טיפול טבעי באקנה

(5)
לדרג

ניתן לטפל בפצעי בגרות בדרכים חלופיות או משלימות לטיפול התרופתי. שמנים אתריים ותוספי מזון הם רק חלק מהפתרונות

מאת: ד"ר קובי שמיר

בני נוער חווים בגיל ההתבגרות שינוים פיזים שונים. נערים ונערות הסובלים מאקנה (פצעי בגרות), לא רק שסובלים מאי נוחות פיזית, אלא גם מפגיעה קשה בדימוי העצמי. לאורך שנים נעשו מחקרים רבים שניסו לגלות את שורשי התופעה ואת הדרכים לפתרונה; במקביל, שווקו דיאטות ייחודיות וטיפולים קוסמטיים שונים ופותחו גם מספר טיפולים קונבנציונאליים, שחלקם עלולים לגרור תופעות לוואי קשות.

'אקנה', שידועה גם בשמה המדעי 'חזזית העור', היא אחת מבעיות העור השכיחות ביותר בגיל ההתבגרות והיא נגרמת עקב דלקת בזקיק השערה, הגורמת לסתימת בלוטות החלב בעור הפנים. פצעי האקנה מופיעים באזורים כגון: פנים, גב, חזה ועור הקרקפת. התופעה מתגברת בעיקר בגיל ההתבגרות, עקב הפעילות המוגברת של הורמוני המין הגבריים (אנדרוגנים). אולם, קיימים גם גורמים נוספים המחמירים את הבעיה כמו - תקופת המחזור החודשי, הפסקת שימוש בגלולות, צריכה של אוכל שומני, תיבול חריף, חשיפת עור הפנים לקרמים קוסמטיים ואיפור שאינם מתאימים לו ושימוש במשחות שומניות לשיער. גורמים נוספים המשפיעים, כוללים: חיטוט בפצעים (שבשלב מאוחר יותר עלול לגרום גם לדלקות בעור), מצבי לחץ במבחנים, נטילה של תרופות אנטי דיכאוניות וסטרואידים, עישון, בעיות במערכת העיכול, בעיות בקשרים אישיים וחברתיים וגורמים תורשתיים גנטיים. בנוסף על כל אלה, התופעה עלולה להחריף גם כתוצאה מהפרעה במערכת חילוף החומרים של הסוכרים והשומנים בגוף, תזונה לא מספקת (ג'אנק פוד) החסרה במרכיבי תזונה חיוניים ובויטמינים C,A,B, בחומצות אמינו, ובמינרלים החיוניים להתפתחות התקינה של רקמות העור.

טיפול תרופתי

הטיפול הקונבנציונאלי מתרכז בטיפול חיצוני בלבד על ידי תכשירים לטיפול מקומי, כאשר המרכיב הדומיננטי בהם הוא המרכיב האנטיביוטי. במצבים חמורים יותר, כאשר הסובלים מהתופעה אינם מגיבים לטיפול המקומי, משלבים הרופאים טיפול תרופתי דרך הפה הכולל אנטיביוטיקה, בעיקר ממשפחת הטטראציקלינים, כגון: מינוציקלין ודוקסיציקלין ותרופות הדומות מבחינה כימית לויטמין A כגון רואקוטן או הקיורטן. התרופות, המבוססות על נגזרת של ויטמין A, מסייעות להקטנת בלוטות החלב המורחבות אצל הסובלים מאקנה קשה.

לשימוש ברואקוטן יש תופעות לוואי אשר השכיחות שביניהן הן: יובש, קילוף העור ופגיעה בכבד. רוב הרופאים אינם ממהרים להמליץ על הראוקוטן כטיפול מיידי, אלא מחכים להתפתחות מצבים חמורים בטרם נקיטת הטיפול האגרסיבי הזה; הסיבות לכך קשורות לעובדה שבניגוד לויטמינים המסיסים במים שעודפיהם מופרשים בשתן, ויטמין A שייך לקבוצת ויטמינים המסיסים בשומן. לכן, חשוב ביותר לעקוב אחר רמת השומנים בדם ואחר תפקודי הכבד כל חודש בזמן נטילת התרופה.

רואקוטן הינה תרופה הנלקחת במשך מספר חודשים ועלולה לפגוע בכבד. הטיפול האנטיביוטי, לעומת הרואקוטן, איננו יעיל בטווח הארוך, ומעבר לכך הוא מזיק וגורם להופעת בעיות בריאותיות אחרות לא פחות קשות. האנטיביוטיקה הורסת בגוף את פלורת החיידקים הטובים. חיידקים אלה שומרים על תפקודן התקין של המעיים ושל מערכת החיסון, והשימוש בה הופך את הגוף לפגיע ובעל נטייה לפיתוח דלקות נוספות.

השפעת התזונה

חשוב שהתזונה תהיה מאוזנת על מנת לשמור על עור פנים בריא. בראייה הסינית אקנה היא תופעה המאותתת על חוסר יכולת לעכל טוב את המזון ותתבטא ברעילות (טוקסיות). לפיכך מומלץ להקפיד על תזונה עשירה בויטמינים, סיבים ומינרלים, להרבות באכילת ירקות (במיוחד ירקות ירוקים ואלו העשירים בבטא קרוטן) ופירות. מומלץ לשתות הרבה מים ולצרוך פחמימות מורכבות, כגון: אורז מלא, וקטניות. קטניות ידועות כעשירות גם בסיבים העוזרים לניקוי המערכת. תזונה עשירה באנטי אוקסידנטים, חומצות שומן, סיבים ומינרלים עוזרת לגוף בנטרול הרדיקלים החופשיים והתהליכים הדלקתיים, מחייה את העור, ומזרזת את תהליכי ההחלמה, חידוש העור ושיפור מרקמו. בנוסף, מומלץ להימנע ככל האפשר מפחמימות מזוקקות כסוכר וקמח לבן, אלכוהול, עישון.

אלטרנטיבות

הרפואה הטבעית משמשת פעמים רבות כתומכת בטיפולים קונבנציונאליים אגרסיביים. לנוטלים רואקוטן, מומלץ לחזק את המערכת הגופנית עם תוספי מזון מתאימים כמו למשל הכורכום - Curcuma Longa הידוע כתוסף אנטי דלקתי, מסייע לפעילות כבד ומאזן את רמות הסוכר בדם. קיימים כיום מספר רב של תוספים וטיפולים ואלטרנטיביים העשויים להקל על אקנה ולרפא אותה ללא התערבות תרופתית. גם אם בחרתם בטיפול תרופתי, מומלץ לתמוך בגוף בתוספים טבעיים שונים המסייעים לו להשתקם מנזקי התרופות.

בין התוספים הטבעיים המומלצים להתמודדות באקנה ניתן למצוא תוספים כמו אבץ וכן ויטמינים מסוג: C,A ו-B. בנוסף, צמחי מרפא כגון - קיפודנית (אכינצאה), צפורני חתול/קלנדולה, שן הארי/שינן וסרפד וצמחים סיניים מומלצים לשימוש פנימי בעזרת תוספי מזון או בבליעה כתרופה, אך ניתן לערב חלק מהם גם בשימוש חיצוני במריחה.

טיפוח העור

חשוב לבחור תכשירים מתאימים לניקוי וליחוח של העור, זאת על מנת לשמור על היגיינה מרבית של העור מבלי ליבש אותו יתר על המידה. רצוי לבחור תכשירי ניקוי המבוססים על מים, ללא בישום וכימיקאלים שונים ולנקות את הפנים לפחות פעמיים ביום. את הניקוי יש לעשות על ידי שטיפה בעזרת מים פושרים, ולאחר מכן בשטיפה בעזרת מי צמחים מתאימים. ניתן לבצע פילינג עדין באמצעות תכשירים המכילים לבנדר, קומפרי, קלנדולה וקמומיל גרמני. חשוב למרוח קרם לחות מתאים, על מנת למנוע יבוש נוסף של העור אשר יאותת לגוף לייצר עוד סבום (שומן עורי), ולמרוח מידי פעם מסכות הסופחות שומן, אשר תפקידן לכווץ ולחטא את העור.

מומלץ להימנע מתכשירי מייק אפ ואיפור שאינם מתאימים לעור החולה, וכמו כן להימנע מגילוח באזור הפעיל. בנוסף, חשוב להימנע ממגע וחיטוט באזור המודלק, על מנת שלא לזהם ולהעביר חיידקים לאזורים בריאים. מלבד זאת, מומלץ לפנות לקוסמטיקאיות מקצועיות על מנת לקבל טיפולים המיועדים לאקנה, ולתחזק את העור בעזרת תכשירים המותאמים ספציפית לבעיה.

סגולות השמנים

כדאי להשתמש בשמנים אתריים מסוג: שמן עץ התה (שהינו שמן אנטיספטי ויעיל מאד), שמן אשכולית, לבנדר - שמן בעל שימושים רבים הידוע באיכויותיו המצוינות ומומלץ לטיפול בכוויות וכיבים בטיפוח העור השמן; כמו כן הלבנדר מרגיע ובעל יכולות מחטאות. קמומיל רומי עשיר בקמיזולן הידוע כחומר מרגיע, מחטא ואנטיספתי, מור מסייע לבעיות עור כגון: אינפקציה, צלקות וכיבים בעור, ניאולי - שמן מרגיע לטיפול בעור ולמצבים כמו אקנה ודלקות עור, וכן שמני ברוש ולבונה. על מנת להשתמש בשמנים אתרים לטיפול באקנה, יש לעשות בהם שימוש חיצוני בלבד בהתאם להוראות היצרן ובדילול המומלץ.

קובי שמיר הוא ד"ר לרפואה סינית ונטורופתיה קוסמטית; משמש כטכנולוג הראשי במעבדות 'תפוח טכנולוגיות טבעיות'.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית, בפורום אינטגרטיבי לרפואת עור טבעית ואסתטיקה טבעית ובפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום