נטורופתיה: טיפול בשורש הבעיה

(0)
לדרג

על מה מבוססת הנטורופתיה? איך היא קשורה לאנטי אייג'ינג - ומתי היא יכולה לתת מענה, כאשר הרפואה הקונבנציונלית לא מסייעת? תזונה ופעילות גופנית יכולים לחולל פלאים

מאת: ד"ר אורן מזרחי

הנטורופתיה היא למעשה חלק ממכלול השיטות המטפלות ברפואה הטבעית. הנטורופתיה היא חינוך ולימוד של המטופל לאורח חיים נכון ובריא, לקיחת אחריות על חייו ועל בריאותו. בנטורופתיה, ניתן דגש משמעותי לאכילה בריאה, נכונה ואופטימלית - בהתאם לצרכיו ולבעיותיו הרפואיות של המטופל, ביחד עם המלצות לפעילות גופנית.

על מה מתבססת תורת הנטורופתיה?

הרעיון הנטורופתי הוא להפעיל את מנגנוני הריפוי הפנימי בגוף, באמצעות התזונה, תוספי תזונה (ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא). מכיוון שהנטורופתיה היא דרך חיים, היא משמשת הן לטיפול במחלות - והן כרפואה מונעת המתחזקת ומשמרת את הגוף, על מנת שלא יחלה או יחזור לחולי.
עיסוק נוסף בקרב הנטורופתיה הינו תחום האנטי אייג'ינג, התופס תאוצה, אשר מטרתו היא לשמור על מראה עור צעיר, להיראות צעיר, להרגיש צעיר - ולעכב תהליכי הזדקנות, על ידי תזונה וצריכת שייקים בריאותיים; וכן מתן תוספי תזונה מתקדמים.

מה יתרונו של הנטורופת, על פני הרופא הקונבנציונלי?

הרופאים אשר אינם נטורופתים רושמים בדרך כלל תרופות, שהם יודעים עליהן רק מעט - כדי לרפא מחלות שהם יודעים עליהן עוד פחות, בקרב אנשים שהם אינם יודעים עליהם דבר... יחד עם זאת, כבודה של הרפואה הקונבנציונלית במקומה מונח. וחשיבותה הרבה, בתחום הבדיקות והאבחונים, היא גדולה ביותר. לכן, אני מאמין כי שתי הרפואות - צריכות לעבוד יחד, אחת לצד השנייה.

האם בשביל להיות נטורופת צריך ללמוד רפואה?

לימודי נטורופתיה נמשכים 4-5 שנים. בשנים הראשונות, חלק מהלימוד בהחלט מתבסס על תחום הרפואה: אנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה, בדיקות מעבדה וכו'. היתרון של הנטורופת - ובכלל של הרפואה הטבעית - הוא היכולת להסתכל על האדם כמכלול שלם של גוף ונפש (ולא הסתכלות על האדם כאיבר, או על הסימפטום בלבד, כפי שמתייחסת למטופל הרפואה הקונבנציונלית).

לדוגמא: כאשר יש למטופל כאב ראש, הרופא ייתן לו כדור נגד כאב ראש - וכך הכאב יחלוף למספר שעות או מספר ימים, אך יחזור במהרה, כי הכדור מטפל רק בסימפטום; וייעוד הטיפול הוא למעשה ספציפי, רק לאותו איבר בו מופיע הכאב.
הטיפול הקונבנציונלי אינו מטפל בשורש הבעיה. הנטורופתיה, לעומתו, תחפש את השורש לבעיה: מה גרם לאותו כאב ראש, שיכול להיגרם בעקבות לחץ, חרדות, בעיות של עצירות, חסר בוויטמינים ומינרלים, בעיה הורמונלית ואפילו ציפורן חודרנית בבוהן. כמובן, במקביל גם יינתן מענה סימפטומתי לכאב.

כיצד מתבצע בפועל טיפול נטורופתי?

הפגישה הראשונה כוללת ראיון נטורופתי מקיף עם הרבה שאלות לצורך אבחון, דרך אירידיולוגיה ואבחנה רפלקסולוגית - כל מטפל והכלים שלו. יש הנעזרים באבחנה סינית: בדיקת דופק ולשון. לאחר מכן, תינתן תוכנית טיפולית, הכוללת תזונה נכונה, תוספי תזונה (ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא). מספר הפגישות אישי - ונקבע בהתאם להתקדמות הטיפול.

מדוע נטורופתים מפנים, לרוב, את המטופלים שלהם לטיפול בשיטות אלטרנטיביות שונות ונוספות - ולא מטפלים בהם רק בעצמם?

למרות שהנטורופתיה נותנת את הבסיס הטיפולי המעמיק ביותר, היא מוגבלת מבחינת כלי הטיפול שברשותה; ומכאן, שהיא לא יכולה לתת מענה טיפולי לכל בעיה - למשל: לבעיות גב (בהן דווקא כירופרקטור או מעסה טוב יכול לסייע).

במקרה כזה, אין כל סיבה לא להפנות את המטופל לשיטה שיכולה להועיל לו בצורה המיטיבה ביותר. המטרה היא לעזור למטופל בדרך המתאימה ביותר עבורו.

למשל, כאשר יש ציפורן חודרנית בבוהן, אנחנו יודעים להגיד (בעיקר מי שיש לו גם רקע רפלקסולוגי) שהציפורן החודרנית בהחלט יכולה להיות סיבה לכאב ראש. אבל, במקרה של ציפורן חודרנית, בוודאי שנפנה לפדיקוריסטית או קוסמטיקאית פארא-רפואית, כדי לקבל מענה מתאים.

לעיתים, לצורך ניקוי המעיים והגוף, נפנה לשיטה הנקראת הידרוקולונותרפיה - המתבצעת במכונים מקצועיים, שיטה במסגרתה מתבצעת שטיפה יסודית של המעי הגס על ידי מכונות.

מכאן, שכדי לתת מענה טוב ומהיר לבעיה או למחלה, נרצה לחזק את המטופל גם בכיוונים אחרים, כמו דיקור סיני, הומאופתיה מודרנית, טכניקות מגע כמו עיסוי, רפלקסולוגיה, שיאצו, עבודה אנרגטית, דימיון מודרך ועוד.

מהן הבעיות השכיחות ביותר שניתן לטפל בהן באמצעות נטורופתיה?

מגוון בעיות: השמנה, דיאטת הרזיה, הריון, פריון ולידה, כאבי ראש ומיגרנות, סינוסיטיס, בעיות עיכול והפרעות קשב וריכוז אצל ילדים. בנוסף, ניתן לטפל בבעיות נשים: תופעות גיל מעבר (מנופאוזה), בעיות מחזור (PMS). בעיות עור: פסוריאזיס, קנדידה (פטריה מערכתית במערכת העיכול), דלקות בדרכי השתן, בעיות הורמונליות (כמו בלוטת התריס), סוכרת, כולסטרול ושומנים בדם.

כיצד "עובד" הטיפול הנטורופתי בפועל?

הטיפול הנטורופתי "עובד" על שיקום המערכות בגוף, אשר מתחיל דרך מערכת העיכול, על ידי התזונה ותוספי התזונה; ומשם, מגיע לשאר המערכות שיש צורך להגיע אליהן, על פי ייעוד הטיפול. בחלק מהטיפולים, יינתן תהליך של ניקוי הגוף מרעלים. הדגש הוא בעיקר עבודה על המעיים והכבד. מלבד התוספים, ניתן להמליץ על צום מתון או על חוקנים. לעתים תורגש בתחילת הטיפול עייפות או ריאקציות, המבטאות את התארגנותו של הגוף מחדש; ואת העברת האנרגיה לאיברים שצריך לחזק ולרפא.

תוספי התזונה יינתנו באופן אינדיבידואלי למטופל, על פי בעיותיו וצרכיו. כמו כן, משך הטיפול עם התוספים והתפריט התזונתי יכול להימשך כשלושה חודשים, או יותר.

באיזה מקרים הטיפול הנטורופתי הצליח לפתור בעיות שהרפואה הקונבנציונלית לא הצליחה לפתור?

לעתים אני מקבל הפניות מרופאים. למשל: רופא נשים שלא הצליח לפתור בעיה של פטרייה וגינלית בנרתיק, או של דלקות חוזרות בשלפוחית השתן. בשני המקרים, לאחר טיפולים נטורופתיים אחדים, הבעיה נפתרה.

טיפלתי בבעיה קשה של מיגרנה כרונית, שהרפואה הקונבנציונלית לא הצליחה לסייע בפתרונה; ולאחר סדרה של טיפולים, הבעיה נפתרה. גם בעיות של עצירות כרונית, שברפואה הקונבנציונלית אין להן פתרון, נפתרות בצורה די מהירה.

בעיה של פריון - לאחר ניסיונות כושלים משך שנים רבות של טיפולים ברפואה הקונבנציונלית - נפתרה בטיפול הנטורופתי. האבחנה הייתה קנדידה, שהפריעה לכניסה להריון - ולאחר קבלת הטיפול הנכון, המטופלת זכתה לחבוק תינוקת.

לסיכום - מאמרותיו של קונפוציוס (פילוסוף והוגה דעות סיני). כאשר נשאל קונפוציוס מה מדהים אותך בבני אדם - תשובתו הייתה: בני אדם מאבדים את בריאותם כדי לצבור כסף. ואז הם מאבדים את כספם, כדי להציל את בריאותם. בשל מחשבותיהם על העתיד, הם שוכחים את ההווה. וכך הם אינם חיים - לא למען ההווה ולא למען העתיד.

נוכח כל הדברים האלה, מומלץ בחום להגיע לטיפול נטורופתי: לא רק כאשר חולים או כאשר יש בעיה רפואית, אלא גם לשם מניעת המחלות - מכיוון שרפואה מונעת היא הטיפול הכי חשוב.

ד"ר אורן מזרחי (Ph.D) הוא נטורופת ומטפל ברפואה סינית.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום