צ'י-קונג - למען שלד בריא

(3)
לדרג

תרגול הצ'י-קונג, שפועל ברכות ומתאים לכל גיל, הוא תעודת ביטוח לגוף השומר על כושר התנועה לאורך שנים

מאת: גרשון קום

רובינו מבטחים את עצמנו מפני תאונות גוף באמצעות פוליסות ביטוח יקרות, ובכך לא רק משקיטים את המצפון, אלא גם מורידים מעצמנו את האחריות האישית לבטח את גופנו מנזקי תאונה באופן מעשי. לציווי "ונשמרתם לנפשותיכם" משמעות גם בעניין זה: הוא מבקש מאתנו להטמיע את האימון הגופני בשגרת חיינו ולהשיג מטרות מעבר לאלה המוכרות לנו, כדוגמת שריפת קלוריות.

מהו הקשר בין אימון גופני בכלל ואימון צ'י-קונג בפרט לבין רעיון הביטוח האישי מפני נזקי גוף והימנעות מתאונות? לכל אחד מאתנו שגרת יום ושגרת שבוע המשתקפות בתנועתיות של גופנו, אשר איכותה ואופייה נקבעים על פי סדר היום שלנו. שגרה מוטורית יום-יומית קבועה מגבילה את הגוף לסך מסוים של תנועות ומנחי גוף. לגוף יש זיכרון ויכולת למידה - מה שאנחנו מלמדים אותו, בכל הקשור לכמותם, אופיים ואיכותם של מנחיו, זה מה שהוא יודע. ככל שהגוף ידע פחות, יכולת העמידות שלו בעת אירועים טראומטיים תהיה פחותה ורמת הנזק שתגרם לו תהיה גבוהה.

תורת תנועת הגוף
תורת תנועת גוף המכונה צ'י-קונג עשויה לסייע בשכלול תפקודי גוף, ולכן יכולה לתרום לעלייה באיכות החיים ולשיפור כושר ההישרדות במקרה של אירוע טראומטי. כיצד זה קורה? הצ'י-קונג היא תורה שהתפתחה לפני למעלה משלושת אלפים שנה בסין וכיום חובקת עולם. היא הייתה מקור השראה למפתחי תורות תנועה אחרות, כמו טאי-צ'י, קונג-פו, אייקידו ורבות נוספות, בהיבטים לחימתיים ובריאותיים.

לתרגול צ'י-קונג השפעה אנרגטית ופיזית. על פי הרפואה הסינית, הצ'י-קונג יוצר דינמיקה אנרגטית מאזנת במערכת המרידיאנים, ערוצי האנרגיה הפרושים בגופנו, ובאגני האנרגיה. בנוסף, לתרגול צ'י-קונג השפעה פיזית על מערכת התנועה שלנו. מאמר זה מתייחס להשפעה הפיזית של תרגול צ'י-קונג.

אימון צ'י-קונג מאפשר לגוף להתנסות במנחים אפשריים אך בלתי מוכרים לו, כך שהאימון מגביר את טווח התנועה ומעלה את סך מנחי הגוף שהוא חווה ומכיר. היכולת המוטורית משתכללת וכתוצאה מכך נזכה את גופנו בשלושה יתרונות:

הגוף יתפקד טוב יותר בכלל, ובפרט ברגעי מצוקה וטראומה, כמו תאונה, החלקה ונפילה.

אימון צ'י-קונג מקזז ומאט משמעותית את המגמה הטבעית של מרכיבי השלד לצמצום טווח התנועה עם העלייה בגיל, כך שהיכולת המוטורית נותרת יעילה למרות ההזדקנות. עובדה זו משפרת את איכות החיים, יוצרת מופע חיצוני צעיר וחיוני ומקטינה את התלות באחרים.

הסיכוי שנסבול מגב תפוס וכאוב, צוואר תפוס או פגיעה בתפקוד הברך בגלל "תנועה לא נכונה" יקטן. המושג "תנועה לא נכונה" כמעט שלא קיים אצל מתרגלי צ'י-קונג מפני שהגוף מתנסה בתרגול חוזר ונשנה מגוון מנחים וטווחי תנועה מעבר לשגרה המוטורית היומיומית.

ארבעת העקרונות העיקריים של הצ'י-קונג

לשם השגת תנועת גוף עוצמתית ויעילה, תורת תנועת הצ'י-קונג דוגלת בארבעה עקרונות עיקריים לצד רבים אחרים:

תרגול צ'י-קונג מלמד את המתרגל לבצע תנועת גוף רכה שלא מתבססת על מערכת השרירים, כך שהתנועה תהיה אפשרית בכל גיל.

מתרגלי השיטה לומדים לשכלל את תנועת הגוף לצרכים יום-יומיים, תוך ניצול מרבי של האגן, המהווה נקודת מרכז של הגוף ואזור אנרגטי מרכזי, המכונה בלשון אנשי המזרח הרחוק "דאן-טיין" או "הרה".

מתרגלי השיטה לומדים להפעיל את מפרקי הגוף כדי שישפיעו על שרשרת פעולות מוטוריות בגוף. כתוצאה מכך הפקת תנועה לביצוע פעולה כלשהי מתבצעת בצורה יעילה ללא צורך במאמץ גופני וללא בזבוז אנרגיות. לא מופעל מאמץ מרוכז וממוקד שעלול להיות בעל השפעה שלילית בעתיד על אזור הפעולה.

מתרגלי השיטה לומדים לנצל את הקשר בין כפות הרגליים לקרקע לקבלת אנרגיה ליציבה ולהפקת אנרגיה יעילה. עיקרון צ'י-קונג זה מיושם, לדוגמה, במשחק הטניס במטרה להפיק חבטת פתיחה עוצמתית יותר.

חשוב לדעת שארבעה העקרונות שלעיל, שהם חלק מאימון הצ'י-קונג, מיושמים באמנויות לחימה ונחשבים ליישומים תנועתיים עוצמתיים ותכליתיים. נכון יהיה ללמוד עקרונות אלה של תורת הצ'י-קונג גם לצורך יישום תנועתי בחיי היום-יום, מרגע ההתעוררות בבוקר ועד החזרה למצב מאוזן של שכיבה לשנת הלילה.

מחשבה אחת קדימה

הצ'י-קונג הוא תורת תנועת גוף ידידותית שמתאימה את עצמה לכל גיל ולכל מצב פיזי שבו מצוי המתרגל. האימון בשיטה זו אינו כרוך בהתמודדות עם משקולות, אתגרי גמישות ומאמץ סבולת לב-ראה. המתרגל בשיטה זו מעצים את יכולתו הפיזית והאנרגטית באופן משמעותי באימון חוזר ונשנה על פי פרופיל התכונות האישיות שלו. לכן, חשוב שהאימון יהיה אישי, ללא קשר לשותפים לאימון, גם אם האימון הוא קבוצתי.

באימון מוטורי יעיל יש לחשוב גם על יכולותיו של הגוף בגיל מתקדם. בעניין זה יש לזכור שיעילות מערכת השרירים וכן תפקודי המפרקים, פוחתים משמעותית עם הגיל. הדבר פוגע בביצוע פעולות פשוטות ומעלה את הסיכוי להיפגע באירוע טראומטי. תרגול צ'י-קונג מלמד את המתרגל לעשות שימוש בחלופות למערכת השרירים ומייעל את מנגנון מפרקי הגוף. תפקוד הגוף ותנועותיו אמורים להישאר גמישים, חינניים וחיוניים לאורך השנים.

תרגול צ'י-קונג נכון ומתמיד לאורך זמן משפיע לטובה על תפקוד השלד בהיותו אימון איטי יחסית, הפועל ברכות ובהתמדה, עם מגוון תרגילים שעובדים על מפרקי הגוף. הצ'י-קונג שונה מתחומי אימון אחרים הפועלים על תפקודי גוף כדוגמת סבולת לב-ראה, אך אינם מטפחים את תפקודי השלד.

אימון צ'י-קונג משול לחלחול איטי של טיפות מים לקרקע, היוצרות את מאגרי מי התהום שמהם אנו ניזונים, זאת לעומת זרימה שטפונית שנעלמת מהר לאחר שהותירה הרס. קיימים מספר סגנונות אימון בצ'י-קונג, חלקם רכים ואחרים פיזיים יותר, כך שכל מתרגל בוחר את הסגנון המתאים לו מהמגוון הקיים.

גרשון קום הוא מורה בכיר לצ'י קונג.

בואו לדבר על זה בפורום צ'י-קונג - טיפול בתנועה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום