הריון - טיפול באלרגיות ומניעתן

(0)
לדרג

תגובת הגוף לגורמי אלרגיה יכולה להשתנות בתקופת ההריון, לכן כדאי להכין את הגוף מבעוד מועד ולהימנע ממאבקים עם המערכת החיסונית

מאת: רות פדידה

הידיעה על קיומה של אלרגיה לגורם מסוים, עשויה לסייע לנשים להתגונן מפני התופעות בתקופת ההריון. ישנן רגישויות המתעצמות בהריון, ואחרות דווקא מתמתנות - כנראה שהגוף יודע להגן על עצמו מפני תופעות העשויות לסכן את העובר. אך הדבר אינו חד משמעי, ועל נשים הסובלות מתופעות אלרגיות להתכונן להריון ולחזק את המערכת החיסונית שלהן. ידוע על גורמים אלרגניים רבים, החל מפריחת צמחייה עונתית, דרך פרוות חיות, מזונות למיניהם ועד קרדית האבק וגורמים נוספים.

אלרגיה היא תגובה חריפה של המערכת החיסונית לגורמים שלהם האדם רגיש באופן מולד או שפיתח רגישות נרכשת כלפיהם במהלך השנים. מחוללי האלרגיה, האנטיגנים, גורמים לגוף לייצר נוגדנים, בעיקר אימונוגלובולינים, אשר מתחברים לתאי דם הנקראים בזופילים. הנוגדנים נקלטים בתאי הגוף הנקראים תאי מאסט. ברגע שנוגדני הגוף נתקלים בגורמי האלרגיה, תאי המאסט משחררים חומר בשם היסטמין. במצבי אלרגיה הגוף משחרר כמות גדולה של היסטמין הגורם לתופעות האלרגיה.

סימני האלרגיה השכיחים: גירוי בגרון, באף, בעיניים; אודם ודמעות בעיניים; עייפות העשויה להופיע עם כאבי ראש; נזלת ממושכת ונוזלית או גודש באף ובסינוסים; קושי בנשימה, היצרות של דרכי נשימה עליונות; התעטשויות רצופות ומרובות.

הכנת הגוף להריון

לקראת ההריון ובמהלכו רצוי לבצע כמה שינויים באורח החיים:

בירור גורמים אלרגניים - יש לבצע בדיקת רגישות ולהיות מודעות לגורם לתופעות האלרגיה ולהימנע ככל האפשר ממגע עם גורמים אלרגניים.

תזונה נכונה - ההכנה להריון היא תקופה שיכולה לשמש חלון הזדמנויות לניקוי הגוף. מומלץ להתחיל לאכול בריא ולצרוך מזונות נקיים מרעלים והורמונים. יש להימנע ממזונות המכילים צבעי מאכל, אספרטיים וחומרים משמרים מלאכותיים. מומלץ לאכול יותר דגנים מלאים וקטניות ולהשתדל להפחית באכילת מוצרי חלב, ביצים, בוטנים, אגוזים, מאכלי ים, הדרים, סויה, שוקולד, ומאכלים נוספים הנחשבים לאלרגניים במיוחד (אם לא ידוע גורם האלרגיה). מומלץ להוסיף תוספי מזון העשירים במרכיבים המחזקים את המערכת החיסונית, כגון ויטמינים מקבוצות C ו-E, פרוביוטיקה, אבץ. חשוב להקפיד על שתייה מרובה, גם בימים קרים.

הרפיה - השתדלו ליצור לפחות פעם אחת ביום מרחב רגיעה להפחתת רמות המתח והלחץ העלולים לפגוע בחוזקה של המערכת החיסונית. לצורך העניין ניתן לעשות תרגילי הרפיה, מדיטציה, שתיית תה חם מצמחים כמו קמומיל, לבנדר, מליסה, לואיזה, פסיפלורה.

אמצעים טבעיים למניעת אלרגיה

ניתן לשתות חליטה או פורמולה מוכנה ממיצוי מספר צמחים:

סרפד - צמח הידוע כמונע התקפי אלרגיה, כנוגד חמצון וכאנטי דלקתי. עלי הסרפד מכילים חומרים המחקים את האנטיהיסטמינים.
סמבוק שחור - לפינוי ולהפחתת הלחלוח במערכת הנשימה.
שומר - למניעת הצטברות ליחה.
אכיניצאה - לחיזוק המערכת החיסונית.
שורש ליקוריץ - צמח אנטי בקטריאלי ואנטי ויראלי, מסייע לשמירה על בריאות מערכת הנשימה.
לבנדר - נוגד עוויתות, יעיל במצבי ברונכיט, אסתמה ומחלות נשימה המתבטאות בכיווץ הסמפונות.
אקליפטוס - צמח אנטי בקטריאלי ואנטי ויראלי, יעיל לטיפול במחלות ובדלקות במערכת הנשימה.

הומאופתיה - טיפול בהומאופתיה עשוי להיטיב עם הסובלים מתופעות אלרגיה, מתוך התפיסה של "דומה בדומה ירפא". הפורמולות ההומאופתיות מורכבות מתמציות מדוללות ביותר המתערבות בצורה הדרגתית במערכת החיסונית של הגוף ומרפאות אותה.

ישנן שיטות טיפול רבות נוספות כגון אייפק, דיקור סיני, צמחים סיניים, קינסיולוגיה ועוד. יש להתאים את שיטת הריפוי ליולדת - כל שיטה תשפיע באופן שונה על כל אחת ואחת.

ידע זה מהווה המלצה בלבד ואינו מהווה תחליף לבדיקה ואבחון רפואי.

רות פדידה היא מרכזת מגמת הריון לידה ותינוק במכללת מהות לרפואה משלימה, בחסות מרכז ההשתלמויות של אוניברסיטת בר אילן.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה בהריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום