ההכנסות מניסויים - כחצי מיליארד שקל

(0)
לדרג

מספר הבקשות למחקרים וניסויים עלה ב-2014, וכך גם המיליונים שהשקיעו החברות המסחריות. שיאני המחקרים - בתי החולים בילינסון, רמב"ם ושיבא

מאת: מערכת zap doctors

בתי החולים הרוויחו בשנת 2014 468,685,373 שקלים ממחקרים רפואיים, כך עולה מדו"ח סיכום שנה של הוועדה להתקשרויות עם חברות מסחריות של משרד הבריאות, האמונה על אישור מחקרים וניסויים קליניים.

בתי החולים הרווחיים ביותר מבחינה זו היו - בית חולים בילינסון שהושקעו בו 86,725,171 שקלים, ובמקום השני צמודים - רמב"ם עם 65,839,741 שקלים ומרכז רפואי שיבא שהושקעו בו 65,831,598 שקלים.

החברות המסחריות שהשקיעו יותר מכולן בשנה החולפת היו פייזר (PFIZER), באייר (BAYER) ונוברטיס (NOVARTIS), שהגישו יותר בקשות מאשר בשנים 2011-2013 וייעדו לצורך כך תקציבים גבוהים יותר.

סך כל הבקשות מהוועדה עלה במעט ב-2014 (1,614 בקשות), יחסית ל-2013 (1,605 בקשות); זאת לעומת 1,521 בקשות ב-2012 ו-1439 בקשות ב-2011.


מפארמה ישראל נמסר כי "חברות תרופות המקור הרב לאומיות השקיעו בשנה החולפת למעלה ממיליארד ¤ במחקרים קליניים בישראל. כחצי מיליארד ¤ בהשקעה ישירה בבתי החולים, והשקעה בסדר גודל דומה בהנגשת תרופות וטכנולוגיות רפואיות למטופלים במסגרת מחקרים אלו והעסקת עובדי מחקר. מדובר בהשקעה בסדר גודל של 20% מההכנסות של תעשיית חברות הפארמה הרב לאומיות במחקר ופיתוח, השקעה שאין דומה לה במשק הישראלי."

'הבעיה המרכזית היא בפער הקיים בלוחות הזמנים לאישור המחקרים הקליניים בישראל אל מול מדינות המערב, שיכול להתארך עד לשנה שלמה במחקרים עם מרכיב גנטי', אומרת עידית צ'רנוביץ, מנכ"לית פארמה ישראל, 'באירופה החקיקה מחייבת אישור מחקר קליני בתוך 60 יום, ללא הבדל אם המחקר הוא עם מרכיב גנטי או לא'.

לדבריה, 'הפער בלוחות הזמנים הופך את ההתמודדות של מנכ"לי חברות הפארמה הרב לאומיות בישראל מול עמיתיהם באירופה על המחקרים הקליניים לקשה במיוחד, אולם עדיין הם מצליחים למשוך לישראל כ- 1600 מחקרים בשנה בהשקעה של למעלה ממיליארד ¤."

מהו ניסוי קליני?

פעם קראו לזה מחקרים רפואיים, ולאנשים שהשתתפו בהם קראו "שפני ניסיונות", אך היום יותר ויותר אנשים מבינים שזו הזדמנות להיות בין הראשונים שזוכים לקבל טיפול ניסיוני למחלתם. מאות ניסויים קליניים מתקיימים מידי שנה בבתי החולים בישראל, והם מנוהלים על ידי מומחים שנבחרים על ידי חברות התרופות לצורך המשימה.

הניסוי עצמו מתנהל בהתאם לפרוטוקול מפורט שמוגש על ידי יוזמי המחקר לאישור ועדת הלסינקי. הוועדה בוחנת ביסודיות את פרוטוקול הניסוי ואת מסמכי הבקשה, על מנת לוודא שבוצעו מספיק מחקרים מקדימים במעבדה ובבעלי חיים, שהתוצאות שלהם נראות מבטיחות ומצדיקות את ביצוע הניסוי הקליני.

בואו לדבר על זה בפורום ניסויים קליניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום