קו-אנזים Q10: בריא ללב

(0)
לדרג

נטילת תרופות להורדת כולסטרול מפחיתה ייצור של הקו-אנזים Q10, החיוני לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם. אז מה עושים? נוטלים אותו כתוסף תזונה. צרכנות רפואית

מאת: חאתם עמשה

כולסטרול גבוה הוא אחד הגורמים המרכזיים להתפתחותן של מחלות כמו טרשת העורקים ומחלות לב וכלי דם. כ-690,000 ישראלים סובלים מעודף כולסטרול ונמצאים בקבוצת סיכון לפתח מחלות לב. עודף משקל, תזונה לקויה, העדר פעילות גופנית, אורח חיים מתוח, עישון, גיל, מחלות כרוניות ורמות גבוהות של כולסטרול הם גורמי סיכון המשפיעים על הסיכוי לפתח מחלות לב. ככל שגורמי הסיכון רבים יותר - כך גדלים הסיכויים להיות חולים.

הטיפול השכיח כיום להפחתת רמות כולסטרול גבוהות הוא באמצעות תרופות ממשפחת הסטטינים. יכולתם של סטטינים להוריד רמות גבוהות של כולסטרול אינה מוטלת בספק, והוכחה בעשרות מחקרים שבהם השתתפו עשרות אלפי חולים. יחד עם זאת, הסטטינים עשויים לגרום לתחושת עייפות וכאבי שרירים והם גם מדכאים את הייצור הטבעי של קו-אנזים Q10 בגוף, שהוא עצמו חשוב לבריאות הלב. שימוש בתוסף התזונה קו-אנזים Q10 עשוי לסייע בהפחתת תחושת העייפות וכאבי השרירים, וכן ליצור מטריית הגנה רחבה למניעת מחלות לב וכלי דם.

קו-אנזים Q10
קו-אנזים Q10

שימו לב לקו-אנזים Q10

קו-אנזים Q10 הינו חומר דמוי ויטמין, הזוכה בשנים האחרונות להתעניינות רבה בזכות סגולותיו הרבות. Q10 הוא נוגד חמצון רב עוצמה, הנמצא באופן טבעי בכל תאי הגוף, ומצוי בריכוז גבוה בעיקר בתאי שריר הלב. מאחר שייצורו של Q10 קשור לתהליך שבו נוצר גם הכולסטרול, ברגע שייצור הכולסטרול נחסם באמצעות תרופות, נפגע גם ייצור ה-Q10, ולכך עלולה להיות השלכה משמעותית על שריר הלב. מחקרים רבים תיעדו את השפעתו המיטיבה של Q10 בהקשר של שמירה על שריר הלב וחיזוקו, העלאת רמת האנרגיה בגוף, איזון לחץ דם גבוה ושיפור ביצועים ספורטיביים.

ניתן לקבל Q10 ממזון, אולם לא בכמות המספיקה לשם העלאת רמתו בגוף. מומלץ, לכן, למי שנמצא בקבוצת סיכון של חסר ברמות קו-אנזים Q10 ולמי שנוטל תרופות להורדות כולסטרול - להשלים את הרכיב הזה כתוסף תזונה. ומאחר שלכל אחד מאיתנו צרכים שונים, ושיש בשוק היצע רחב של מוצרי קו-אנזים Q10, חשוב לבחור את המוצר המתאים ביותר, וזאת בהתייעצות עם הרוקח.

אל תהיו שאננים

בכל הנוגע לבריאות הלב שלנו יש להיזהר שלא לשקוע בשאננות יתר. נטילת תרופות לשם הפחתת רמות כולסטרול גבוהות היא חשובה, אבל מדובר בצעד אחד בלבד מתוך שרשרת של פעולות מניעתיות שיש לנקוט כדי להפחית את סיכוי ללקות במחלות לב. עבור אלה הנוטלים תרופות להורדת כולסטרול, השימוש בקו-אנזים Q10 עשוי לתרום תרומה משמעותית בהפחתת תופעות הלוואי ובהשלמת החסר שנוצר בעקבות נטילת התרופות.

חאתם עמשה הוא רוקח ומנהל תחום בית מרקחת וטבע, ניו-פארם.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום