך תקופת לימודים.



חוגים

זה הזמן לשוחח עם הילדים אודות שביעות רצונם מהחוגים אליהם הלכו בשנה שעברה. ילדים רבים בוחרים ללכת להרבה חוגים, הם נהנים בהם מאוד ומצליחים בהם, אולם לא עומדים בעומס הלימודים. חשוב לקיים עם הילד שיחה ובה להחליט יחד על מספר חוגים, אשר יאפשרו לילד לשלב בהצלחה לימודים חברים וחוגים. מומלץ שבחירת החוג תהיה בהתאם לנטיית הלב של הילד ועל פי תחושת המסוגלות שלו, כאשר להורים תפקיד חשוב בהגברת תחושה זו. בגילאים צעירים מומלץ לבחור מספר מיומנויות, עד שהילד מגיע לגיל בו הוא יכול לבחור לבדו את התחום המועדף עליו.

הכנה ותמיכה לקראת השנה החדשה

ילדים רבים חווים תסכול לקראת החזרה ללימודים. חשוב לגלות כלפיהם אמפטיה, להקשיב להם ולברר ממה נובעים החששות. לפעמים הסיבה לחששות היא תסכול חברתי, לעיתים קשיים בלימודים או חוסר תקשורת עם דמות חינוכית. ילדים לפני כיתה א' או ילדים המשנים מסגרת לימודים, יכולים להביע את החשש שלהם במילים ולפעמים בהתנהגות קיצונית, כמו בכי, עצבנות, הסתגרות או הרטבה. חשוב להיות רגישים, להפחית חששות על ידי שיחה, מתן דוגמאות אישיות, הבעת תחושת הזדהות ותמיכה. מומלץ ללכת לבית הספר החדש, טרם תחילת הלימודים, לבקר בו ולהיפגש עם המחנכת. כשמדובר במקום חדש, מומלץ ליצור קשר, עוד במהלך החופשה, עם ילד או שניים, על מנת שהילד יוכל להגיע יחד איתם בימים הראשונים ללימודים.
לסיכום, מומלץ להיזכר בשנה שעברה, בדברים שהקלו עליכם ועל ילדיכם לאמץ ולשחזר אותם.

ד"ר רמי רחמים, פסיכולוג קליני ומרצה בכיר לפסיכולוגיה במכללה לחינוך בקמפוס אקדמי אחווה.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום