אסתמה של העור - סיוט יום קיץ

(5)
לדרג

הדלקת שמכונה "אסתמה של העור" מציקה לרבים ומאתגרת רופאים. גורמיה אינם ידועים, אך ניתן להקל על התסמינים באמצעים טבעיים

מאת: פרופ' שמואל אדלשטיין

הקיץ הישראלי מסמל עבור רבים את חוף הים, פריחת הצומח והבגדים הקצרים, אך עבור אחרים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס מדובר בסבל אמיתי. אטופיק דרמטיטיס, הידועה בשמות "אסתמה של העור" או "דלקת עור אוטופית", עשויה להופיע אצל בני כל הגילאים ונחשבת לשכיחה ביותר בקרב ילדים ותינוקות. האטופיק דרמטיטיס פוגעת ב-20-10 אחוזים מכלל אוכלוסיית התינוקות, אצל 50% מהם היא תחלוף עד גיל 9, אצל כ-35% תחלוף עד גיל 12, ואצל כ-15% תמשיך המחלה ותלווה אותם בגיל מבוגר. זוהי המחלה השמינית בשכיחותה בקרב חולים עד גיל 25.

מגרד לי פה, מגרד לי שם

השוני העיקרי בין הגילאים השונים, בהופעת האטופיק דרמטיטיס הוא מיקום הופעת הפריחה. בקרב תינוקות תופיע הפריחה האדומה בעיקר על הפנים, הלחיים והסנטר וכן על המרפקים והברכיים. אצל ילדים עד גיל 12 תופיע הפריחה בצדי הצוואר, קפלי המרפקים והברכיים, שורשי כף היד, כפות הידיים ובקרסוליים. בקרב המבוגרים תופיע הפריחה באותם המקומות כמו אצל הילדים, אך יתווספו מקומות נוספים כגון: זרועות, רגליים ועוד. נתונים סטטיסטיים מצביעים על כך שלבנות יש נטייה גדולה יותר לחלות, והמצב שכיח בעיקר באוכלוסיות מהשכבה הסוציו-אקונומית הגבוהה, המתגוררת באזור מתועש.

הסימפטומים של דלקת עור אוטופית משתנים מאדם לאדם, אך אצל רוב הסובלים מהתופעה היא תבוא לידי ביטוי במספר סימנים על פני העור: אדמומיות בשלבים שונים, הופעת גבשושיות והופעת פצעים הנוצרים על ידי גירוד. במקרים נוספים יכולים להופיע פצעים, הפרשות של נוזלים והיווצרות קרומים. התפרצות האטופיק דרמטיטיס גורמת לסבל רב המתבטא בגירוד עז ומציק, המלווה לעיתים בזיהומים מקומיים ובכאב. במקרים מסוימים האזורים הנגועים מתנפחים ויכולים להגיע למצב של היסדקות ולהפוך לבעלי קליפה וקשקשים.

צמחים ומחטים

הגורם העיקרי לדלקת עור זו אינו ידוע, אך ממחקרים מדעיים שנעשו לאחרונה עולה כי למחלה בסיס תורשתי. קיימים מספר גורמים המחריפים את דלקת העור האוטופית: שינויי מזג האוויר, לחות, חומרים כימיים, מעוררים פיזיקליים כגון בגדים העשויים בדים גסים, גורמי אלרגיה כמו אבק, עובש, אבקנים ועוד. הטיפול בדלקת זו מהווה אתגר לרופא, להורה ולמטופל. לרוב המליצה הרפואה הקונבנציונלית על שימוש במשחות שונות, חלקן מכילות סטרואידים, קורטיזון, כדורי אנטיביוטיקה, שמני אמבט ורחצה ומוצרים נוספים. ממחקר שנערך בבית החולים שיבא, עולה כי טיפול משולב של צמחי מרפא ודיקור סיני משפר באופן ניכר את מצבם של החולים באטופיק דרמטיטיס, ובחלק מהמקרים טיפול זה אף ריפא את המחלה.

שמחה עזריאל דגן, נטרופטית מבית "מורז צמחי מרפא", מסבירה כי צמחי מרפא כגון פוליגונום, לענה, הדס ומרווה, העשירים במיוחד בטנינים (סוג של חומצות צמחיות ממשפחת הפנול), מגוון פלבנואידים (סוג של נוגדי חמצון), לאוקואנטוציאניד (רכיב אנטי דלקתי), ויטמין C ונוגדי חמצון נוספים, ידועים בתכונות ריפוי חזקות, ויעילותם הוכחה מחקרית גם בטיפול באטופיק דרמטיטיס.

טיפים למניעת התפרצות האטופיק דרמטיטיס

מומלץ להתרחץ באמבטיות קצרות ופושרות
לאחר המקלחת רצוי להתנגב במגבת רכה בתנועות ספיגה
חשוב להזין את העור בלחות, עדיף במשחות על בסיס צמחי מרפא המיועדות לכך, במיוחד לאחר הרחצה
חשוב ללבוש בגדים קלים, רכים ולא צמודים למניעת שפשוף ויצירת הזעת יתר
רצוי לישון עם פיג'מה העשויה 100% כותנה
את הפתקים הצמודים לבגד רצוי לגזור למניעת גירוי העור.

פרופ' שמואל אדלשטיין, מומחה לביוכימיה ותזונה מהמרכז הרפואי "כרמית".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום