צ'י קונג: העצמה אישית

(0)
לדרג

טיפול תנועתי בסגנון צ'י קונג פועל על הגוף ועל הנפש ויכול להניע את האדם להישגיות ולהצלחה ע"י שינוי דפוסי תנועה ונשימה. היכרות עם טיפול מעולם (משלים) אחר

מאת: גרשון קום

מגוון השיטות הטיפוליות להעצמה אישית הוא נרחב. קיימות שיטות טיפול קונבנציונליות, כדוגמת פסיכותרפיה בגישה זו או אחרת, לצד שיטות טיפול אלטרנטיביות. במאמר זה יוסבר מדוע שיטת טיפול בתנועה בסגנון צ'י קונג היא עוצמתית, ומהן הסיבות ליעילותה.

צ'י קונג הוא שיטת תנועת גוף אשר פותחה, על פי דעת ההיסטוריונים, לפני שלושת אלפים שנה לערך בסין. בשל יעילותה לא נס ליחה לאורך תקופה זו. שיטה זו משמשת כאמצעי טיפולי יעיל שאף חדר עם השנים למסגרות קונבנציונליות כדוגמת בתי חולים, כיתות תת-הישגיות בבתי ספר תיכוניים, סדנאות העצמה בחברות הי-טק. בנוסף, לאורך ההיסטוריה הצ'י קונג שימש מקור השראה למפתחי שיטות לחימה שנזקקו לרעיונות תנועתיים יעילים. לצ'י קונג הטיפולי מספר היבטים המבטיחים הזדהות עם הווייתו של המטופל ולכן הוא נחשב לאמצעי יעיל. נזכיר כמה מההיבטים הטיפוליים.

גוף-נפש

בראיית הרפואה הסינית, שעליה מתבססת שיטת הצ'י קונג (וכן שיטת טיפוליות נוספות, כמו טווינא, שיאצו ודיקור, שהוכנסו לסל הטיפולים בקופות החולים) בגוף האדם פרושה רשת של ערוצי אנרגיה המכונים מרידיאנים. כל מרידיאן אחראי על תפקוד איבר מסוים. קיים עיקרון נוסף בראיית הרפואה הסינית, שלפיו גוף האדם הוא ישות שתהליכים נפשיים ומנטליים שזורים בה בקשר הדוק עם תהליכים פיזיים, כך שכל מרידיאן אחראי גם על תהליך נפשי ומנטלי וגם על תהליך פיזי מוגדר וידוע מראש.

על פי אחד העקרונות הבסיסיים של הרפואה האוריינטלית, שיפור של תפקוד גוף-נפש הוא פועל יוצא של זרימת אנרגיה המכונה בסינית צ'י וביפנית קי. ככל שזרימת הצ'י במרידיאנים תהיה טובה יותר, או אז התפקוד הפיזי והנפשי-מנטלי של האדם יהיה גם הוא טוב יותר, וההפך. זרימת האנרגיה במרידיאנים מוגדרת מבחינת כיוון, כמות ואיכות - מדדים הידועים למטפלים בשיטה אוריינטלית זו או אחרת. אכן, אחת ממטרות תרגול צ'י קונג הוא הנעת הצ'י במערכת המרידיאנים כדי להבטיח תפקוד הוליסטי יעיל של האדם, שמתורגם בחיי היומיום להישגיות ואפקטיביות תפקודית.

דאן טיין (Dan-Tien)

התרגול התנועתי בצ'י קונג פועל על שלושה מרכזי אנרגיה המכונים "דאן טיין". המרכז העיקרי מבין השלושה ממוקם באזור הבטן התחתונה מתחת לטבור. אזור זה, המצוי במרכז גוף האדם, נחשב בעיני מפתחי שיטת הצ'י קונג כאזור בעל חשיבות פיזית ומנטלית. מספר ניבים בלשון העברית מוכיחים זאת. לדוגמה, בשעת כעס: "יש לי בטן מלאה עליך"; בעת התרגשות: "יש לי פרפרים בבטן". העלאת המודעות לקיומו של הדאן-טיין והשימוש בו תורמים להעצמת היכולות המנטליות ולהרמוניה של גוף-נפש, מה שמבטיח תפקוד יעיל נטול חסימות ועכבות.

נשימות

תרגול צ'י קונג כרוך בביצוע שאיפות ונשיפות עמוקות במקצבים שונים, זאת בניגוד לנשימה הרדודה שכל אחד מאיתנו נוהג בה בחיי היומיום. לביצוע נשימות עמוקות היבטים טיפוליים:

א. נשימה עמוקה מפעילה את מכלול בית החזה, אזור שבראיית הרפואה האוריינטלית נאגרים בו זיכרונות מחוויות חיוביות ומחוויות שליליות, מודעות ולא מודעות. במערב זהו אזור שאנו נוטים לחסום בלבוש, תכשיטים ופיתוח שרירי חזה בחדר כושר, שגם הם מהווים שכבה חוסמת. נשימות עמוקות בהנחיה נכונה מסייעות להתחבר לאזור החזה, להתוודע אל מאגר זיכרונות מחוויות שליליות ולהשתחרר מהן. ברוב המקרים אצל תלמידים תת-הישגיים אגורים זיכרונות של דיכוי סמוי או גלוי על ידי בעל סמכות, חוויה שלילת המשפיעה לרעה על ההישגיות. באימון ותרגול מתקדם יותר של צ'י קונג, לומדים בעזרת נשימה עמוקה להתחבר אל מקומות עמוקים בתוך עצמנו בכדי להגביר את המודעות ולהכיר את אותם גורמים החוסמים את התקדמותנו.

ב. נשימה עמוקה נדרשת כדי להיטיב את פעילות המוח הדורש חמצן רב, אך לא תמיד מקבל את הכמות הנאותה, כי האדם הממוצע מסתפק בנשימה רדודה.

שפת גוף מנצחת

אחת מהנחות היסוד של טיפול תנועתי בשיטת הצ'י קונג היא, ששפת הגוף משקפת מצב מנטלי, וההפך. כמו כן, הצ'י קונג מבוסס על עקרונות אנרגטיים אשר זוהו על ידי אדריכלי שיטות הריפוי האוריינטליות. שני הכוחות האנרגטיים הבסיסים ביותר הם כוח ה-Yang וכוח ה-Yin. שני הכוחות מתוארים גרפית בעיגול שחציו שחור וחציו לבן.

כוח ה-Yang מזוהה עם הישגיות, מוחצנות ובטחון עצמי - כל אותם פרמטרים החסרים לתלמידים וסטודנטים תת-הישגיים, המזוהים יתר על המידה עם כוח ה-Yin המעכב את ההישגיות האישית. בעזרת תרגילים תנועתיים המתרגל לומד להיות מודע לשפת גופו האופיינית לאנרגיית ה-Yin. בשלב השני הוא מסגל לעצמו שפת גוף המזוהה עם כוח ה-Yang. תרגול זה, המבוצע בעזרת האזור התחושתי במוח האחראי על מאפייני היציבה שלנו, מניע את המתרגל לרמה מנטלית של שאיפה להצלחה ומנטרל בשלב הראשון דפוסי תנועה של מופנמות. בשלב השני הוא משפיע על דפוסי ההתנהגות והחשיבה כך שיהיו תואמים לדפוסי חשיבה של אדם הישגי.

כוונה אמיתית ואבסולוטית של המטופל להיטיב עם עצמו

טיפול תנועתי, בניגוד לטיפולים אחרים, דורש מעורבות פיזית תוך הסרת מחסומים העלולים להיתפש כאמצעי הגנה. בטיפול בתנועה המטופל לא יושב מאחורי שולחן בשיחה עם המטפל, לא שוכב על מיטת הטיפולים, לא ישוב על כורסה בשפת גוף סגורה ומכונסת, אלא עומד על משטח האימון, יחף, בבגדים קלים לתנועה, ללא תכשיטים ואיפור, דמותו נשקפת במראה, והוא מבצע את הוראות המטפל התנועתי. המסע אל תוך עצמו חל בעזרת תנועה טיפולית באופן מעשי ותכליתי.

שיטת הטיפול בתנועה בסגנון צ'י קונג נחשבת עוצמתית ואפקטיבית מפני שהיא נתמכת בעקרונות הרפואה האוריינטלית שהתקבלה בהכרה מלאה בעולם המערבי ואף חדרה לרפואה הקונבנציונלית. היא משפיעה על מערכות פיזיות, מנטליות ואנרגטיות בגוף המתרגל. בעזרת מניפולציות טיפוליות ניתן לחדור אל אותן מערכות כדי להשפיע על דפוסי החשיבה, לנטרל חסימות ולהניע את המתרגל להישגיות ומצליחנות.

טיפול הנוגע למרידיאנים עשוי ליצור תגובת Menken, שמשמעותה היא הצפת סימפטומים בעיתיים שהיו מודחקים עד עתה בתת מודע והשפיעו לרעה על תפקוד האדם, ואז לנטרלם.

גרשון קום עוסק בטיפול בתנועה בשיטת צ'י קונג טיפולי במסגרת קליניקה פרטית ובהנחיית סדנאות.

בואו לדבר על זה בפורום צ'י קונג - טיפול בתנועה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום