מדור טיפים מס' 121

(0)
לדרג

השבוע בדוקטורס - טיפים על בריאות השיניים והעיניים: עצות לשמירה על בריאות שיני ילדינו והמלצות לטיפול בעדשות מגע

מאת: מערכת zap doctors
בריאות שיני הילדים

עם תום החופש הגדול וחזרתם של הילדים לשגרת הגנים ובתי הספר, חשוב להקפיד על שגרה של ביקורים אצל רופא השיניים.

^^להלן עצות לשמירה על בריאות שיני ילדינו:^^

אפשר לאכול ממתקים, אך בכמות נמוכה, כמו למשל - ממתק אחד ביום, אחרי ארוחת צהריים. חשוב לזכור לאחר מכן לצחצח שיניים.

חשוב לזכור כי יש ממתקים גרועים במיוחד. סוכריות טופי נדבקות לשיניים ונשארות עליהן זמן ממושך. גם שתייה מתוקה מזיקה מאוד לשיניים וגורמת להתפתחות עששת.

חזרה לשגרה - אחרי הקיץ זה הזמן לחזור לשגרה ומומלץ לבוא לבדיקה תקופתית אצל רופא השיניים.

מומלץ לבקר כבר מגיל שנה אצל רופא השיניים. ילדים שיש להם אחים גדולים מהם, כדאי לצרף אותם לביקור האח הבוגר אצל רופא השיניים.

הביקור של ילד בגיל שנה חשוב לא פחות בשביל ההורים. לאלו ניתנת הזדמנות ללמוד כיצד לצחצח נכון את שיני ילדיהם, בייחוד לילדים שעדיין משתמשים בגיל זה בבקבוק.

רצוי כי מרפאת רופא השיניים תהיה מותאמת וידידותית לילדים. מרפאה צבעונית עם דמויות מעולם התוכן של הילדים וטלוויזיה המאפשרת צפייה בתכניות אהובות יכולה להוסיף לחוויה שתיזכר כמוצלחת ולא מפחידה אצל רופא השיניים.

כדאי לשים לב כי רופא השיניים מדבר בשפתם של הילדים, סבלני ומסביר את הדברים בפשטות ו"בגובה הלב".

מומלץ לנסות ולסיים את כל הטיפולים לכל היותר בארבעה מפגשים, כאשר בכל מפגש עובדים על צד אחר של הפה.

חשוב לזכור לבקר אצל רופא השיניים אחת לחצי שנה.

דר' קלודי פלוטניטקי הוא רופא שיניים לילדים ברשת מכבידנט.

שמירה וניקוי של עדשות מגע

לאחר חזרה מהעבודה או מבילוי עייפים, קשה להקפיד על כללי ההיגיינה כאשר מוציאים את עדשות המגע מהעיניים. אולם אם מעוניינים לשמור על בריאות העיניים - אין ברירה. רצוי לא לדלג על שלבי הניקוי. מחקרים מוכיחים כי רוב הבעיות הרפואיות בעיניים אצל מרכיבי עדשות מגע נגרמות עקב ניקוי לא מספק.

^^להלן טיפים לשמירה וניקוי עדשות מגע:^^

1. לפני כל מגע של הידיים עם העדשות, הקפידו לרחוץ אותן היטב במים וסבון. לעיתים יש תחושה של המצאות גוף זר בתוך העין, ובדרך-כלל במקרה הנטייה לשפשף את העין. גם אז - יש להקפיד שכף היד תהיה נקייה.

2. כאשר מרכיבים את העדשות, יש להוציאן מהמחסנית וישר להרכיבן. במידה והתמיסה שורפת בעין ברגעים הראשונים, ניתן לשטוף את העדשות עם מי-מלח מיוחדים. את המחסנית יש לרוקן לאחר הוצאת העדשות, לשטוף היטב ולשמור על ניקיונה. מומלץ להחליף מחסניות בתדירות גבוהה למניעת הצטברות זיהומים.

3. לאחר הסרת העדשות, יש להקפיד למלא בכל פעם תמיסה טרייה ולא להשתמש בתמיסה מהפעם הקודמת. כמו כן, כאשר מניחים את העדשה במחסנית עליה להיות מכוסה כולה בתמיסה.

4. במידה ולא נעשה שימוש בעדשות, יש לשמור את המחסנית במקום מוצל (לא בקירור), ולהשתדל להחליף תמיסה מדי 3 ימים. בנוסף, אם חיכיתם זמן מה ולא הרכבתם את העדשות, יתכן שהן מזוהמות כעת, ויש לחטא אותן היטב (עדיף עם סבון) לפני הרכבתן.

5. לא פעם עולה השאלה האם מותר לישון עם עדשות? ובכן, אסור בתכלית האיסור, גם לא לתנומה קצרה. ההסבר לכך פשוט - הקרנית מקבלת את אספקת החמצן שלה ישירות מהאוויר, ולכן שינה עם עדשות גורמת לחוסר חמצן משמעותי לעין, או במילים אחרות: דלקות, החלשות הקרנית וצמיחת כלי דם חדשים.

6. אם נשארתם ללון בבית של חבר/ה או נסעתם לבריכה/ים ללא מחסנית תמיסה, אל תתפתו לנקות או להשרות את העדשה עם מי-ברז או מי מאגרי מים אחרים. בכולם קיימים זיהומים שונים אשר עלולים לפגוע קשות בקרנית.

7. כאשר אין סבלנות לנקות מומלץ להשתמש בעדשות מגע יומיות.

ד"ר יוסף דוייב הוא מנהל חדרי ניתוח ברשת המרכזים הרפואיים "עיניים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת שיניים לילדים
פורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום