ארוחות החג: שלא תאכלו אותה

(6)
לדרג

ארוחות החג שבפתח מועדות לפורענות. חוששים מבעיות עיכול? הימנעו ממטוגן, אל תעמיסו, שתו מים לפני הסעודה וצאו להליכה אחריה. כך תעברו בשלום את החגים

מאת: חאתם עמשה

לכולנו קיבה רגישה במידה כזו או אחרת, ושינוי בתפריט השגרתי משפיע על כל אדם באופן שונה. זו הסיבה שהארוחות הדשנות, המאפיינות את חגי תשרי הממשמשים ובאים, גורמות לרובנו תופעות לא נעימות: החל בנפיחויות וגזים, וכלה בכאבי בטן, צרבות ועצירויות. לכל בעיה יש כמובן פתרון טבעי או רפואי, אך תמיד עדיפה מניעה מראש, על פני יצירת בעיה ודחיית הטיפול בה ל'אחרי החגים". במאמר זה, נפרט מספר עצות קלות ליישום, העשויות לחסוך מכם אי-נעימות רבה.

שתו מים, רצוי לפני הארוחה - והרבה. מלבד העובדה כי שתי כוסות מים כבר יביאו לתחושת מלאות בקיבה, ולאכילה פחותה במידה סבירה, שתיית מים מרובה גם מסייעת לרכך את הצואה, להגדיל את נפחה ולהוציאה מהגוף באופן תקין וחלק. מבחינה זו, משקאות ממותקים, מוגזים או אלכוהוליים, אינם מהווים תחליף למים. באופן כללי רצוי להמעיט בהם משום שהם נוטים לעורר צרבת.

מטוגנים? לא בצלחת שלי

לסובלים מצרבת מומלץ להפחית באכילת מזונות מטוגנים ועתירי-שומן, כמו גם מקינוחים מתוקים. אלה גם גורמים לתחושת נפיחות, ולכן כתחליף בריא יותר, העדיפו דגים או בשר דל-שומן, כגון בשר בקר רזה, חזה עוף או נתחי הודו אדום. החליפו את הקינוחים עתירי-הקלוריות בפירות וירקות, העשירים בסיבים תזונתיים, הסופחים מים בתהליך העיכול ומונעים עצירות.

את העצירויות ניתן למנוע, בראש ובראשונה, בפעולה פשוטה: הליכה. לאחר הארוחה, צאו מהבית ולכו. 2-3 קילומטרים של צעדה יפחיתו את תחושת הכובד, ישפרו את פעילות המעיים וימנעו עצירות. אותה מטרה תושג גם אם תוסיפו לימון וכף שמן זית לסלט, וזאת בזכות חומציות הלימון ותפקוד השמן כחומר סיכה טבעי. ואם כבר לקיתם בעצירות, איכלו שזיף מיובש או שתו חליטת שזיפים.

חיידקים פרוביוטיים

לטובת בריאות הפלורה במעיים והעיכול התקין, מומלץ שתזינו את גופכם בחיידקים פרוביוטיים. בין השאר, הם מסייעים בספיגת יסודות המזון וייצורם, בעיכול מוצרי חלב ובתהליכי ניקוי הגוף. ניתן להשיגם במוצרי יוגורט למיניהם, אך גם בצורת אבקה בבתי הטבע והמרקחת. שיפור תהליכי העיכול אפשרי גם בנטילת טבליות אנזימים לאחר הארוחה, אנזימים שאף מונעים נפיחות ומסייעים לטפל בעצירות.

פיתרון טבעי להפגת גזים והקלה בכאבי בטן תמצאו גם בשתיית חליטה של עלי קמומיל, יחד עם שומר ומנטה, אבל אם אתם מחובבי הפתרונות הצמחיים, בקשו מהרוקח את ה'שווידן ביטר' (Schweden Biter), הרכב צמחים ותיק שכבר הוכיח את עצמו בהיבטים בריאותיים רבים, ביניהם חיזוק מערכת העיכול והקלה במצבי בחילה.

אם תרצו לסייע ביומיום לפעילות מערכת העיכול, מומלץ שתתחילו לשלב בכל ארוחה סיבים תזונתיים. הם מרככים את הצואה, מגבירים את תנועתיות המעיים ובכך ממלאים תפקיד מרכזי במערכת העיכול. כמצוין למעלה, הם אומנם קיימים בפירות וירקות, כמו גם בקטניות ובדגנים מלאים, אך גם אם תרבו באכילתם, תתקשו להגיע לכמות היומית המומלצת של הסיבים (25-35 גרם).

המענה לכך נמצא כיום בדמות אבקות של תוספי סיבים תזונתיים פרה-ביוטיים, חסרי טעם וריח, מסיסים לחלוטין, אותן תוכלו להוסיף לכל משקה או מזון, ישירות או תוך כדי הבישול והאפייה. ערכן הקלורי של האבקות כמעט אפסי, כך שאין מניעה שתשתמשו בהן באופן יומיומי, אולם רק כתוספת משלימה לפירות והירקות, ולא במקומם: אלה מועילים במישורים נוספים, שלא כאן המקום לפרטם.

מעבר לכל, לפני שתתיישבו לשולחן החג, זיכרו: מה שגופכם קולט ישפיע על מה שתצטרכו להתמודד עמו לאחר מכן. אומנם, כאמור, לכל הבעיות שפורטו כאן קיים כיום מענה טבעי ובריא בשלל אבקות וכמוסות, אך הן יכולות רק לשמש כאמצעי משלים לאוכל. אין תחליף בריא לאוכל טרי וחי, ואם תצרכו ממנו במתינות, כמעט שלא תהיה לכם סיבה לרוץ לבית המרקחת.

הכותב הוא הרוקח הראשי של רשת ניו-פארם


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום