עשר שנים נוספות של איכות חיים

(0)
לדרג

מאריכים את תוחלת החיים המפתח: דיאטה צמחונית, תרגול גופני קבוע, לא לעשן

מאת: מאריכים את תוחלת החיים המפתח: דיאטה צמחונית, תרגול גופני קבוע, לא לעשן

זוהי עיצה מוכרת וישנה, לאכול כמו שצריך, לעשות התעמלות, להפסיק לעשן ולהינות מחיים ארוכים יותר. אבל ארוכים בכמה? מחקר חדש מראה כי מדובר בתוספת של עשור שלם. עשר שנים נוספות של איכות חיים.
"גם שינויים קלים בסגנון החיים יכולים להוסיף שנים רבות לתוחלת החיים" אומר גארי פריז'ר, פרופסור לרפואה ואפידמולוגיה באוניברסיטת לומה לינדה, בקליפורניה, במחקר שהתפרסם בגיליון יולי של "כתבי הרפואה הפנימית".
עבור המחקר, שהתחיל ב 1976 פריז'ר שלח שאלונים ליותר מ 34000 גברים ונשים, כולם חברי הכנסייה של שבעת הימים הקליפורנית, וכולם למעלה מגיל שלושים. כל שאלון הכיל מספר שאלות מפורטות לגבי היסטוריה רפואית, משקל וגובה, דיאטה, מידת הפעילות הגופנית והרגלי עישון.
בעוד מגבלות רפואיות מונעות ממספר מהמשיבים פעילות גופנית נמרצת יותר, אומר פרייז'ר, אחרים פשוט נמנעים מפעילות. "רצינו להתמקד בהשפעות של הבחירה לא להתעמל" אמר.
"בהשוואה לבני קליפורניה אחרים, מצאני שחברי הכנסייה חיים בממוצע 7.3 שנים יותר, ונשים חיות בממוצע 4.4 שנים יותר" אומר פרייז'ר. "לגבי חברי הכנסייה שאוכלים בשר לא יותר מפעם בשבוע, שמספרם עומד על כשלושים אחוז מחברי הכנסייה, ההבדלים בתוחלת החיים עולים לכ9.5 לגברים, ו 6.1 לנשים. אלה מספרים די מכובדים."
לא מדובר בדיאטה בלבד שהפכה את הצמחונים לבריאים כל כך. "להיות צמחוני פירושו יותר מלא לאכול בשר" הוא מציין. הם נוטים יותר לאכול ירקות, להתעמל יותר ולבחור בתנאים בריאותיים יותר."

בעוד מחקרים אחרים מתמקדים בגורמי הסיכון כמו כולסטרול ולחץ דם, פרייז'ר אומר שהוא הראשון לבחון את הרגלי הבריאות "דברים שאפשר לשנות בקלות".
הממצאים של פרייז'ר משקפים מחקרים דומים שנערכו ביפן, אומר בראדלי ווילקוקס, מהמרכז הרפואי בית ישראל. "המחקרים שלנו מראים שאוכלוסיות שמקיימות מה שאנחנו מתארים אורח חיים בריא, אכן נהנות מתוחלת חיים ארוכה יותר, במספרים שבין 5 – 10 שנים יותר מאלה שאינם נוהגים כך. בדרך כלל השנים הנוספות אינן מלוות במגבלות ונכויות."
"אנשי אוקינווה מאוד פעילים, אבל הם לא מכים את המדרכה בריצה" הוא אומר. "הם עושים דברים שהם אוהבים – הליכה, גינון. הם גם עוסקים בקראטה וריקוד מסורתי בסגנון הטאי צ'י, המעניק להם כושר אירובי ויציבה טובה יותר. כל זאת שומר עליהם רזים, ואנשים רזים סובלים פחות מסרטן. זה שומר על צפיפות העצמות, על חילוף חומרים יעיל ועל גמישות, כולם חשובים בשמירה על הגוף מסכנות ומנפילות, אחד הגורמים העיקריים למחלות ולמוות בקרב קשישים."
המחקר של פרייז'ר לא בחן את ההשפעה הדתית, אך ווילקוקס טוען שהוא בודק את העניין מבחינה רוחנית, ואת השפעתה של קבוצת התמיכה, ההכרחיות לסגנון חיים בריא. "אנחנו רואים את זה כארבע רגליים של הכיסא, דיאטה, התעמלות, גורמים פסיכולוגיים, אמונה, ולכל רגל יש חלק באיזון."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום