רישיון רופא בישראל: קשה לעולים

(0)
לדרג

68% מהרופאים העולים אינם מצליחים לעבור את המבחן לרישיון רפואה ישראלי בפעם הראשונה. הר"י: מסייעים אבל מחויבים לוודא שהרופא בקיא

מאת: מערכת zap doctors

האם לרופאים עולים חדשים סיכויים טובים להשתלב ולתרום מניסיונם לשירותי הרפואה בישראל?: מסתבר כי 68% מהרופאים העולים הנדרשים לעבור בחינה ישראלית, אינם מצליחים בה בפעם הראשונה. זאת וקשיים נוספים המלווים את קליטתם הבעייתית של רופאים עולים חדשים בארץ, נדונה אתמול (ג') בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת. התרעומת גדולה במיוחד נוכח החלטת הממשלה מס' 1737 לעניין הסרת חסמים בתעסוקת עולים בישראל, במסגרתה נתבקשו המלצות להסרת חסמים הנוגעים לתעסוקת עולים בישראל, לרבות במקצועות הבריאות. לטענת יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה, "רבים מהעולים נדרשים לתהליך ארוך מדי, שגורם לחלקם לעזוב את הארץ. יש להסיר חסמים בכדי להקל את עלייתם לארץ".

בשלוש השנים האחרונות עלו לארץ מרוסיה, אוקראינה, ארה"ב וצרפת 1,594 רופאים ואנשי מקצוע פרה רפואיים. רבים מהם מתלוננים על קשיים בירוקרטיים רבים שמעמיד משרד הבריאות בדרך לרישיון רפואה ישראלי. חלקם, תולים זאת ברצון לשמור על מקום העבודה של רופאים-ישראליים ולא מסיבות מקצועיות. ח"כ קארין אלהרר הביעה מחאתה כשאמרה ש"ראש הממשלה קורא ליהודי צרפת לעלות לארץ, אך כשהם עולים הם נחסמים על ידי קשיי תעסוקה לא-פשוטים, בירוקרטיים ולא-מהותיים".

לדברי ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו): "למרות הבטחות משרד הבריאות, שנה אחרי שנה, אין שינוי מהותי. בהחלטות הממשלה נקבעו לוחות זמנים ברורים למשרדי הממשלה, וראש הממשלה לא עומד במילתו". פורר קרא לאמץ את כללי האיחוד האירופאי בשינויים המחייבים, המאפשר מעבר רופאים מארץ לארץ.

הפרופ' ארנון אפק, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ציין את נכונות משרד הבריאות לפטור מבחינות לרופאי השיניים העולים ולדבריו, אחת הבעיות היא ההכרה במקצוע ייעודי שאינו מוכר בישראל, או תחומי לימוד שאינם חופפים, אשר דורשים התאמה ייחודית של המשרד.

האמנם רוב רופאים העולים מצרפת זוכים לפטור מלא?

חלק נכבד מהדיון יועד לסוגיית קליטתם של הרופאים העולים החדשים מצרפת. ד"ר דיויד טיבי, רופא עולה מצרפת, 20 שנה כירורג ובעל התמחות בשתלים, התלונן כי נכשל פעמיים בבחינה הישראלית, כיוון שנשאל על תחומים בהם לא עסק מאז לימודי הרפואה ולא נבחן, כפי שביקש, בתחומי התמחותו.

לדברי עו"ד לאה אלבז, נציגת לשכת עורכי הדין, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, צרפת היא בעלת מערכת הבריאות המתקדמת ביותר, אך למרות זאת משרד הבריאות דורש פטור מבחינה רק בתמורה ל-14 שנות ניסיון. אלי גבאי, יו"ר איגוד מקצועות הבריאות בהסתדרות, התריע כי המבחן המקצועי הוא המסננת היחידה הנדרשת, ועליה להיות שווה לכלל העולים והלומדים.

הר"י: מרבית הרופאים מצרפת זוכים לפטור מלא

בהסתדרות הרופאים בישראל דוחים את הטענות ומציגים נתונים לפיהם בשנת 2015 פנו אל המועצה המדעית 27 רופאים המתכננים עלייה מצרפת. 85% מתוכם, 23 במספר, קיבלו פטור מכלל הבחינות בארץ. מתוכם, 22 רופאים קיבלו גם פטור מלא מהתמחות ונדרשו לעמוד בתקופת התאמה בת שלושה חודשים בלבד.

"מרבית העולים מצרפת, נדרשים לבצע את הדרישה המינימלית האפשרית על פי החוק והנהלים, שהינה שלושה חודשי תקופת התאמה בעבודה במסגרת מחלקה מוכרת להתמחות בארץ. מרבית העולים מצרפת אף מקבלים פטור מלא מכל בחינות ההתמחות בארץ. בתום התקופה מגיש מנהל המחלקה חוות דעת על תפקודו של הרופא העולה במחלקתו ואת המלצתו אם ראוי לקבל תואר מומחה".

בנייר עמדה של ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) שהוצג בפני חברי הוועדה נכתב: "ההסתדרות הרפואית סבורה כי לעליית הרופאים ממדינות העולם תרומה גדולה למערכת הבריאות בישראל ולפתרון המחסור ברופאים...אנו רואים ערך מוסף ברופאים דוברי שפות ורקע תרבותי זהה לקהל הזקוק להם בישראל...המועצה המדעית מחויבת לוודא כי הציבור הישראלי הניגש אל רופא בעל תואר מומחה יהיה סמוך ובטוח כי הינו בקיא בכל היבטי מקצועו ועבר את ההכשרה התואמת את מערכת הבריאות הישראלית ואופן פעולתה. מסיבה זו, נדרשים לעתים הרופאים העולים לבצע השלמות להכשרתם לפני קבלת תואר המומחה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום