לא לוקחים חופש? אתם בסיכון למות צעירים יותר

(0)
לדרג

מחקר שנערך בארה"ב גילה כי עבודה במשך שנים ללא לקיחת זמן לחופש עלולה להכניס אותך לסיכון של מוות מוקדם יותר. החוקרים גם מצאו כי הסיכון גבוה במיוחד לחולי לב. אז אל תיקח ללב, תן לעצמך חופשה - עכשיו בהוראת רופא

מאת: מחקר שנערך בארה"ב גילה כי עבודה במשך שנים ללא לקיחת זמן לחופש עלולה להכניס אותך לסיכון של מוות מוקדם יותר. החוקרים גם מצאו כי הסיכון גבוה במיוחד לחולי לב. אז אל תיקח ללב, תן לעצמך חופשה - עכשיו בהוראת רופא

ד"ר ברוקס גאמפ מאוניברסיטת ניו-יורק וד"ר קארן מאוניברסיטת פיטסבורו בדקו את הקשר בין שיעור התמותה מסיבות שונות לבין תדירות לקיחת חופשה. הם בדקו רשומות של למעלה מ-12,000 גברים שהשתתפו במחקר לסיכוני מחלות לב.

ההבדלים המשמעותיים ביותר נמצאו בין המשתתפים שלא לקחו חופשה אף פעם (13אחוזים) לבין אלו שדיווחו כי הם נוטלים לפחות חמש חופשות בשנה (26 אחוזים). נמצא כי נוטלי החופשות נמצאו רק בשני שליש של הסיכון למות במהלך תשע שנות המחקר לעומת אלו שלא נטלו חופשה מעולם.

הקבוצה שנטלה חמש חופשות בשנה הייתה במיוחד שונה מקבוצת הסיכון של מוות ממחלת לב. על פי המחקר, שפורסם בגיליון ספטמבר של ביטאון הרפואה הפסיכוסומטית, מוות ממחלת לב היה שכיח ב-40 אחוזים פחות אצל "הנופשונים המתמידים" לעומת הקבוצה שלא נטלה חופש בכלל.

שיעור מקרי המוות מסיבות שאינן קשורות למחלת לב היה דומה בשתי הקבוצות, גם אלו שיצאו לחופש הרבה וגם אלו שלא לקחו חופשה בכלל.

החוקרים מצאו עוד כי ההבדלים נשארו משמעותיים בין שתי הקבוצות, גם לאחר שנלקחו בחשבון עישון, רמות כולסטרול, לחץ דם, גיל, סוג אישיות וגורמים נוספים.

"אי לקיחת חופש בקביעות עלולה להכניס אותך לסיכון גבוה יותר לפגיעה ממחלות לב", אמר ד"ר גאמפ, בראיון לסוכנות הידיעות רויטרס, "אנחנו צריכים לבצע עוד מחקר כדי להבין למה זה קורה".

החוקרים מסכמים כי למרות שהמנגנון המדוייק של תופעה זו אינו ידוע, הממצאים מעידים על החשיבות של פעילות פנאי, במיוחד חופשה.

"מתברר שחופשות זה לא רק הנאה אלא גם עוזר לשמור על הבריאות", מסכם ד"ר גאמפ.

מקור:
Psychosomatic Medicine 2000;62:608-612

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום