זהירות: אנטיביוטיקה והפרעות קצב לב

(0)
לדרג

מרשם אנטיביוטיקה ואפשר להירגע? בדיוק להיפך. לפי מחקר חדש השימוש באנטיביוטיקות אזיתרומיצין ולבופלוקסצין קשור לסיכון מוגבר להפרעות קצב לב ותמותה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש שנערך בקרב יוצאי צבא מארה"ב ופורסם במרץ 2013 במגזין Annals of Family Medicine מצא קשר בין שימוש בתרופות אנטיביוטיות מסוימות לבין הפרעות מסוכנות בקצב הלב העלולות אף להגיע כדי תמותה.

אנטיביוטיקה ובעיות קצב בלב (אילוסטרציה)
אנטיביוטיקה ובעיות קצב בלב (אילוסטרציה)

התרופות האנטיביוטיות מהוות כלי חשוב ביותר בארסנל הטיפולי של הרופא. התרופות הללו מהוות "כח לוחם" כנגד זיהומים שונים ומגוונים. לאנטיביוטיקה השפעה מכרעת על מצב התחלואה והתמותה בעולם. זיהום אשר בימינו נחשב לפשוט וחולף באמצעות טיפול בתרופה אנטיביוטית, באופן מהיר וללא סיבוכים היה עלול בעבר, טרם עידן האנטיביוטיקה, לגרום לתחלואה קשה ואף למוות.

אך דווקא היעילות הגבוהה של התרופות האנטיביוטיות הביאה לשימוש-יתר בתרופות אלה. פעמים רבות ניתנת תרופה אנטיביוטית במצב בו השימוש בה איננו מחויב או נדרש.

רבות דובר בשנים האחרונות בנוגע לצורך להימנע משימוש מיותר באנטיביוטיקה. הנושא עולה בעיקר בהקשר של התפתחות עמידות החיידקים לטיפול. ידוע כי שימוש לא מבוקר באנטיביוטיקה מהווה קרקע נוחה ליצירת מנגנוני עמידות של החיידקים כנגדה.

מדוע חשוב להימנע משימוש יתר באנטיביוטיקה ומה הקשר להפרעות בקצב הלב?

קיימת עוד סיבה חשובה להימנע משימוש מיותר בתרופות אנטיביוטיות. אנטיביוטיקות מסוימות נמצאו כמעלות את הסיכון להפרעה בתפקוד הלב. כך, למשל, מחקרים קודמים מצאו קשר בין שימוש בשתי התרופות הנקראות אזיתרומיצין ולבופלוקסצין, לסיכון מוגבר לתמותה בקרב אוכלוסיות בסיכון (למשל קשישים).

ואכן, במרץ 2013, יצא מינהל התרופות והמזון בארצות הברית (ה-FDA) באזהרה שהאנטיביוטיקה הנקראת אזיתרומיצין עשויה לגרום להפרעות קצב לב מסוכנות.

חוקרים מאוניברסיטת דרום קרוליינה בארצות הברית בדקו את הסיכון בשימוש בשתי התרופות הנפוצות הללו. אזיתרומיצין היא תרופה אנטיביוטית ממשפחת תרופות הנקראת מאקרולידים. לבופלוקסצין היא תרופה ממשפחה הנקראת קווינולונים. התרופות הללו מהוות מענה טיפולי שכיח יחסית ונרשמות למטופל פעמים רבות במצבים של זיהומים של דרכי הנשימה, זיהומים של העור, מחלות מין ודלקות אוזניים.

מה היה היקפו של המחקר האמור?

במחקר הנוכחי, סקרו החוקרים מאגר נתונים אשר כלל מעל למיליון וחצי מקרים בהם הונפק למטופלים מרשם לתרופות אנטיביוטיות שונות. הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר היה 56 (הצעיר ביותר היה בן 30 והמבוגר בן 74). כל המטופלים היו בריאים באופן יחסי וללא מחלה משמעותית ברקע הרפואי.

החוקרים השוו מעל לשבע מאות אלף מקרים בהם טופלו מטופלים בתרופות האנטיביוטיות אזיתרומיצין ולבופלוקסצין לכתשע מאות אלף מקרים, בהם הטיפול נעשה באמצעות תרופה אנטיביוטית אחרת, אשר נקראת אמוקסיצילין. החוקרים בחרו באמוקסיצילין כטיפול הביקורת, משום שתרופה זו נחשבת כבטוחה מבחינת ההשפעה על תפקוד הלב.

תוצאות המחקר אוששו את ההנחה המוקדמת כי שימוש באזיתרומיצין או בלבופלוקסצין מעלה את הסיכוי להפרעות קצב ולתמותה בימים הראשונים לטיפול.

במהלך חמשת הימים הראשונים לטיפול, אזיתרומיצין העלה את הסיכון לתמותה ב-48% לעומת אלה אשר טופלו באמוקסיצילין בלבד. הסיכון להפרעות קצב עלה ב-77% לעומת אלה שטופלו באמוקסיצילין בלבד. הסיכון המוגבר נעלם בחלוף חמשת הימים הראשונים לטיפול באזיתרומיצין.

לבופלוקסצין העלה את הסיכון לתמותה בחמשת הימים הראשונים ב-149% ולהפרעות קצב חמורות ב-143%. הסיכון המוגבר נמשך גם בחמשת הימים הנוספים של הטיפול (סך הכל היה גבוה במשך עשרה ימי טיפול).

מה כדאי לעשות בעקבות המחקר? להיזהר מאנטיביוטיקה?

תוצאות המחקר ממחישות יותר מכל את החשיבות בהפעלת שיקול דעת במתן תרופות בכלל ואנטיביוטיקה בפרט. תופעות הלוואי עשויות להיות משמעותיות, גם בתרופות אשר נחשבות "פשוטות", כאלה הניתנות בתדירות גבוהה יחסית במגוון של מקרים שכיחים ולא מסובכים.

כפי שעולה במחקר, הסיכון המוגבר לתופעות לוואי עולה גם בקרב אוכלוסיה בריאה בדרך כלל, ללא מחלות רקע משמעותיות. על כן חשוב להיזהר ולא להעניק טיפול שלא לצורך גם לאנשים בריאים בדרך כלל.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום