ה"אנמה" ו"האמפוקו"

(0)
לדרג

על המודעות לערכם של הטיפולים ההוליסטים, תפיסת העולם הטאואיסטית, ההתבוננות בטבע והאיזון בין היין והיאנג, ריפוי במגע

מאת: איריס אברבנאל - תלמידה ומטפלת באמפוקו

בשנים האחרונות גדלה בעולם כולו המודעות לערכם הגבוהה של הטיפולים ההוליסטים והרפואה המשלימה , תפיסת העולם הטאואיסטית, ההתבוננות בטבע והאיזון בין היין והיאנג וישראל איננה נפקדת מכך.
עם כל זאת, רק משנת 1995 אומנויות הריפוי המסורתיות והעתיקות ביותר, המשלבות בתוכן תפיסות עולם אלו, החלו בתהליך התהוותן בישראל וזאת לאחר מאות שנים של עבודה איתן ומודעות אליהן בעולם כולו.

ה"אנמה" וה"אמפוקו" הינן אומנויות ריפוי במגע מסורתיות, מקורן בסין והן נוצרו על פי הערכה לפני כ5000 שנה כחלק מהרפואה הסינית המסורתית. במתכונתן הנוכחית שהתפתחה ביפאן לפני כחמש מאות שנים לערך, הופרדו האומנויות וקיבלו הגדרות נפרדות.

האנמה

(אנ= לחיצה, מה= שפשוף) מוכרת בעולם כאם שיטות המגע ,ממנה התפתחו בשלבים מאוחרים יותר השיאצו, הטווינא ועוד.
אומנות ריפוי זו עובדת על הגוף בשלושה רבדים עיקריים:
הרובד המיבני שרירי חיצוני - ע"י שימוש בטכניקות ידניות לשחרור והחזרת תנועה לשרירים ולמפרקים.
הרובד האנרגטי - עבודה על המסלולים האנרגטיים המקיפים את הגוף כולו (מרידיאנים ונקודות לחיצה), כשהפעלתם משפרת את זרימת הצ'י (אנרגיית החיים) של המטופל ועוזרת לגוף לשפר את יכולתו העצמית לתהליך הריפוי.
הרובד הריגשי פנימי - עבודת גוף הנקראת אמפוקו המתמקדת בחסימות ריגשיות ומשלבת עבודה דרך הרבדים הפיזיולוגים של הבטן על פי שיטותיהם של המאסטרים גוטו ואוטה.

האנמה מטפלת בעיקר במצבים של בעיות במערכת הנשימה, סירקולציה, תפקוד מערכת העיכול, גיניקולוגיה ופוריות, קשיים אמוציונלים, בעיות עור, יובש והזעת יתר, אובדן שער ובעיות בשרירים ועצבים. מאה סוגי המגע השונים הנכללים בתוך אומנות זו עובדים על חמישה סוגי אפקטים שונים: אפקט מעיר - לעצבים ושרירים הנמצאים במצב של תנומה, אפקט מרגיע - לעצבים ושרירים במצבי לחץ, תפיסות והתרגשות, אפקט רפלקס - לאברים פנימיים חולים, פגיעה עיצבית שרירית ורגישות, אפקט מאזן - לדלקות, התנפחויות, קוצר נשימה ועוד, ואפקט תיקוני מיבני - לבעיות תנועה, התקצרות שרירים וגידים, התרככות מפרקים וכיוצא בזה.

האמפוקו

(עבודת הבטן, או בפירושה הציורי דופק הבטן) הינה אחת השיטות העמוקות ביותר בתחום ההוליסטי הפונה לגוף כיחידה שלמה של גוף ונפש. מתוך הבנה של עוצמת העבודה הממוקדת על איזור הבטן לצרכים פיזיולוגים וריגשיים, פיתח מאסטר אוטה לפני מאות שנים טכניקות ידניות ודרכי עבודה מתוחכמות. מטרתה- להגיע אל שורשי החסימות שמתפתחות במהלך החיים מתוך אינטרקציות , טראומות וחוויות שונות שאדם חווה במהלך החיים, כשע"י הגעה אל שורשי התבניות נגיע אל מקור החולשות והמחלות בגוף ונוכל להביא את המטופל ליכולת זיהוי עצמי של אותן תבניות כדי להניע את התנועה לכיוון תהליך הריפוי.
מחלות על פי תפיסה זו הן תקיעויות של הצ'י הבסיסי, כשמאבחנה בסיסית זו הנבדקת על פי מצבים של הבטן אותן בוחן המטפל , מתייחסת השיטה אל בעיות נשימה, עיכול, גניקולוגיה, פוריות וכל מיני סימפטומים איתם מגיעים מטופלים הנוטים לקחת אותם כשיגרת חיים ("ככה אני, אני משלשל כשאני בלחץ" ועוד רבים שכאלו).

דרך עקרונות האלמנטים הטיבטים המחלקים את הגוף ליסודות בדיוק כמו בטבע של אדמה, מים, אש, אוויר ועץ ,ממפה המטפל את היחסיות האנרגטית בין אותם האלמנטים ודרך כך מתייחסים אל תבניות החיים של המטופל, מתוך תפיסה בסיסית של קבלה, כבוד לאדם, ללא שיפוט וביקורת.
כחלק מעבודת האמפוקו קיימת התייחסות נוספת גם לעבודה עם נשים בהריון מהחודש הרביעי להריונן, תינוקות וילדים.

לסיכום

" אם נתרגל על המטופל את אומנות האמפוקו יוזרמו הסטגנציות של הצ'י הבסיסי , ההרמוניה בין האיברים החיוניים תגדל, זרימת הדם תשתפר, עצמות ומפרקים יהפכו גמישים יותר, השרירים יהיו פחות מתוחים, העור יהיה לח יותר, תאבון ישתפר, שתן וצואה יצאו בקלות, עוצמת הצ'י תתגבר והזיכרון ישתפר.."( מדברי אוטה , לפני 400 שנה לערך.)

אומנויות ריפוי במגע אלו דינמיות מאד ויכולות ליהיות עמוקות וחודרניות או רכות ומלטפות ונעשות על ידי מגוון רחב של טכניקות לחיצה, משיכה ונקישות שונות בהתאם לצורכי המטופל, מצבו הפיזי והנפשי. בתוכן אף משולבת אומנות הנקישות והמשיכות היפנית הנקראת SUREN KODA HO, שפותחה לפני כ800 שנים במקדשי השינטו כחלק מתירגול דתי של הנזירים, והפכה עם השנים לכלי טיפולי הנוגע בריבדי העבודה הפיזיולוגים , האנרגטיים והאמוציונלים,.
הריפוי והדרך אליו הינו תהליך מצטבר, כשהנדרש הבסיסי מהמטופל הוא הרצון האמיתי בשינוי ותנועה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום