מדיטציה: כושר רוחני

(2)
לדרג

כמו אתלט שמתאמן לקראת מרוץ, מתרגל המדיטציה מתאמן בפיתוח "סיבולת לב-ריאה רוחנית". הכושר הרוחני מאפשר להשקיט את התודעה, להתבונן פנימה ולהשתנות בהדרגה

מאת: יונתן קדם

כפי שאנו מתאמנים בחדר הכושר כדי לפתח סיבולת לב-ריאה, כך עלינו לאמן את המוח בעזרת המדיטציה. מי שמחליט להתנסות בתרגול המדיטציה ולהכניסו לסדר יומו, מחויב להתייחס לתרגול ככזה הדורש התמדה ונחישות. עליו להבין ולקבל את העובדה כי השקטת המוח החושב ולימוד הדרך להקשבה פנימה הם תהליכים הדורשים זמן וסבלנות.

המדיטציה מאפשרת להשתחרר מזרם המחשבות הבלתי פוסק ומההזדהות עם הרגשות העולים מדי פעם. במצב המדיטטיבי האדם ער ומודע לגוף, לזמן ולמרחב, אבל באותה עת מצוי במצב תודעתי אחר, שקט יותר, שליו יותר.

עם הזמן ועם העמקת התרגול, האדם מבין כי עד עכשיו היה אסיר בתוך שכלו. ניתן לדמות את תהליך המדיטציה לתהליך ניקוי של האדם מכל מה שמיותר ואינו נחוץ, מעיק, מונע ממנו לראות את המציאות כפי שהיא, מונע ממנו להקשיב לעצמו.


המדיטציה מאפשרת להשתחרר מזרם המחשבות הבלתי פוסק. צילום: שאטרסטוק

איך מתרגלים מדיטציה לאורך זמן?

בתחילת הדרך הרוחנית רוב האנשים מתלהבים ולהוטים לתרגל מדיטציה, ללמוד על רוחניות, לקרוא ספרים רוחניים. ממש כמו ילד סקרן, כל דבר שאנו קוראים בנושא הרוחני מעורר בנו התרגשות, אנו מתמלאים בתובנות ומבטיחים לעצמנו שזהו, מצאנו את המפתח לחיים מאושרים יותר ומספקים יותר. למרות זאת, משום מה, לאחר מספר חודשים אנו מאבדים את ההתלהבות והסקרנות, והמציאות כמו שואבת אותנו בחזרה - העבודה, המשכנתא, הקניות בסופר, הבעיות היום-יומיות עם האנשים הקרובים אלינו, חברים לעבודה או זרים.

אם כך איך ממשיכים להתפתח ולתרגל מדיטציה לאורך זמן? לשם כך דרוש כושר רוחני. אצל אתלט כושר מתורגם ליכולת הגוף הפיזי להתמיד בדרך, כמו אצן מרתון. כדי לסיים את המרתון על האצן להתאמן, לפתח סיבולת לב-ריאה. בדיוק כך זה עובד גם בעולם הרוחני. אי אפשר לצפות להשקיט את המוח ולהשתחרר מזרם המחשבות בלי יגיעה מצידנו. בתרגול המדיטציה, בניגוד לתרגול הפיזי, אנו מאמנים את המוח והופכים אותו למקלט מדויק ורב עוצמה המסוגל לקלוט "שדרים" רוחניים העוזרים לנו להמשיך לפתח את הצד הרוחני שלנו. לא מדובר על תקשור או שמיעת קולות חיצוניים, אלא על כוונון המוח לתדר הנכון לנו. כוונון זה דורש זמן ותרגול.

ג'רארד לאונרד, מפתח שיטת (ITP (Integral Transformative Practice, מסטר באומנות הלחימה אייקידו, איש שהקדיש את חייו לחקר ההתפתחות הרוחנית של האדם, כתב במאמר שפורסם באתר enlightenNext: "הבעיה של רבות מההתנסויות [מתמירות התודעה] משנות ה-60' וה-70' היא שהיו פתרון מהיר, מעין חוויית 'מפץ גדול'. אבל כדי להשתנות באמת, עליכם להיות מוכנים להישאר במה שאני מכנה 'המישור'. זה המקום שבו מגיעים לתוצאות הטובות ביותר. אני קורא לזה 'פיתול השליטה', והכוונה היא שאתם נשארים על המישור זמן ארוך כאשר אתם רוכשים יכולת חדשה. אז, לעתים קרובות למדי, אתם מזנקים מעט למעלה... כאשר הזינוק מתרחש... לעתים קרובות אנשים אומרים, 'בסדר, עכשיו אני לומד'. אבל עלינו ללמד אותם שבעצם זהו איננו המקום שבו לומדים. לומדים במישור. בשביל זה נדרשת סבלנות, התמדה, תרגול לטווח ארוך. אז הדברים מתוכנתים אל תוך האנשים."

אם כך, התפתחות רוחנית נכונה נמצאת דווקא במצב שלו לאונרד קורא "מישור", ולא בשיאים של חויות רוחניות רגעיות. דווקא במציאות היום-יומית אנו גדלים ומתפתחים לאט לאט, דרך כל הקשיים והמהמורות. שם העבודה האמיתית. זו ההבנה שחסרה לנו, ובנקודה זו נמצאת הבעיה של רובנו. אנו חושבים לתומנו שעיקר מטרת תרגול המדיטציה היא להגיע לחויות מיסטיות.

מהי למעשה המטרה בתרגול מדיטציה? 

מטרתו של האתלט היא לסיים ולנצח בתחרות. מטרתנו בתרגול המדיטציה היא להשיג מידה כזו של שקט בראש, מידה כזו של רוגע ושלווה, שתאפשר לנו להתבונן פנימה ללא הפרעות. כך נוכל לגלות מה יש לתקן, מאילו דעות קדומות יש להשתחרר, אילו פחדים וספקות כובלים אותנו, מה באמת ייעודנו בחיים, האם אנו מובלים ונשלטים על יד האגו ומה עלינו לעשות כדי לשלוט בו?

 מטרתנו בתרגול המדיטציה היא להשיג מידה של שקט בראש, שתאפשר לנו להתבונן פנימה ללא הפרעות. צילום: שאטרסטוק

איך מתמודדים עם רגעי שבירה?

חשוב מאוד להבין כי לאורך זמן במהלך ההתפתחות, במהלך ההליכה שלנו במישור, יגיעו רגעים וימים שבהם נרגיש כי עצרנו. נחשוב שכל מה שקורה לנו, אם זה במישור הרגשי, הכלכלי או המשפחתי, אין לו סיבה, ויותר מזה - הוא פועל לרעתנו. נחוש שכל הספרים, השיחות ותרגולי המדיטציה - אין בהם ממש. פתאום, ללא אזהרה מראש, נוחתת עלינו תחושה של ריקנות וחוסר טעם, לשם מה להתאמץ ולנסות לחדור עוד פנימה אל עצמי? לשם מה לבחון ולתקן את ההתנהגות שלי, הדעות הקדומות שלי, ההתניות שלי? מי שפיתח "סיבולת לב-ריאה רוחנית" יצליח לחצות את אותם ימים קשים, כי הוא יודע שבסופם מצפה לו מדרגה רוחנית חדשה וגבוהה יותר, שבה תפישת המציאות שלו תהיה שונה. בסופו של דבר הגישה שלו לקשיים בשגרה, לבעיות בעבודה, עם הילדים, עם החברים תשתנה. הוא יבין כי כל אלה באים על מנת להזיזו קדימה למקום רוחני גבוה יותר, למקום שבו הוא יצדיק את כל מה שקורה לו וימשיך הלאה למרות הקשיים.


יונתן קדם, MBA RCHom, הוא מורה למדיטציה והומאופת קלאסי. מלמד ומטפל במרכז אדיב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום