הומוטוקסיקולוגיה - נטרול רעלנים

(0)
לדרג

גוף האדם חשוף תמידית לרעלנים חיצוניים ופנימיים. לרוב הוא מתמודד עמם בהצלחה, ובמקרים אחרים, של כישלון, נחלצת לעזרתו, ההומוטוקסיקולוגיה - שיטת טיפול טבעית

מאת: ד"ר מוטי לוי

הומוטוקסיקולוגיה, שיטה שפותחה לפני כ-70 שנה על ידי ד"ר רייקביק מגרמניה, היא שיטת טיפול העוסקת בקשר בין האדם לבין רעלנים שונים הפוגעים בבריאותו. רייקביק ניסה לבצע סינתזה בין המדע הקונבנציונלי לבין ההומאופתיה, והתוצאה היא שיטת הטיפול שכונתה הומוטוקסיקולוגיה (הומו - אדם; טוקסיקולוגיה - רעילות). ד"ר רייקביק המשיך לפתח את השיטה ולשכללה עד תחילת שנות השמונים.

על פי גישה זו, האורגניזם האנושי חשוף במשך כל שנות קיומו למגוון רחב של רעלנים (טוקסינים), שאיתם הוא מתמודד בדרך כלל בהצלחה רבה ומפריש אותם מהגוף מבלי לחוש בכך כלל. נטרול זה מתבצע בעזרת מנגנונים שונים בגוף, ונעשה בעיקר ברמת איברי ההפרשה, כמו הכבד, הכליות, העור, מערכת הנשימה וכו'.


האורגניזם האנושי חשוף במשך כל שנות קיומו למגוון רחב של רעלנים. צילום: שאטרסטוק

מחלה כתהליך חיובי

טוקסינים יכולים להיות ממקור פנימי (אנדוטוקסינים), כאלה הנוצרים כתוצאה ממטבוליזם לא תקין; או ממקור חיצוני, כגון חיידקים, וירוסים, טפילים, חומרים כימיים, צבעי מאכל, חומרים משמרים, דשנים כימיים, תרופות, טראומות מסוגים שונים, חשיפה לתכני תרבות מסוימים כמו סרטים ומשחקי מחשב אלימים.

במצבים קיצוניים כמות הרעלנים הללו גדולה מכדי שהאורגניזם יוכל להתמודד איתה בצורה השגרתית, ואז הגוף משתמש באמצעים חריפים כדי לנטרל את האיום. אמצעים אלו הם בעצם מצב של מחלה, שבו האורגניזם מתרכז כל-כולו בתהליך הנטרול ודורש מאתנו לא להפריע לו לבצע את תפקידו. לכן, ההומוטוקסיקולוגיה רואה במחלה תהליך חיובי אשר עלינו לעזור לו להתבצע בצורה הטובה והקלה ביותר מבחינתנו. זהו מצב שאם נדכא אותו ולא נטפל בו כיאות, אנו עלולים להפוך תהליך קצר של מחלה אקוטית לתהליך כרוני ממושך.

הגישה הטיפולית ההומוטוקסיקולוגית תמליץ על הפסקת הכנסתם של אותם טוקסינים לגוף באמצעות שינוי בהרגלי החיים, כמו שינוי בתזונה, פעילות גופנית, הימנעות מחשיפה למצבים קיצוניים, וסיוע לאורגניזם בסילוק הטוקסינים הקיימים על ידי עידוד הפעולה של מערכות ההפרשה בגוף בעזרת תרופות הומאופתיות שונות המכונות תרופות מנקזות.

מנקים את הגוף

המטפל בהומוטוקסיקולוגיה מבצע תשאול מעמיק לגבי הבעיות שמהן סובל המטופל, התזונה שלו, הרגלים שונים ועוד. לאחר קבלת כל החומר הרפואי הרלוונטי, כמו בדיקות דם ושתן לפי הצורך, מותאם הטיפול באופן אישי לפונה. לדוגמה, ילד עם נטייה לדלקות אוזניים חוזרות יקבל דיאטה מתאימה, תרופות הומוטוקסיקולוגיות "מנקות" ותרופה המחזקת את העמידות שלו בפני מחלות. הטיפול יכול להימשך בין חודש לשלושה חודשים. במקרים כרוניים הטיפול יהיה ארוך יותר. הטיפול ההומוטוקסיקולוגי משפר או מרפא מגוון רחב של מצבים, החל בדלקות פרקים וכלה באלרגיות. ניתן לתת את הטיפול גם במצבים מיוחדים כמו הריון והנקה עקב הבטיחות הגבוהה של התרכובות ההומוטוקסיקולוגיות. ניתן להקל גם במצבים קיצוניים כמו טיפולי כימותרפיה או טיפולים תרופתיים מורכבים.

מטפלים בשיטה זו הוסמכו על ידי האגודה הבינלאומית להומוטוקסיקולוגיה והומאופתיה מודרנית, שאליה שייך הסניף הישראלי, המכשיר מטפלים לפי תכנית הסמכה בינלאומית.

ההומוטוקסיקולוגיה, כמו שיטות טיפול רבות אחרות, משתמשת בעיקרון הניקוי או ניקוז. עיקרון זה מתבסס על העובדה שאיברים שונים משמשים כמטהרי דם מרעלים הנספגים מן החוץ או מיוצרים על ידי הגוף. בדרך כלל במצבי מחלה שונים (בעיקר במצבים כרוניים) יש צורך לעודד את הפעילות של איברים אלו ולשפר אותה. שיפור פעולתם של האיברים מאפשר לגוף להיפטר מהר יותר מפסולת שהצטברה בו, וכך להחלים מהר יותר מהמחלה. לדוגמה, שילוב הומאופתי של הצמחים Solidago ,Berberis ואחרים פועל כנקז מצוין לכליות ויכול לשפר משמעותית, עד למניעה מוחלטת, מצבים כמו דלקות חוזרות בדרכי השתן, נטייה לאבנים בכליות וכו'. לעומת זאת, שילוב בהכנה הומאופתית של צמחים, כגון כף הזאב, שן הארי, דנדליון ואחרים, מבצע דטוקסיפיקציה טובה של הכבד ויכול לשפר מצבים של עייפות, חוסר ריכוז, רמת כולסטרול גבוהה בדם, טחורים, אין-אונות, בעיות פוריות, בעיות במערכת העיכול, כאבי ראש סחרחורות ועוד.

אחד הפיתוחים המעניינים של השיטה הוא השימוש באנזימים שונים הקיימים באופן טבעי בגופנו לאחר שעברו הכנה הומאופתית. הרעיון מאחורי פיתוח זה מתבסס על העובדה שרמת השימוש בחמצן ברקמות המעורבות בתהליכי מחלה ניוונית יורדת באופן משמעותי ככל שמצב המחלה חמור יותר עקב פעילות חלשה של האנזימים הקשורים לתהליך.

ד"ר מוטי לוי הוא הומוטוקסיקולוג, הרופא הראשי של רשת מרפאות "כללית רפואה משלימה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה משלימה
פורום הומאופתיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום