טיפול קוסמטי: אגוז טעים לפיצוח

(0)
לדרג

אגוזים הם טעימים ומזינים, אבל חוץ מלאכול אותם אפשר גם להשתמש בהם כתכשיר קוסמטי ולתת לעור ליהנות מתכונותיהם הייחודיות

מאת: מיכל לזרוביץ

בליל הסדר נוהגים לתת אגוזים לילדים, שישחקו בהם, יפצחו ויאכלו אותם כדי שלא ירדמו, וישימו לב לנעשה בליל הסדר, ישאלו שאלות ויקבלו את התשובות. אך מה יש באגוזים מבחינה תזונתית? איזה שימוש ניתן לעשות בהם בקוסמטיקה הטבעית?

לאגוזים יש ערך תזונתי, והם נחשבים "מזון לעור". מרביתם מוכרים כנשנוש ערב לחך, והם טעימים ביותר בסלט או כקינוח. האגוזים עשירים בסיבים, בוויטמינים מקבוצות B ו-E (ויטמין E הוא נוגד חמצון המצמצם סיכון למחלות לב, שבץ וסוגי סרטן שונים). האגוזים הם מקור לחלבון צמחי, הם דלים בשומן רווי, אך עשירים מאד בקלוריות ועל כן אין להגזים באכילתם (ב-100 גרם אגוזים יש כ-600 קלוריות). מעוניינים בנשנוש בריא כארוחת ביניים? שלושה-ארבעה אגוזים בלבד, בשילוב פירות יבשים, יספקו את הסחורה.

מומלץ מאד להימנע מקליית האגוזים. אומנם קלייה משפרת את הטעם, אך היא תפגום באיכותם. הקלייה תהפוך את השומנים הטובים המצויים באגוזים לשומנים מחומצנים שהגוף לא יוכל להשתמש בהם. בנוסף לכך, הקלייה תפחית את הרכיבים התזונתיים המצויים באגוזים. אם בכל זאת החלטתם לקלות, להלן כמה טיפים חשובים: חממו את התנור לחום של 180 מעלות צלסיוס. הניחו את האגוזים בתבנית לא משומנת. אפו אותם כ-15 דקות בערך, עד לקבלת גוון זהוב-חום. הריח במטבח יהיה מדהים וטעים. יש לאחסן אגוזים במיכל סגור היטב ובמקום קריר ויבש, בצורה זו הם נשמרים מספר חודשים.

סל של אגוזים

אגוזי מלך - מבין האגוזים, אגוזי המלך מכילים את הכמות הרבה ביותר של חומצת שומן מסוג אומגה 3 אשר חסרה בתזונה של ימינו. חומצת אומגה 3 עוזרת לשמור על עור חלק, ציפורניים חזקות וכן לגדילת שיער. בנוסף, אומגה 3 יעילה לשמירה על בריאות הלב. חומצת שומן זו עוזרת לדלל את הדם ולמנוע יצירת קרישי דם, מסייעת בהורדת רמות הכולסטרול, מפחיתה תהליכי דלקת בכאבי פרקים וכן מצבי דלקת בעור כגון אקזמה ופסוריאזיס. אגוזי מלך עשירים בסיבים בסין הם משמשים כחומר משלשל קל. אגוזי מלך עשירים באשלגן, מגנזיום, ברזל, אבץ וסלניום.

אגוזי ברזיל - עשירים בשומן רווי, אך כמובן שאינם מכילים כולסטרול. אגוזי ברזיל עשירים בסלניום (מינרל הנחשב כנוגד חמצון) אשר גורם לשיפור מצב הרוח. הם מכילים חומצת שומן מסוג אומגה 6 אשר נחוצה לריכוך העור.

ערמונים - מכילים מעט שומן ומהווים מקור טוב לאשלגן.

אגוזי פקאן - מכילים כמות נכבדה של שומן, לכן אין להגזים בצריכתם.

אגוזי מקדמיה - יחד עם אגוזי הפקאן, מכילים את הכמות הרבה ביותר של שומן מבין האגוזים. אך כמו בכל האגוזים, השומן שלהם נחשב לשומן "טוב". במינון סביר, אגוזי מקדמיה יכולים לתרום לבריאות. בנוסף, הם יעילים בשמירה על חוזק השיער וצמיחתו, מונעים בצקות ועיניים נפוחות.


צילום: שאטרסטוק

מוצרי קוסמטיקה טבעית המכילים אגוזים

חמאת שיאה - מקורה באפריקה, באגוז השיאה. זהו שמן בעל מרקם מאד מוצק, השומר על הלחות הטבעית של העור, מרכך ומגמיש אותו. לאור זאת, הוא משמש בענף הקוסמטיקה לקרמים ללחות והזנה, נגד קמטים, כקרם החיאה לעור סביב העיניים ולמשחות לשפתיים יבשות וסדוקות. יחד עם זאת יש לחמאת השיאה אפקט טיפולי בזיהומים, בפצעים, נגעי עור כגון פסוריאזיס, עור סדוק ואקזמות שונות. הוא גם מגן על העור מפני נזקי אקלים. עבור תינוקות אפשר להשתמש בו באזור החיתול לשם הגנה על העור מפני גירוי. אפשר להוסיף כף משמן זה לאמבט, מה שיזין את העור ויעניק לו ברק. חמאת שיאה נמסה בטמפרטורה של כ-30 מעלות, ולכן במריחה על עור הפנים היא נהפכת לשמן, נספגת בעור ומזינה אותו.

שמן אתרי אגוז מוסקט - נחשב לשמן ממריץ ומעורר (מוסיפים אותו לתערובת לטיפול בקרירות מינית), מאלחש (נוגד כאב ולכן נמצא בשימוש לפני אפילציה, לכאבי בטן ולכאבי פרקים), נוגד זיהום, מחטא.

שמן אגוזי לוז - שמן הנספג היטב בעור, מרכך ומזין את עור הגוף ועוזר בחידוש התאים. שמן אגוזי הלוז דומה באיכותו לשמן גלעיני משמש. הוא משמש כשמן עיסוי, שמן לעור מבוגר (פגום ומקומט), לטיפול בשיער יבש, כקרם ידיים, לאחר שיזוף, כהגנה, להרגעת עור התינוק ועוד.

שמן אגוזי מקדמיה - מיוצר בעיקר בהוואי או אוסטרליה. הוא חיוני לעור יבש, מרגיע ונספג היטב בעור. שמן מקדמיה מכיל שומנים חד בלתי רוויים. הוא נחשב כסם החיים לעור אשר ניזוק מפגעי הסביבה (כוויות, שמש או רוח) ומעולה לעור מגורה. הרבה פעמים משתמשים בו בתערובת שמנים לריכוך צלקות.

מסכת אגוזים וקרם פילינג אגוזים להכנה ביתית

מסכת אגוזים - מסכה המזינה את העור ומנקה אותו. להכנת המסכה: כתשו 1/3 כוס אגוזי מלך או ברזיל בבלנדר או במעבד מזון. ערבבו את האגוזים עם 3 כפות חלב (לעור שומני מומלץ להשתמש בחלב דל שומן ולעור יבש בחלב עתיר שומן), עד להיווצרות תערובת חלקה וסמיכה. לעור יבש ניתן להוסיף 2 טיפות שמן אתרי נרולי וכן כף שמן צמחי מקדמיה או שמן אבוקדו או שמן זית. לעור שומני מומלץ להוסיף שמן אתרי לבנדר. שהו עם המסכה עד כ-10 דקות ולאחר מכן שטפו אותה מהפנים במים פושרים. שמן צמחי אגוזי לוז מתאים לעור רגיל, לשימוש פעם בשבוע. אם מרקם המסכה נוזלי מדי, מומלץ להוסיף עוד אגוזים טחונים או חמר קוסמטי. לחילופין, אם המרקם יבש מדי, ניתן להוסיף עוד חלב או יוגורט חלק.

קרם פילינג אגוזים - ערבבו היטב חצי כוס אגוזי מלך או ברזיל כתושים דק עם 2 כפות דבש. עסו בו בעדינות את הפנים, ולאחר מכן שטפו במים פושרים. קרם זה משמש גם כפילינג להסרת תאי עור מתים. אפשר להחזיקו שבוע במקרר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום