פראצטמול: אל תגזימו איתו

(12)
לדרג

משרד הבריאות החליט להגביל את מכירת הפראצטמול (אקמול, דקסמול) בבתי המרקחת, כחלק מהמאבק בההתאבדויות. מה הסכנות במינון יתר של משכך הכאבים הפופולארי?

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות הישראלי החליט לאחרונה להגביל את מכירת הפראצטמול (אקמול, דקסמול) בבתי המרקחת, וזאת כחלק ממאבק בתופעת ההתאבדויות. כל לקוח שירצה לקנות יותר מחפיסת פראצטמול אחת, ובה 16 כדורים, יידרש לעשות זאת רק באמצעות רוקח בבית המרקחת - וזאת בניגוד למצב הקודם שבו ניתן היה לרכוש שלוש חפיסות (48 כדורים) היישר מהמדף. מדוע בעצם יש להגביל את מכירת התרופה שלמדנו להכיר כל כך טוב ונטלנו בלי לפחד?

ד"ר אורן שבולת, מנהל יחידת הכבד במרכז הרפואי תל אביב, מסביר: "במקומות רבים בעולם, ובעיקר במדינות שונות בארצות הברית, קיימת כבר כעשור הגבלה על כמות הפראצטמול שניתן לרכוש. זוהי התרופה השכיחה ביותר שמינון יתר שלה גורם לנזק בכבד. בארצות הברית יש קרוב למאה אלף אשפוזים בשנה וקרוב ל-500 מקרי מוות בעקבות הרעלת פראצטמול".

אקמול (אילוסטרציה)
אקמול (אילוסטרציה)

מהו הנזק שטמון בפראצטמול?

"חשוב להבין כי כשנוטלים פראצטמול בכמות המומלצת אין בה שום סכנה ונזק, אלא להפך - מדובר בתרופה יעילה מאוד. מנגנון הנזק של פראצטמול הוא תלוי מינון. כמות מומלצת מקסימלית של פראצטמול היא עד ארבעה גרם ביום (8 כדורים של 500 מ"ג ביום, לאדם בוגר). אדם שנטל פראצטמול במינון המומלץ אינו נמצא בסכנה רפואית.

"בניגוד לפראצטמול, ישנן תרופות שגורמות לנזק שאינו תלוי מינון (אידיוסינקרטיות), כלומר תרופות שאדם יכול ליטול מהן כדור אחד בלבד, ולפתח תגובה חמורה ומסוכנת. כדי שפראצטמול יגרום נזק אמיתי לכבד ולגוף, אדם צריך לצרוך 150 מ"ג לכל קילוגרם שהוא שוקל בבת אחת. נטילה של כמויות גדולות כאלה יכולה לקרות בשני מצבים: או בנסיון התאבדות או בנטילת יתר שגויה (לדוגמה אצל אנשים שסובלים מכאבי שיניים חמורים או ממיגרנות קשות ומרבים בנטילת כדורים).

"בארצות הברית הסיבות למנת יתר של פראצטמול הן 50 אחוז נסיונות התאבדות ו-50 אחוז לקיחה שגויה. בארץ, לעומת זאת, נדיר מאוד שאדם לוקח פראצטמול בכמויות גדולות ומזיקות בטעות. יחד עם זאת, תוארו מצבים שבהם הייתה רעילות של פראצטמול גם במינונים מומלצים. מצבים אלה כוללים נטילת פראצטמול במקביל לשתיית אלכוהול או תוך כדי צום ממושך".

איך מתבטאת הסכנה?

"מינון היתר פוגע באופן ישיר בכבד, ויכול לגרום לכשל כבד, לצורך בהשתלת כבד ואפילו למוות במקרים נדירים".

ויש מה לעשות במקרה של נטילת יתר כזו?

"בניגוד לתרופות רבות אחרות, לפראצטמול יש תרופת נגד (antidote) שמבטלת את רעילותו. החומר, ששמו NAC, ניתן בעירוי או דרך הפה, וסותר את השפעתו המזיקה של הפראצטמול. במידה שמגיעים לבית החולים תוך מספר שעות, החומר מגן על הכבד וגורם להחלמה מלאה. לעומת זאת, הגעה מאוחרת לבית החולים לאחר נטילת הפראצטמול עלולה לגרום לנזק כבדי בלתי הפיך".

מה הסימנים של הרעלת פראצטמול?

"הסימנים מתחילים להתפתח 24 שעות אחרי נטילת התרופה, והם כוללים בחילות, הרגשה כללית רעה, כאבי בטן ימנית עליונה, והופעה של צהבת. בהמשך יכול להתפתח כשל רב מערכתי, תרדמת ואף מוות".

האם אתה בעד החקיקה להגבלת מכירת פראצטמול לציבור?

"כאשר אדם רוצה לשים קץ לחייו שום חקיקה כזאת או אחרת לא תעצור אותו, אבל ההיגיון בחקיקה נובע מהרצון להקשות על רכישת כמויות גדולות של פראצטמול. החקיקה בארצות הברית לוותה בהסברה בבתי הספר ובמערכת הרפואית ולדעתי צריך לעשות זאת גם כאן. בעיניי החקיקה היא חיובית, ומקשה על אנשים שרוצים לפגוע בעצמם. במקביל צריך להבין שהתרופה בטוחה ויעילה, ולכן לא צריך להוציא אותה משימוש, אלא רק להכיר את הסכנות שבשימוש מופרז".

האם טמונה סכנה דומה גם במשככי כאבים אחרים נוסח אדוויל או אופטלגין?

"מבין התרופות האלה, פראצטמול הוא היחיד שרעילותו תלוית מינון. משככי הכאבים האחרים כמו אדוויל או אופטלגין יכולים לגרום לנזק אידיוסינקרטי, תלוי אדם, ולא תלוי מינון. חשוב לציין כי כל כדור שנמצא על המדף עובר בדיקות קפדניות של מחקרים קליניים ותהליכי בקרה שונים. במידה שמתעורר חשד לכל סכנה או רעילות, המידע נבדק והשימוש בתרופה הופך למוגבל או מחייב מרשם. במקרים נדירים התרופה מוסרת מהמדף".

בואו לדבר על זה בפורום תופעות לוואי בטיפול התרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום