תינוקות מקבלים ויאגרה למחלות ריאה

(0)
לדרג

כיצד יכולה ויאגרה לעזור לתינוקות הסובלים ממחלות ריאה? והאם זה בטוח לשימוש? על כיוונים חדשים ברפואת יילודים

מאת: ויאגרה ניתנת לילדים ולתינוקות בכל העולם על מנת לנסות ולהציל אותם ממחלות ריאה מסכנות חיים. הדיווחים עד כה מראים כי התרופה נגד חוסר אונות היא גם טיפול מבטיח נגד pulmonary hypertension PHT בילדים ומבוגרים.

יחד עם זאת, מספר מבקרים הביעו חשש מהעובדה שלא נערכו ניסויים קליניים עבור השימוש הזה בתרופה, ויש מקום לעדכון של המינונים.
ואולם נראה כי מרכזי ניסויים קליניים במבוגרים כבר רושמים מתנדבים לניסוי, וכי ניסויים על ילדים יתחילו בחודשים הקרובים.

השימוש האחרון בויאגרה על ילדים נעשה בהודו, שם ד"ר פ. ק. ראג'יב, נאונטולוג במרכז למדעי הרפואה אמירטה בקוכי, השתמש בסילדנפיל ציטראט (השם הכימי של ויאגרה) על מנת לטפל בשלושה ילודים.
"זה היה מצב של סכנת חיים, וכרופא זוהי חובתי להציל את הילדים עם מה שעומד לרשותי" אומר ראג'יב. המחלוקת בעקבות הגילוי הביא האת ראג'יב להודות כי לא ישתמש בתרופה שוב עד שהרשויות ההודיות יאשרו את הניסויים הקליניים.

Children to get Viagra in lung disease trial

רושם מוטעה

אתיקאים רפואיים מבינים ללבו, אך מזהירים. "יש נסיבות שמצדיקות טיפולים חדשניים אם יש רושם שהתרופה תציל חיים. אבל הסכנה היא שהרושם עשוי להיות מוטעה" אומר רענן גילאון, פרופסור של כבוד באימפריאל קולג' בלונדון.
דייויד ווסל, ראש יחידת הלב בבית החולים לילדים בבוסטון מעביר ביקרת, ואומר כי מוקדם מידי להשתמש בתרופה שכן לא פורסמו כל ניסויים שנעשו בילדים. "אני לא יכול להמליץ על שימוש בויאגרה למעט במקרים בהם נערכו ניסויים קליניים כראוי" הוא אומר.
ואולם, ווסל הוא אחד מהקלינאים שכבר נתנו ויאגרה לחולים בני שישה שבועות. הוא אומר שהדבר נעשה בתיאום עם התקן בבית החולים, ועם הסכמת ההורים. מאז 1998 רשם את התרופה ל 14 ילדים הסובלים מ PHT, חלקם גם נפטר מאוחר יותר בשל המחלה.
איאן אדטיה, ראש המרפאה ל PHT בבית החולים לילדים בטורונטו אמר שרשם את התרופה ל 10 ילדים, ושהתוצאות מעודדות.
"כרגע אנחנו נותנים את זה על בסיס הסכמה עם ועדת האתיקה של בית החולים" הוא אומר. "אבל נשתתף בניסויים הקליניים". רופאים ממליצים מאד לויאגרה תוך ורידית שכן הם מאמינים שיהיו לכך תוצאות טובות יותר מהצורה המוכרת כיום, הנלקחת דרך הפה.

הגיון ויעילות

הטיפולים נוסו גם בבית החולים רויאל ברומפטון בלונדון, שם אלאן מגי אומר כי הוא טיפל בחמישה ילדים, כולם "דיווחו על שיפור משמעותי בהרגשה וביכולת הפעילות".
פייזר, החברה המייצרת את הויאגרה, מאשרים שהם מממנים ניסויים במבוגרים, אך מוכנים לומר רק שהם "מקווים" להמשיך את הניסוים בילדים. "זה מאוד נדיר שאנחנו בכלל מוכנים לדבר בשלב הזה של המחקר" אומר הדובר ג'ף קוק.
הוא אומר שהגיוני שהתרופה תהיה טיפול יעיל ב PHT, שכן המטרה הראשונית של הויאגרה היתה לטיפול באנגינה על ידי פתיחת כלי הדם. "מנקודת מבט של המנגנון, זה מאוד הגיוני" הוא אומר.

תינוקות כחולים

יש שני סוגים של PHT, שניהם קטלניים. PHT ראשוני הוא מצב מגביל שלא ידועות הסיבות לו. כ 28000 ילדים ו 250000 מבוגרים נפגעים בארצות הברית בלבד, ובדרך כלל מדובר במחלה קטלנית אם לא מושתלת ריאה חדשה.
PHT ראשוני פוגע בתינוקות שאצלם חבל הטבור לא מתנתק כיאות לאחר הלידה. הפתח לחבל הטבור לא נסגר כראוי לאחר הלידה, והתינוק הופך לכחול מחוסר חמצן, ונמצא בסכנת מוות מחנק.
הטיפול המקובל הוא חיבור התינוק למכונת הנשמה ולאחר מכן חמצן חנקני בנשימה (iNO). חמצן חנקני נוצר באופן טבעי על ידי הגוף, ופועל על ידי העלאת רמת המדלל cGMP בדם (cyclic guanosine-monophosphate).
ראג'יב רשם ויאגרה לתינוקת בת שמונה שעות שסבלה מההפרעה, לאחר שטיפול ההנשמה נכשל. "הילדה התאוששה בתוך 48 שעות, ובתוך שבוע שני ילודים אחרים שרדו את אותו טיפול" הוא אומר.

טיפול מכוון

ראג'יב קרא על הטיפולים במחקר שהשווה 13 מבוגרים הסובלים מ PHT ראשוני שטופלו ב iNO או בויאגרה. אוונג'לוס מיכלאקיס, הקרדיולוג שביצע את המחקר באוניברסיטת אלברטה בקנדה אומר שויאגרה פועלת טוב יותר מ iNO, ושיש לה פחות תופעות לוואי. "ויאגרה פועלת בשני מישורים: היא מדללת והיא מעכבת אנזים שמפרק את חומר הדילול, כך שההשפעה שלה היא לטווח הארוך".
מגי מוסיף שהאנזים נמצא בדרך כלל בריאות ובפין, אך כמעט לא נמצא במקומות אחרים בגוף. כתוצאה מכך לא ירד לחץ הדם באופן כללי. "זה גם מה שאנחנו ראינו" הוא אומר.
חולים הסובלים מ PHT ראשוני צריכים להיות מחוברים כל הזמן למכונת הנשמה או לחיבור תוך ורידי שמכניס פרוסטוצילין, שהוא מדלל. יכולים להיות יתרונות עלות ברורים לשימוש בויאגרה על מנת לטפל ב PHT, במיוחד במדינות מתפתחות, שכן היא זולה בהרבה ממכונת הנשמה.
ואולם, מיכלקיס אינו מרוצה מהשימוש הרחב של התרופה על ילודים. "זה מסוכן כי הרופאים לא יכולים לדעת איזה מינון לתת, כמה זמן לתת אותו, ומה ההשלכות לטווח הארוך" הוא אומר.


השימוש בויאגרה לטיפול ב PHT בתינוקות ובילדים, למרות היעדר ניסויים קליניים, מדגיש סוגיה רחבה הרבה יותר. נהוג להעריך כי 90% מכל התרופות הניתנות לילודים, וכמצית התרופות הניתנות לילדים מאושרות לטיפול רק אצל מבוגרים, או למטרות שונות ממה שנעשה בפועל.
"הבעיה ברפואת ילדים היא שלא מדובר בשוק שחברות התרופות מעוניינות להשקיע בו שכן יש הרבה יותר מבוגרים מילדים הסובלים ממחלות מסוימות" אומר ריצ'רד ניקולסון, עורך העתון הרפואי האתי.
ואולם ג'ף קוק מפייזר אומר "כחברה המחויבת לפיתוח תרופות על מנת לעזור לחולים, אנחנו רואים שלא כל ההחלטות יהיו כל כך רווחיות מבחינה כספית".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום