איך לתת תרופות לתינוקות וילדים?

(0)
לדרג

כשמדובר בילדים יש להתייחס למינון בזהירות רבה, גם כשמדובר בתרופות ללא מרשם. כתבה מתוך הספר "לעשות סדר בתרופות - בעידן שבו המידע אינסופי"

מאת: מערכת zap doctors

שנים רבות נמנעו וועדות האתיקה מלאשר ניסויים קליניים שבהם מעורבים ילדים מתחת לגיל 18 ומבוגרים מעל גיל 65, וזאת כדי להגן עליהם. רק בשנים האחרונות הובן שמגבלה מסוג זה היא, למעשה, חרב פיפיות.

למה? כי בעבר היו תרופות שאושרו לשימוש מבלי שנבדקו על ילדים או על קשישים, וכשניתנו להם במסגרת טיפולים רפואיים שגרתיים התבררו כרעילות לקבוצות האוכלוסייה שלא נבדקו.

כשההבנה הזאת חלחלה לעולם הרפואי, ששם דגש מוגבר על "רפואה מבוססת הוכחות", שונו כללי האתיקה. וועדות הלסינקי, אותן וועדות שמאשרות ניסויים קליניים בבני אדם, לא רק שאינן מגבילות יותר את גיל המטופלים, אלא להיפך, הן מעודדות שילוב של כל הגילאים, כדי לקבוע מינונים נכונים יותר, אזהרות מתאימות ובניית טיפולים תרופתיים יעילים לכל אחד על פי גילו.

תרופות לילדים (אילוסטרציה)
תרופות לילדים (אילוסטרציה)

מנה גבוהה מדי לילדים

מינון לילדים צריך להיות מותאם לילדים. המינון יכול להיות שונה אצל ילדים בשלבי התפתחותם השונים ולא רק בהתייחס למשקל גופם. במשך השנים הובן שילדים אינם "מבוגרים קטנים" אלא ישויות עצמאיות, שהתרופות מתנהגות בגופם בהתאם לבשלותם וגילם, ולאו דווקא בהתאם למשקלם.
מתן טיפול לילד לפי מנה של מבוגר עלול, במקרים מסוימים, לגרום להרעלה.

לא פעם קורה שילד קטן מוצא את התרופות של ההורים, לועס אותן להנאתו והסוף עצוב. שמירת תרופות מחוץ להישג ידם של ילדים היא כלל חשוב באכסון תרופות, גם אצל מי שילדים לא נוכחים בקביעות בביתו.

למה צריך לשים לב? למנה המקסימלית, אם קיימת.
במקרים שבהם נקבע מינון לילדים לפי משקל גוף או גיל ומצוינת מנה מקסימלית ליום, יש לוודא שלא לחרוג ממנה זו.

דוגמא להמחשה פרצטמול לילדים

אחד החומרים הנפוצים להורדת חום וכאב בילדים הוא פרצטמול, חומר שנוכח בתכשירים רבים (מותגים מוכרים שמכילים את הפרצטמול הם אקמול ואקמולי, דקסמול, דקסמול קיד, אברול, סופרמול, מכבימול, פראמול, פרקוסט, רוקסט ואחרים). מנה מקסימלית היא ארבעה גרם ליום. נניח שאתם מתחילים את הטיפול בסירופ שמכיל 250 מ"ג לחמישה מ"ל, בוחרים את הכמות המתאימה לילד לפי הטבלה שמצורפת בעלון שבתוך האריזה ונותנים מנה בבוקר ואחר כך מנה בכל ארבע שעות.

נכון שמותר לתת מנה נוספת אחת לארבע שעות, אבל אם לא תשימו לב שאסור לעבור את המנה המקסימלית היומית שהיא ארבעה גרם פרצטמול בלבד, אתם עלולים לתת מינון יתר מבלי להתכוון.

הכיצד?

נניח שנתתם בבקר "סירופ אקמולי", אחר כך הוספתם נר "מכבימול קיד" כי החום לא ירד, השכנה הביא לכם את ה"דקסמול קיד" שנשאר לה מהבן שלה והבטיחה לכם שזה עובד מצוין, וקינחתם את היום ב"סנסמול ג'וניור בטעם ענבים" שהבעל הביא בדרך מהעבודה, כי הרוקחת שכנעה אותו שזה הכי טעים בעולם. בין לבין, כל ארבע שעות הטיפול ב"סירופ אקמולי" ממשיך, ולקראת הערב הילד סובל מהרעלה של פרצטמול, שכן כל התכשירים שהזכרתי מכילים את אותו חומר פעיל, כולם מיועדים לילדים וכולם נראים אחרת ונשמעים אחרת, אבל להרעיל הם מרעילים ביחד!

דרך אחת להתגבר על החשש מהרעלת של פרצטמול, היא לגוון ולשלב את הטיפול להורדת חום וכאבים בתכשירים שמכילים איבופרופן או חומרים פעילים אחרים. אם נותנים פעם בארבע שעות את האחד ובפעם הבאה את החומר הפעיל האחר, הסיכוי להרעלה ולתופעות לוואי משניהם יורד.

המלצה

בטיפול בילדים, וודאו שהמינון שנרשם לילדכם הוא המינון לילדים. בררו אם יש מינון מקסימלי וודאו שאינכם עוברים אותו. התייחסו לתכשירים ללא מרשם רופא בדיוק כמו לתכשירים שדורשים מרשם רופא, וסכמו את המנה היומית של כולם - של כל אלה שמכילים את אותו חומר פעיל!

מתוך הספר "לעשות סדר בתרופות - בעידן שבו המידע אינסופי", מאת: סימה לבני, הוצאת מנדלי מוכר ספרים ברשת, שנת 2016.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תרופות ורוקחות
פורום רישום תרופות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום